4:3 Plattor, Erfarenheter och tips

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Mrhoyt, 28 mar 2012.

1. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 334
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Den är välbyggd och lätt att flasha in custom roms (som det finns flera olika av).
    Skärmen är superb och reagerar bra på touch.

Nackdelen är att Rockchip 2918 verkligen inte är något prestandamonster, kör "evolution" på den just nu och den romen har speedat upp plattan men det flyter ändå inte riktigt perfekt, går dock helt klart att använda utan att störa sig.

2. pata88

pata88 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Okej tack för info. nej det är de som gör att den inte känns lika aktuellt som dom andra.

Last edited: 23 apr 2012
  3. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 334
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ondan och Eken kör ju dock med "All Winner A10" som likt RK2918 bygger på Cortex A8 dock med något bättre GPU.

4. ignotech

ignotech Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej.
    Jag vet att det låter som en riktigt dum undanflykt, men att vi säljer OEM cuben är för att original cuben har så dum kartong. Den är så smal ( precis som aurora 2) att laddaren inte får plats i den, den skeppas separat. OEM kartongen är mycket större. Det är ända orsaken. Plattan är samma, inköp pris är samma, det ända som felar är att det inte är tryck på baksidan.

5. TomS

TomS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Apropå Cube så har det varit ganska mycket problem med dessa, har själv fått hem ett par som det har varit problem med, bla U30GT. I övrigt kan jag nog bara hålla med om det som nämnts, att många Kinesiska tillverkare håller lite lägre kvalitet på sina plattor - inte alla dock!

Ett undantag är Aoson som tillverkar plattor för andra väletablerade internationella varumärken som säljs för betydligt högre priser. Aoson är för den inhemska kinesiska marknaden, men innehåller alltså samma komponenter som de plattor köpare betalar 4000-5000 kr för. Aoson håller ungefär samma kvalitetsnivå som Samsung och ungefär samma prestanda.

Ett annat är SmartQ. SmartQ är troligtvis det kinesiska varumärke som håller högst klass och lugnt utan problem kan jämföras med Samsung, Acer, Sony, Apple, Asus - nu även prestandamässigt.

Det finns ytterligare varumärken som Ainol håller hyfsad nivå. Viktigt att nämna är att man betalar frakten själv och sedan tillkommer tullmoms som motsvarar vår vanliga moms, alltså 25%.

I övrigt är det väl bara garantin som är ett problem med att importera själv... Köp med Kinesiska företag ger dig oftast bara 1 års garanti, och då får du själv står för frakten tillbaka till Kina, vilket är ganska dyrt och sedan har du inga rättsliga garantier eller skydd om det blir tvist.

Så frakt, moms, garantier mm kanske gör det värt att handla från en svensk distributör...?!

Tack för en intressant tråd!

Hälsningar

Tom S

Last edited: 13 aug 2012
  6. TomS

TomS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Det finns svenska återförsäljare/distributörer för de bättre tillverkarna som Aoson och SmartQ. Då slipper du oroa dig för betalning, frakter, tullmoms och kanske viktigast... garantier och frakt tillbaka till Kina.

Den nya plattorna från Aoson och SmartQ håller samma kvalitet som de "stora" mer kända tillverkarna. Exempelvis är skärmar mm samma som i Apples plattor mm.

Hälsningar

Tom S

Last edited: 13 aug 2012