Skillnaden vi kan göra är att utveckla en metod och ett koncept vi kan sprida via politik till andra länder. Speciellt i miljösyn och i alternativa metoder för våra fordon. T.ex ses ofta svenska ministrar i frågan med presidenter och annat där miljöfrågor och miljövänligare metoder diskuteras. Speciellt eftersom vi är jäkligt långt framme. Även andra energifrågor utanför bilarna. Detta med elbilar och miljözoner osv i Los Angeles är knappast något Bush eller Obama kom på själva... // Anders
Nja, man kan ju "föregå med gott exempel" och få andra att göra detsamma för att skynda på utvecklingen. Nåväl, jag är inte direkt nöjd heller över att ha dyrare tank varje gång. Sent from my Nexus S using Tapatalk
Men blir det inte lite av ett moraliskt dilemma om vi skickar svenska ambassadörer till Kina som skall förklara att de inte skall köra bil så som vi har gjort för då kanske Holland svämmar över? Om vi nu själva skulle vara övertygade om att människan genom sitt liv och leverne utgör en belastning på klimatet som kan leda till katastrof, är det då verkligen så klokt att ge sig in i en sådan debatt med Kineser? Kina har ju sedan länge en färdig lösning på denna typ av problem: Max ett barn per familj. Politiska diskussioner brukar ofta leda till kompromisser. Om svenskarna pekar på ett påstått problem och kräver att Kina skall motverka det problemet kommer säkerligen Kina komma med motkrav. Dessa motkrav kanske inte bara kommer begränsas till att svenskar skall cykla precis som kineser utan kanske även sträcker sig till familjepolitiken. På tal om Kina... När kineserna börjar köra bil kommer nog svenskarna få börja cykla iallafall. Då om inte förr kommer bensinpriserna gå upp rejält. m v h Henrik
@henca Det handlar om att föra budskap vidare - inte införa och kräva medelst något i gengäld. En tillverkare ger dig reklam som gör dig sugen på en produkt. De säger däremot inte till dig att du MÅSTE köpa utan bara att den finns och kan göra saker du önskar. // A