4G, när i mobiler?

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av 2444ever, 25 dec 2010.

  1. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Sökte på 4g, men ingen träff så ny tråd.

    Någon som har koll på när 4G finns i mobiler. Och isf vilka modeller som det kommer i - om det har kommit så långt. Alltså inte en tråd om täckning etc.

    Sent from my X10i
     
  2. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Det dröjer nog ett tag ännu. Jag tvivlar att vi kommer se speciellt många modeller, om ens någon, under 2011. Glöm inte att vårt 3.5G är lika snabbt, om inte snabbare, än amerikanarnas låtsas-/fjoll-4G.
     
  3. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Hmm, hänger inte med riktigt. 3.5g är det det som vissa kallar turbo3g?

    4g finns ju redan i några städer, är det bara för donglar då?

    Sent from my X10i
     
  4. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Ja. Det tillhör HSDPA-familjen, där även 3,5G och 3G+ räknas in.

    Det som finns i vissa storstäder är till datorer, inte till telefoner. Precis som du skriver får man en dongel som man kopplar in i USB-kontakten på laptopen å kan ladda ned grejer upp mot 100 mbit/s. Det är alltså LTE (4G). Finns också LTE Advanced som kan (i teorin) surfa upp mot 1 Gb/s. Just den kommer komma 2012 sägs det.
     
  5. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Okej... jag har läst vidare om det här... 4G kallas två olika tekniker. Wimax och LTE. LTE verkar gå segrande ur striden. I Amerika är LTE utbyggnaden på gång, liksom i Sverige. Men de har Wimax-nät också. Tre har precis fått ta över Intels tillstånd för Wimax i Sverige, men det är också den enda operatören som verkar satsa på den tekniken.

    LTE har en högre teoretisk kapacitet än Wimax och ska klara 100Mbps upp/ner. Än är vi inte där, men 50Mbps ner är ingen omöjlighet.

    Minns jag rätt når Wimax en teoretisk topphastighet på 90Mbps nedströms.

    Wimax är mer utbrett än LTE i Amerika, men båda typerna finns.

    Kravet för att få kallas 4G är faktiska hastigheter på 100Mbps. Detta är det ingen som lanserat ännu. Vad som säljs som 4G i Sverige idag är LTE, men versionen som finns idag når ännu inte upp i 4G hastigheter.


    4G är en helt IP-bunden teknik. Dvs stöd för något annat, som att prata med varandra, finns inte med i protokollet. Det är helt anpassat för dataöverföring.

    För mobiltelefoner kommer det därför att dröja för 4G. Du är bunden till att köra iptelefoni på en ganska ostadig uppkoppling.

    Inte sagt att det inte kommer, men räkna inte med att några terminaler med vettigt innehåll finns förrän tidigast 2012.
     
    erikd gillar detta.
  6. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Jag tackar för alla svar!

    Sent from my X10i
     
  7. pirayan

    pirayan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    Tre har precis fått ta över Intels tillstånd för Wimax i Sverige, men det är också den enda operatören som verkar satsa på den tekniken.

    3 har köpt frekvensutrymmet från Intel, men det betyder inte att 3 kommer att köra wimax på 2,6 Ghz spektrumet. Det finns fler standarder som kan utnyttja det. 3 har nu 70mhz på bandet, vilket är bra mycket mer än Telia mfl.

    Det är kommer att bli spännande att se hur det går i kommande 800mhz auktionen..

    http://www.pts.se/sv/Nyheter/Pressmeddelanden/2010/PTS-bjuder-in-till-auktion-i-800-MHz-bandet/
     
  8. josåatt

    josåatt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    979
    Mottagna gillanden:
    118

    MINA ENHETER

  9. Viggo

    Viggo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det har på CES presenterats ett flertal LTE-telefoner: HTC Thunderbolt, Motorola Droid Bionic, Samsung Infuse och LG Revolution. Om sedan någon av dessa letar sig hit är en annan fråga. Telefoner till Verizon är ju inte heller mkt att ha då de inte är GSM-telefoner.

    Vet inte vad som är speciellt låtsas eller fjoll med USA's 4G nät, de må ha sämre täckning än vad vi har (också ett enormt mycket större land), men på T-mobile kom de upp i ca 30 mbit under CES på deras HSPA+ (Turbo3G+ här i sverige) vilket man inte gör i Sverige. På Verizons 700MHz LTE kom de upp i ca 20 Mbit i mässhallen. Vilket är vad man hamnar på hos Telia också om inte täckningen är helt bra.

    Turbo3G+ är HSPA+, inte HSDPA.

    Mycket kallas 4G, även HSPA+ i USA, se det mer som marknadsföring och bedöm tekniken bakom separat. Tre har fått ta över frekvensutrymmet men kommer använda det för LTE.
     
  10. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    jag synar och höjer med en lite OT-fråga (som TS får man väl det?):
    Innebär följande:
    att om man skaffar "4G"-dongel, så kan den inte använda 3G/gsm som "fallback"?
     
  11. lt-johan

    lt-johan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Dom telefoner som släpps nu använder nog LTE endast till datatrafik. GSM/UMTS för telefoni och för data att falla tillbaks till när man inte har LTE-täckning.
     
  12. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Ok, fast min fråga var för dongel, inte telefon, men kanske likadant för dessa?
     
  13. Renen

    Renen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den/de första donglarna som kom kunde inte ha 3g/gsm som fallback men tekniken utvecklades ganska snabbt när dom insåg att det inte höll. Så nu klarar donglarna av att ha 3g som fallback om signalstyrkan från 4g nätet inte är nog starkt.
     
  14. swanden

    swanden Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    I USA så kallar de HTC Incredible (desire hd för usa) för 4g telefon, fast den bara har HSDA+