4G olika operatörer - Hur fungerar det?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Oh Qrap, 12 feb 2013.

  1. Oh Qrap

    Oh Qrap Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Visa sig att jag har 3250:- i mynt som ligger o skräpar, det och faktumet att min S2 sjunger på sista versen får mig att titta på en 4G telefon. Förmodligen blir det en Note2 4G men frågan är inte för specifik telefon utan hur olika operatörer står sig i 4G djungeln?

    Telia då som jag har idag, är det någon med erfarenhet hurvida det fungerar eller ej? Personligen rör jag mig mestadels i/runt storsthlm. Om 4G fungerar dåligt kan man då välja att köra med 3G utan strul?

    Vilken operatör har i dagsläget bäst 4G?
     
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Hur Telias 4G är det kan jag inte tala om i egen erfarenhet men vad jag hört så är den bra och kommer självklart bara bli bättre. Kör själv med Tele2 och 4G och den fungerar över förväntan såhär tidigt. Har som sämst haft 30 Mbit/s ner med min här i Stockholmstrakten.
    Om 4G täckning inte finns eller är dålig så går det självklart ställa in telefonen på 3G.
    Bäst 4G har nog Telia eller Tele2.
     
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Vore kul med ett 4G test snart av nån seriös tidning


    Sent from my great not at all laggy iPad Mini
     
  4. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    I dagsläget har Telia/Halebop, 3 och Tele2 dragit igång med 4G på sina talabonnemang. Telenor kommer så fort dem anser sig klara, enligt rykten så har dem lite problem, låt det vara osagt...
    Kollar man deras täckningskartor så har Tele2 idagsläget mest utbredd täckning, med 3 och Telia/Halebop tätt följt...
    Det som för mig talar emot Tele2 och Telia är att deras gemensamma 3G nät rent av suger. Det har blivit bättre ... men inte tillräckligt för att jag skulle behålla Telia, man måste kunna prata också..:).
    Kör 3 idag men inte med 4G aktiverat trots 4G lur(Xperia V)... Har som mest mätt 22,4 Mbit/s med 3 (3G) så jag klagar inte...
    Taskigt nog så blir det inget täckningstest ala mobil.se i år pga problem med utrustningen. http://tackningstestbloggen.mobil.se/ ..
    Om du inte har haft problem med Telias 3Gnät, så satsa på Tele2 (se gemensamt 3G-nät). För om du ska köra ett privatabonnemang, typ Volym Mellan/Hög, så dubblar dem även datamängden per månad, samt att dem precis som 3, har släppt fri hastigheten..
     
  5. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Bara föra att Telia och Tele2 har "gemensamt" nät betyder det inte alls att deras 3G fungerar lika bra/dåligt. Med Telia kan jag få 4 gånger hastigheten på 3G-nätet jämfört med en som kör Tele2 (på exakt samma ställe). Men Telias 4G är inte mycket att hänga i granen, där fungerar Tele2 bättre.
     
  6. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag bara återberättar min personliga erfarenhet.. Jag har dock vänner och bekanta som har upplevt samma problematik i Tele2s 3G nät, som jag har upplevt i Telias... Sen beror det även till vart man är geografiskt...