*

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Ascii, 2 maj 2012.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    ***
     
    Last edited: 8 aug 2014
  2. SpHenk

    SpHenk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Tjena...det enda som jag vet är att Telia/Halebop/Tele2 näten är överbelastade. Alltså datatrafiken är för hög kontra hur mycket"space" det finns i näten. Detta har uppkommit då smartphone boomen slagit till ordentligt + att Tele2 fick extremt mycket mer kunder/datatrafikanvändare med deras senaste kampanj. Datatrafiken stjäl alltså plats för vanlig mottagning kan man säga. Man kan säkert grotta ner sig i tekniska termer, men i grova drag är det något i den stilen.
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Först tänkte jag skriva att SpHenk låter som en anti-telia fanboy (pga flera lika texter). Men sedan kom jag på att det kanske inte är helt omöjligt att det skulle kunna vara relevant även här. Om den närmaste masten är överbelastad så skulle det kanske kunna vara så att telefonen kopplar upp sig mot en annan mast som då är längre bort och därmed ger sämre mottagning. Lite långsökt men kanske inte helt omöjligt.

    Ascii: Du skriver inte vilken styrka du får *inne* i lägenheten, bara ute?
     
    Last edited: 2 maj 2012
    Sleepwalk gillar detta.
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Är det 3G eller GSM som krånglar, eller är det båda?

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  5. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Om det här blivit stor skillnad mot hur det var tidigare så kan det vara något som har hänt med täckningen eller rättare sagt hänt något med siten. T ex att de vridit cellen som täcker din bostad så det blivit sämre eller att de inte fick ha kvar den där den satt och var tvungna att flytta den till ett annat hustak.

    Har du pratat med Telia om detta? Kan vara värt att felanmäla.

    Jag tror inte att det är så du kopplar upp mot en annan mast, operatörerna vill ha så effektiv täckning som möjligt och då tjänar man inget på att ha två olika siter som täcker samma område

    Skickat från min Galaxy Nexus
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men i städer brukar det bli så att flera siter täcker samma område för att man inte ska få täckningsluckor. Man har också ofta flera siter från olika riktningar då det kan vara hus som står i vägen eller liknande (något som är väldigt vanligt i städer). Det är skillnad i mindre tätbefolkade områden.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  7. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Har själv Tele2 och har haft en jäkla massa år, men senaste veckorna har dom verkligen varit över överbelastade.
    Har inte varit så stor "fan" av 3 förut men börjar faktiskt titta åt det hållet nu... :)

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Maila Telia, vägrar de göra något så skriv ett inlägg på Fairshopping - där finns det en vettig person som svarar och hjälper de flesta av kunderna :)




    Så överbelastade som Tele2 och Telia är, så borde många titta åt Telenor/3 hållet. Bara inte alla byter så 3 blir överbelastade 0:)



    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  9. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Känns som tre inte har råd att va så dåliga som tele2 då de är så mkt mindre bolag
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om det är många på samma mast sp påverkas ju du av det. Det kanske inte är något fel på masten i ditt område, utan den är bara överbelastad. Det är också sällan de brukar rapportera om det är enstaka som anmält dålig täckning, först när en majoritet börjar ringa in brukar det hända något.

    Han som finns på Fairshopping åt Telia brukar kunna hjälpa till med det mesta - om de inte löser det över telefon förstås.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  11. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    vissa mobiler har olika i hur bra / dåligt dom tar in och sänder ut radio vågor
     
  12. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Även i tätorter så tjänar det ingenting till att ha flera siter som täcker samma område. Man har fler siter för det är mer att täcka och det är fler hus som gör att signalen inte når lika långt (lägenhetshus osv).

    Det behövs även mer kapacitet på varje site för att det är fler användare.

    Oavsett så är det fortfarande ineffektivt att ha flera siter täcka samma hus, dels är det inte särskilt kostnadseffektivt och så riskerar du att siterna stör ut varandra.

    Till TS: Känns som att masten antingen tar mer trafik än förut (vilket kan leda till sämre täckning, tappar samtal osv) eller att cellen är flyttat/omriktad så den inte täcker ditt hus lika bra.

    Du kan alltid testa att vända dig till Telekområdgivarna om du inte känner att du fått hjälp, om du vill ta ditt ärende vidare så att säga. De brukar vilja ha ett skriftligt svar från operatören.

    ((Du skriver "vi" så jag antar att ni har problem med flera telefoner, om inte kan det vara bra att testa i första hand))
     
  13. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Har du provat https://play.google.com/store/apps/details?id=se.iis.bbk?

    Den ger förstås inte bättre mottagning men kan ge mer siffror som underlättar i diskussionen med Telia. Prova gärna med flera telefoner också så att de inte kan säga att det är din telefon det är fel på.
     
    Last edited: 3 maj 2012