Problem: 4G på XZR?

Diskussion i 'Xperia ZR' startad av ca6, 18 aug 2013.

  1. ca6

    ca6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III
    Telefon 2:
    XZ1 Compact
    Telefon 3:
    Samsung S10+
    Platta:
    Lenovo Legion Y700
    ROM:
    crDroid 9.0 Slim
    Info:
    8/128
    Jag bor rätt centralt i Göteborg (Majorna) och enligt Telias täckningskarta ska jag ha tillgång till deras 4Gnät. Jag har Halebop Hallå 4G så jag borde ha 4G mottagning, men jag har inte en enda gång sett telefonen indikera detta. (Jag har nytt simkort som ska vara 4Gkompatibelt)

    http://www.telia.se/privat/mobilt/m...bil-telefoni/tackning-mobil-telefoni_new.page

    På Sonys supportsida så nämns inte att telefonen ens har en 4G ikon för vilken sorts nät som används men förhoppningsvis är det slarv med ikonlistan och den gäller endast för C5502

    http://userguide.sonymobile.com/referrer.php?region=se&product=xperia-zr#Icons-overview.html

    Är det någon annan som har problem att få telefonen att koppla upp mot 4G?
     
  2. ca6

    ca6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III
    Telefon 2:
    XZ1 Compact
    Telefon 3:
    Samsung S10+
    Platta:
    Lenovo Legion Y700
    ROM:
    crDroid 9.0 Slim
    Info:
    8/128
    Hade fått felaktigt svar från Halebop-supporten. Man måste omforma sitt gamla Hallå-abonnemang till ett nytt Hallå för att få tillgång till 4G.
     
  3. DeLorean75

    DeLorean75 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har en olåst ZR (C5503) med Halebop Hallå, som inte är gjort om. Får max 10,2 mbps ner och 1,2 mbps upp. Då står det H+ som mobil data, men nu misstänker jag också, att det ska stå LTE, som jag såg på ett screenshot på en ZL på nätet.

    Sent from my Xperia ZR (C5503) with Tapatalk 4.
     
  4. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    På min zr står det 4G och har halebop o det funkar kanonbra med 4G nästan överallt för mig här.

    Skickat från min C5503 via Tapatalk 2
     
  5. DeLorean75

    DeLorean75 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kontaktade Halebop och de har aktiverat 4G. Första mätningen gav 17,1/11,2 Mbps i centrala Nässjö (inomhus). Nöjd! Tack för tipset!

    Sent from my Xperia ZR (C5503) with Tapatalk 4.
     
  6. ca6

    ca6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III
    Telefon 2:
    XZ1 Compact
    Telefon 3:
    Samsung S10+
    Platta:
    Lenovo Legion Y700
    ROM:
    crDroid 9.0 Slim
    Info:
    8/128
    Aktiverat, vafan? Jag fick teckna ett nytt abonnemang. Olika kompetens på Halebop-supporten kanske. Postar igen när det nya SIMkortet kommit.
     
  7. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Pissenisse får i princip alltid typ 75 Mbit i nerlänk och 55 Mbit i upplänk i Stockholms innnerstad. Här ute på landet där jag bor och arbetar är det lite lägre. På jobbet 64 Mbit ner och 11 Mbit upp. Hemma ännu lite lägre, 47 Mbit ner och 10,5 Mbit upp.

    Jaja det är ju i alla fall högre än min gamla trötta ADSL-uppkoppling. Det lustiga är att min kollega som testade på samma ställe, dvs jobbet, och nästan samtidigt, med sin SGS3 enbart fick ~10 Mbit ner på jobbet. Samma abonnemang, samma basstation, samma last men annan telefon. Upprepade mätningar gav samma resultat, SGS3 10Mbit, XZR 64 Mbit. Sug på den ni Samsung-älskare;)
     
  8. DeLorean75

    DeLorean75 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Låter som Galaxy 3 ägaren inte har 4G versionen, eller att 4G inte aktiverats från operatören. Jag hade 10,9/1,4 Mbps (3G) med min Xperia ZR, innan Halebop aktiverade 4G. Då kom jag upp på 28,0/11,2 Mbps. Halebop stryper 4G vid 32 Mbps.

    Jag kontaktade Halebop och ifrågasatte, varför själv måste ta kontakt med dem för att aktivera 4G (på abonnemang äldre än 2013-05-23). Deras svar: De är inte alla, som behöver 4G. Jag accepterade inte det argumentet. Till slut lovade supporten att gå vidare med frågan. Se ev. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10151631799536297&id=78402726296&comment_id=26286339

    Sent from my Xperia ZR (C5503) with Tapatalk 4.
     
  9. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Som sagt exakt samma abonnemang. RAM-avtal, vilket gör att vi har exakt samma tjänst. Telefonen är såld som en 4G-telefon och den indikerar 4G-mottagning i statusfältet. Jag skulle tro att det därmed är en 4G-telefon med ett 4G-abonnemang, om inte Samsung luras oerhört med sina lurar och visar 4G-symbolen som en luring?


    Skickat från min C5503 via Tapatalk 2
     
  10. DeLorean75

    DeLorean75 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Lustigt. Vilken operatör har ni?

    Sent from my Xperia ZR (C5503) with Tapatalk 4.
     
  11. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Kontaktade min kollega och det visade sig att jag har ljugit en hel del. Ca 50% eller 100% beroende på hur man räknar. Visade sig att han fick runt 20 Mbit i nerlänk. Noga räknat 19 Mbit/s, 21 Mbit/s samt 18 Mbit/s i de tre testerna som han gjorde. Upplänk glömde jag att fråga om. Men skillnaden är ändå markant då jag konsekvent fick runt 64 Mbit/s ner. Det fina med Bredbandskollen är att den sparar historiska mätningar inlusive position. Det dåliga är att man snabbt kan spränga sin månatliga data-gräns, vilket jag gjorde. Tack och lov är chefen snäll och låter mig beställa mer "dauta" när detta sker.

    Operatör är/var Telia.
     
  12. ca6

    ca6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III
    Telefon 2:
    XZ1 Compact
    Telefon 3:
    Samsung S10+
    Platta:
    Lenovo Legion Y700
    ROM:
    crDroid 9.0 Slim
    Info:
    8/128
    Fick mitt Hallå4G-SIM igår, det verkar funka som det ska, dock får jag inte überbra hastigheter här ute på Volvo i Torslanda. Är lite osäker på om datamängden ändrat sig nu när jag tecknade om mitt Hallå men det får jag väl bara leva med.