Fråga: 4G täckning och uppdateringar

Diskussion i 'OnePlus One - Allmänt' startad av hattori hanzo, 3 sept 2014.

  1. hattori hanzo

    hattori hanzo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Oneplus 6t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6t
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Nexus 7 (2 gen)
    Hur är det med täckningen? Fattas ju ngt band för 4G, men enligt tele2:s karta så skall hela malmö ha 80 mb täckning och det skall stödjas enligt vad jag har löst mig till! Men känns sugit att inte ha full 4G täckning!

    Undrar också hur batteritiden är efter 33R uppdateringen? På oneplus.net så är det många som har fått sämre batteritid! Hur upplever ni battetitiden, även beroende på vilken uppdatering ni har, 30O eller nyare?!?

    Funderar på denna mobil el Note 3 (haft 2:an innan)! Använder mest musik, surf, foto och anteckningar på jobb!
     
  2. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Batteritiden är sämre nu, men inte alls dålig för det. Kommer nog bli bättre med kommande uppdateringar också.

    Täckningen verkar det råda delade åsikter och erfarenheter om. Jag kör Telenor på landsbygden, Barsebäck för att vara exakt. Rör mig i Löddeköpinge, Lund, Malmö och Landskrona. Utöver det så har jag bara varit i Yngsjö. Jag har haft 4G överallt och går inte ner på 3G oftare än jag gjorde på min SGS4.
     
  3. hattori hanzo

    hattori hanzo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Oneplus 6t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6t
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Nexus 7 (2 gen)
    Okej! Det med 4G låter rätt bra! Får se om jag kan få chansen att prova en OPO innan ett ev köp!

    Har ju oftast wifi när man e hemma el hos nån kompis men suger lite att det verkar vara svårt med 4G inomhus!

    Får kolla runt lite mer innan jag bestämmet mig!
     
  4. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Men jag ser inte riktigt problemet. Hur ofta BEHÖVS 4G? Vad är de faktiska fördelarna över 3G? Den enda fördelen som du faktiskt har nytta av på riktigt är att 4G erbjuder stabilare uppkoppling då 4G inte är lika befolkat som 3G. Den fördelen är snart ingen fördel längre då fler och fler går över till 4G.

    Hastigheten nyttjar du inte, för kom inte och säg att man har någon särskild nytta av hastigheter över 32 mbps :P

    Viljan att ha 4G handlar nog mest om att känna sig nöjd över att skiten funkar. Släpp begäret att ligga på 4G konstant så spelar det inte så stor roll.
     
  5. FearKill

    FearKill Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    460
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Det är ju Band 20 på LTE som telefonen saknar och är väl rätt stor deal för oss som bor utanför storstäder. Är det bandet som är bäst räckvidd utanför Storstäder.
    Men jag bor ca 1.5 mil utanför staden. Har 3G+ täckning så räcker väl. Men när jag är hemma kör jag på WI-Fi som inte stör mig så mycket.

    Sen batteri tiden vet jag inte för fick telefonen för 4 dagar sen så kört på 33R hela tiden. Men den har bättre batteritid än min Xperia Z2. Och efter en dag använding så ligger jag runt 50% kvar, så helt klart godkänt och känns svårt att göra slut på batteriet fort. (Såklart kan du spela spel ett tag så försvinner nog batteriet fort, men det gör det på alla telefoner idag).
     
  6. Eeelgen

    Eeelgen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    I stora delar där jag bor finns bara 2G+4G så jag skulle definitivt säga att avsaknaden av band 20 kan ställa till det.
     
  7. hattori hanzo

    hattori hanzo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Oneplus 6t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6t
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Nexus 7 (2 gen)
    Det är helt klart en stor skillnad mellan 3G o 4G när man laddar sidor t.ex!! Så klart man vill att den skall vara så snabb som möjligt!
    Men då resonerar du att dom i princip inte behövt bygga 4G nätet alls, för MAN behöver det inte. Samma som man behöver inte 100 mb, räcker med 10, för hur ofta använder man 100?

    Svaret är FÖR MAN KAN!
     
  8. drem

    drem Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2012
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Finns det någon leverantör som har ett bättre, eller rättare sagt mer utspritt, 2600Mhz-band? Om man då t ex jämför med min leverantör Halebop (som kör på Telias nät antar jag?). Supporten säger att Telia miljardsatsar just nu för att bygga ut 2600Mhz-bandet även utanför storstäderna. Om det är sant återstår väl att se. Jag bor 16km norr om Göteborg och får 3G. Ska prova åka in mot stan imorgon och se vad som händer. 4G hade ju varit trevlig att få i hemtrakten iofs, så finns det någon leverantör som slår Telia där tro?
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tele2/Telenor har f.n. störst täckning med 4G 2600MHz i sitt gemensamma nät. Om det finns täckning på just din ort får du kolla på täckningskartorna.
     
  10. drem

    drem Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2012
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Tackar! Skall kollas upp.
     
  11. drem

    drem Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2012
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Har bytt från Halebop till Tele2. Återstår några dagar så får vi se om det blir ett bättre nät.
     
  12. drem

    drem Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2012
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Tele2 gav bättre 4G täckning, trevligt !
     
    svenix gillar detta.