Citerat från din länk: "teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen. Grad 1-10 då eller? http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sannolikhet Vilken trolighet något har.. Alltså inget som är 100% bekräftat. Ser att du kör Wikipedia alla ggr, men någon gravitationsteori fann jag inte där, däremot teorier på hur man beräknar gravitationen. Vore grymt o testa hur det är utan gravitation ^^ OnT: Priset kommer ju knappast att sjunka de sista åren som vi nu kan utvinna olja till massan. Blir lite läskigt när man ser att många företag som är så giriga att de ignorerar problematiken. Om priserna skulle fördubblas på 5år med samma skatter vi har nu, undrar jag om medel-Svensson/företag verkligen har råd att använda bensin bilar som idag. Man borde satsa på el/biogas stationer istället. Nåt som iaf "funkar", trots att det lär bli en stor omställning. Tror dock att vätgas kan bli nåt längre fram i framtiden.. Sent from my LG-P990 using Tapatalk
Vad säger det? Absolut INGENTING. Hittade några siffror som från 2006 som sade 23 öre per liter och något från 2008 som säger 21 öre per liter. En artikel från 2008 Sedan tar vi siffror från LO, visserligen 2000/2001 Där är timlönen för en genomsnittlig industriarbetar 5.50 SEK i Venezuela. Jämfört med 115 SEK i Sverige. Med aftonblaskan ser vi att bensinen då kostade runt 10.30 SEK. Avrundat blir det ca 9% av timlönen i Sverige. I Venezuela blir det ca 4% så egentligen ingen större skillnad, nu räknade jag med 21 öre liter. Värt att notera är att Venezuela är en stor oljeproducent. Klart de kan få billigare då. Venezuela siffran blir nog lite lägre, jag vet tyvärr ej hur deras inflation har ändrat priset mellan 2000 och 2006.
Bara för att ta löjliga siffror. I Saudi Arabien kan vi räkna (på lågt) att bensinpriset ligger på 1,10 SEK. Källa En vakt som jobbar i den privata sektorn jobbar för 2300 SEK/månad. De sägs jobba 12h per dag, 7 dar i veckan 52 veckor om året. 2300/(12*7*31) = 88 ÖRE per timma. Då kostar alltså bensinen 125% av timlönen per liter. I Sverige kostar den då även runt 9%. Så billigt behöver det inte vara bara för att vi tycker det låter billigt.
Min morbror har bort där ett tag, och berättat att bensinpriset ligger motsvarande runt ca 10öre SEK/litern. Venezuela är å andra sidan en av världens största oljeproducenter, samt så äger staten där alla oljebolag, så de mer eller mindre skänker det till folket. När man är så "bortskämd" som befolkning undrar man hur det kommer att gå till när oljan väl börjar sina.. Sent from my LG-P990 using Tapatalk
Som sagt så finns det inga siffror på vad de vanliga inhemska arbetarna tjänade. Så priset är inte relevant om man inte kan sätta det i relation till något annat. Som jag påpekade i mina tidigare uträkningar. Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Det är billigt. Tro mig, han har bott där och levt med lokalbefolkningen. Caracas är inte så fattigt. Vattnet/litern är dyrare där om du förstår. (fortfarande billigt) Staten skänker (troligtvis med förlust) mer eller mindre det till invånarna som vallöfte el dylikt. (väldigt korrumperat land) Sent from my LG-P990 using Tapatalk
Haha, "det är billigt tro mig". Då håller jag hellre mig till de siffror jag har hittat då det är betydligt säkrare.
Som sagt, bara för att vi tycker det är billigt behöver inte betyda att det är så. De ex Saudiarabien som hade ett bensinpriset på 1,10 kr, billigt eller hur? Nej, inte om man kollade att en liter motsvarade att en vakt skulle jobba i 1h och 15 minuter. Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Jag beklagar att mitt första inlägg i tråden kommit att hamna i en klimat-diskussion i stället för en bensinprisdiskussion. Skulle det kanske vara möjligt att splitta upp dessa inlägg till en egen tråd? Det som jag kan säga om bensinpriset är dock att det ändå är en ganska liten del (eller åtminstone mindre än 50%) av den totala kostnaden för att köra bil. En bil kostar ny ca 300 kkr och i genomsnitt håller nog bilar ca 15 år (lågt räknat) och ca 30 000 mil (högt räknat) innan de går till skroten. Om bensinen kostar 15 kr litern och bilen i genomsnitt drar 1 liter/mil har man under bilens livslängd betalat 450 kkr för bensin. Skatt och registeravgift är lågt räknat ca 1500 kr/år dvs totalt 22.5 kkr. Försäkring kostar ca 4000/år, d v totalt 60 kkr. Reparationer och service kostar ca 5 kkr/år, d v s totalt 75 kkr. Total kostnad för bilägandet under hela bilens livslängd blir då ca 907.5 kkr varav bensinkostnaden står för mindre än hälften. Med ovanstående resonemang som inledning hoppas jag att det skall vara OK om jag fortsätter lite med klimatdiskussionen... Meterologi är en vetenskap och inte en tro. Genom observationer som gjorts tidigare har man tagit fram modeller för hur vädret fungerar. Därmed inte sagt att meterologi är någon lätt vetenskap, uppenbarligen fungerar deras modeller inte alltid så bra som man skulle önska. Men om någon t ex skulle få den ljusa ide'n att driva fordon med etanol i stället för fossila bränslen får det ändå konsekvenser. I den rika världen leder det till högre matpriser och i den fattiga världen leder det till svält som kostar människoliv. Jag håller med om att kostnaden är för stor för att göra fel, detta tycker jag dock oberoende av vilken rad vi befinner oss på. Jag tror ingenting, jag konstaterar bara att det inte är bevisat vilken rad vi befinner oss på. Så du släpper inte ut någon koldioxid när du cyklar? Matematik är roligt. Där kan man göra modeller som visar att stora fordon som bussar släpper ut mera än små fordon som personbilar. Man kan också visa att fordon släpper ut mest vid start och stopp, som t ex vid hållplatser. Det finns dokumenterat att dubbdäck leder till partiklar. Det finns också dokumenterat att det finns mest partiklar i tunnelbanan. Kollektivtrafik innebär inte att vi slipper partiklar. Min poäng är att vi fattar viktiga beslut utgående från tro i stället för vetande. Dessa beslut leder till dåliga konsekvenser och sannolikt kommer vi drabbas av dessa dåliga konsekvenser helt i onödan. Tror du att din avkomma får bästa möjliga liv i en värld förgiftad av kvicksilver? m v h Henrik
För att klargöra lite ang diselbilar. Om man kör soppatrosk så är det ingen skillnad idag på en disel eller bensinare. Skatten har gått ner ganska avsevärt, jag betalar 5k i skatt på min V70 2,4 D. Visst är det kanske 40 % mer än en bensinare, men det kör man ikapp ganska enkelt. Och ang elbilar och köra soppatorsk, de nya kommer ha/har en liten förbränningsmotor som kan assistera som elverk vid lågt batteri. Så man kör på batteriet tills det finns kanske 10-20% kvar, sedan startar förbränningsmotorn och laddar batteriet under körning.
Klart det är. Kör du soppatorrt med en dieselmotor får du lufta systemet. I alla fall på lastbilar, och det är allt annat än kul
Jo, men hur många av oss har en lastbil som transportmedel. Jag pratar om en modern personbilsdisel. Dom behöver du inte lufta, kan inte riktigt hur det funkar tekniskt dock.
Så rent tekniskt så går det inte att köra soppatorsk på en disel, det finns alltid lite kvar för att bibehålla trycket. Vilket argument för att köra disel, du kan aldrig få helt slut på soppa....
De flesta moderna dieslar har en automatisk primer. Råkade köra slut på soppan i Lupon en gång och de var bara att tanka, glöda och köra. -- Jag har varit i Libanon ett par gånger. Där kostar soppan 6-7:-/liter. Soppan är till 50% utblandad med skräpsprit och vatten. Bilmotorer rasar och går sönder. Det blåryker och svartryker om bilar. Låt säga att medellivslängden på en motor är 6-7000 mil. I Sverige ger chassi och kaross i regel upp före motorn. Ev. växellådan. Landets kupering gör att deras motorer drar dubbelt så mkt som våra. Att jämföra. Min RS6:a drog 1,47 L / mil (mtm 535hk/4,2 biturbo). Tjejens föräldras bil i Libanon med en 75hk 1,4:a drar 1.6 liter / mil. Skräpsoppa + bergig trakt + stressig trafik = högre konsumption. Jag väljer hellre en högt skattad kvalitétssoppa för 15:-/liter än en sunkig skitsoppa som ger mig merkostnader för reparation. I övrigt är soppan på det hela ungefär lika dyr i hela Europa. // Anders