6 "Dumma" Frågor

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av RealNameNoGimmick, 1 dec 2010.

  1. RealNameNoGimmick

    RealNameNoGimmick Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kör i dag CyanogenMod 6.1.0-RC2 på min Nexus One som jag haft några veckor. Fick hjälp med att uppdatera den med ROM Manager Premium v2.5.0.7

    Nu undrar jag följande:

    1. Under menyn "Ladda ner ROM" finns Extras (cool stuff) Superuser 2.3.1 ef
    Vad är det?

    2. Stock Images? Vad är det?
    Kan jag installera det för att det ska stå FRF91 istället för FRG83 under
    Om telefonen/Version. Vilken är den senaste versionen? FRG83D?

    3. Basbandsversion. Går den att uppdatera?
    Har idag 32.36.00.28U_4.06.00.12_7

    4. Kmobs Kernel vs Pershoot Kernel?
    Har kernel version 2.6.35.9

    5. ShadowROM v0.2.1. Vad gör den?

    6. När man har laddat ner någon av ovanstående så får man frågan:
    Säkerhetskopiera nuvarande ROM?
    Töm Data och Cache?
    Ska man bocka i båda vid alla typer av installationer?

    Grymt om någon skulle orka ta sig tid med detta för att hjälpa en novis på dessa områden.:innocent:
     
  2. leiden

    leiden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2009
    Inlägg:
    320
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag kan väl ge koert svar till några.

    2. FRG83D är den senaste och Stock image är vanilla 2.2 FroYo (med root).

    3. Baseband (radio) går att uppdatera, läs mer här: http://forum.xda-developers.com/wiki/index.php?title=Nexus_One/Radios#Radios

    4. En smaksak, de har olika egenskaper. Tex: 720p, audio boost, Underklocka/Överklocka. Prova dig fram.

    5. Det är en rom byggd på CyanogenMod vad jag förstått. Har provat den men gick tillbaka till vanliga CM.

    6. Säkerhetskopiera kan vara bra om man tex installerar en ny radio eller byter till någon annan ROM. Då blir det lätt att gå tillbaka det man hade igen. Tömma data och cache är bra om du byter ROM, ska du bara uppdatera CM så är det inte nödvändigt.

    Det var lite svar i alla fall.
     
  3. RealNameNoGimmick

    RealNameNoGimmick Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tackar för svaren, Någon som har fler svar eller synpunkter så är ni välkomna.

    T.ex. hur jag får in FRG83D, får error med:
    ecb21b752065.signed-passion-FRG83D-from-FRG83.ecb21b75.zip
    Kanske man ska lägga till update istället för zip?

    Alla svar är av intresse!
     
  4. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    http://www.sandladan.nu/2010/07/07/rooterminologi/

    Du är inne i ett område där frågorna kan besvaras i mångt och mycket med lite inläsning: http://www.sandladan.nu/2010/07/07/rooterminologi/

    Att du i det här fallet inte kan läsa in din uppdatering beror på att du försöker få in en officiell Google-uppdatering med en custom-recovery.
    Mitt inlägg på den länk jag refererat till tar upp ett liknande fall under rubriken "OTA-uppdateringar".
     
  5. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    SuperUser (su) är ett kommando i Linux som ökar rättigheterna till administratörsnivå (root) för den användare som kör det.
    I praktiskt taget alla custom ROM:ar finns en superuser-applikation som håller koll på om ett program försöker få superuser-åtkomst och poppar upp med en ruta när det händer (kan helt klart variera, men i 9 fall av 10 poppar det upp en ruta). Detta gör att man åtminstonde lite hjälpligt kan förhindra att eventuella udda applikationer man laddat ner på nätet får administratörsrättigheter utan att man själv gått med på det.
    Oftast brukar det radas upp en lista på vilka program man tidigare tillåtit administratörsrättigheter, samt att man brukar kunna ta bort program ur listan, så de inte får åtkomsten längre.
     
  6. RealNameNoGimmick

    RealNameNoGimmick Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tackar för svaren och återgår till läsningen. Men ibland kan det vara lättare att få en sak förklarad i kortare drag än att läsa sig till det hela. Basic förklaringar typ, Sen är det ju frivilligt att svara eller ignorera, men jag förstår vad du menar DrL. Tackar!