8pen keyboard - Så här har ett tagentbord aldrig sett ut!

Diskussion i 'Applikationer' startad av kettle, 1 nov 2010.

1. tigersaid

tigersaid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Men när man köper har man 24 timmar på sig att ångra köpet.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

2. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Öhh... det är gratis numera.

3. valleman

valleman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För de som köpt är det alltså bara lämna tillbaka och sen ladda hem gratisversionen :money:

4. Pixel67

Pixel67 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Å andra sidan är inte 10 kronor mycket när man vet att man sponsrar nytänkande i branschen :-)

Edit: De flesta av problemen som folk har nämnt (man ser inte var tecknena är för tummen är i vägen, det blir automatiskt mellanslag när man släpper tummen etc) är lösta i och med senaste uppdateringen förresten :-) Så testa igen ni som redan givit upp :-D

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

5. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

OJ! Det var ingen liten uppdatering. Klart bättre :) dessutom finns nu ordförslag, dock bara på engelska än så länge men det måste väl bara vara en tidsfråga innan de implementerar fler språk, och därmed även andra layouter? Eller tror ni de behåller samma layout mellan språken? Vore ju dumt, nuvarande är ju vald m.a.p. de vanligast förekommande bokstäverna i engelskan...

Detta på svenska, och med swift keys precision vad gäller att gissa nästa ord och jag är såld :P

6. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    322

MINA ENHETER

Nej tack!! Funkar inte eller rättare sagt är allt för komplicerat.

7. Pixel67

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Göra om layouten tycker jag inte behövs för det är ju den man måste lära sig varje gång oct folk har säkert börjat vänja sig vid den här ^^ Men att tangentbordet själv förstår när jag vill ha exempelvis ett ä istället för ett a tycker jag vore skönt :-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

8. Zinken

Zinken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Märkligt, nu hittar jag 8pen men jag gjorde det inte när det kostade?!?

Nu har jag iaf testat och tyvärr är det inget för mig. Går extremt långsamt i början och det skulle ta mig riktigt lång tid att få upp ngn som helst fart. Om jag så måste skriva om varenda ord på ett qwerty så skulle det ändå gå snabbare än detta. Får i det närmaste brännsår på fingertoppen också av att dra fingret med den koncentration som krävs :^)

Kul med nytänkande iaf. Själv tror jag nog mer på Swype/Shapewriter/Slide IT med bättre gissningsfunktion än detta...

9. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Ja jag är också mycket undrande till hur hög hastighet man kan få upp, ni som har använt det ett tag, ungefär vilken hastighet får ni upp med det?

10. Zeven

Zeven Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

yrara, måste bara säga att jag tycker det är en fröjd för både öga och hjärna att läsa det du skriver. :) Sedan är dina redogörelser och funderingar bra!

Sådär känner jag också, och har även det problemet i Swype. :/ Eller ja, mestadels för att ÅÄÖ sitter aningen konstigt i det Swype-program jag har iaf.
    Kommer att ge 8Pen en stor chans när det väl kommer med en svensk layout, för det känns nästan som slöseri med tid att lära sig den engelska som jag anser är omöjligt kommer att komma upp i samma hastighet som QWERTY. Däremot med en svensk layout så bör den nog kunna konkurrera. När väl den har kommit så har säkert programmet i sig förbättrats också.

Last edited: 15 nov 2010
  11. Pixel67

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag har använt det som standardtangentbord sen det kom ut och skriver ungefär 80 tecken i minuten med 8pen. Men det är å andra sidan mätt i ett test där man skulle skriva vanliga engelska ord vilket är precis vad tangentbordet är optimerat för. Så fort det kommer ett å, ä eller liknande när man skriver på svenska så går ju farten ner betydligt ^^

12. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Skulle du kunna länka till var man kan få tag på det där testet? Vore kul att jämföra med andra inmatningsmetoder... använder just nu SlideIT och Swiftkey lite blandat.

13. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Testet är sannolikt appen myTextSpeed som omnämnts tidigare i tråden.

14. Rheo

Rheo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det här med inmatningsmetoder börjar bli som bantningsmetoder. Det finns många, men nästan ingen fungerar. Intressant är att många har gemensamt att man ska skriva med ett finger i stället för två så att man sänker sin hastighet. Det är som att säga att det inte är anpassat för dagens samhälle att gå på två ben och därför uppfinna en metod för att gå på ett ben.

Den hittills bästa inmatningsmetoden är Dvorak Simplified Keyboard. I patentet från 1936 visas det hur mycket mer genomtänkt den är än alla nya applikationer. Patentet beskriver hur Dvorak uppfattar att man ska skriva snabbt genom att skriva med flera fingrar samtidigt, och för att underlätta detta har arrangerat tangenterna med vokalerna till vänster så att man växlar mellan vänster och höger hand mellan många tangenttryckningar, vilket passar utmärkt för pekskärmar där man skriver med två tummar. Tangenterna har arrangerats så det mesta är på mittenraden så fingrarna inte behöver flyttas så långt.

Med 8pen måste man till skillnad mot Dvorak skriva färdigt en bokstav innan man kan börja på nästa. 8pen skulle vara mer användbart om det hade två rattar, en med vokaler till vänster och en med konsonanter till höger, så man kan skriva två följande bokstäver samtidigt i de fall den ena är vokal och den andra konsonant.

Själv använder jag AnySoftKeyboard som är ett helt vanligt tangentbord fast med lite mer inställningar, och så använder jag tangentbordslayouten Dvorak. Jag skriver 170 tecken per minut och det finns rum för förbättring, men att använda en annan inmatningsmetod som 8pen och halvera hastigheten är inte användbart.

15. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Hittar inte den appen, har X10 mini/Eclair.
    I beg to differ. Jag tror inte det här med att försöka pricka en pytteliten fiktiv tangent på en pekskärm är framtidens inmatningsmetod. Jag tror att skriva tecken, eller att "rita" någonting, har mycket större potential på pekskärmar. Själv HATAR jag att försöka pricka en liten tangent, framför allt i en miljö som inte är helt stilla (buss/bil/tåg t.ex.) (har X10 mini också så tangenterna är INTE stora).

Dessutom vill jag INTE använda båda händerna för att skriva på mobilen. Jag vill använda tummen.

Sen tror jag inte vi har sett den bästa uppfinningen än inom detta men jag tror helt klart det är där framtiden ligger.

16. Rheo

Rheo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det enda man ritar med 8pen är att man drar fingret olika långt, endimensienellt, vilket inte är effektivt. Det är som en gammal telefon med nummerskiva. Nummerskiva är inte framtidens inmatningsmetod. Att rita genom att välja riktning (tvådimensionellt) i stället för att välja längd hade varit bättre, och där sådant håller jag med dig är något som kan användas för att förbättra framtidens inmatningsmetoder.

Jag tror att lyft och släpp är viktigt att använda sig av för effektiva inmatningsmetoder. Med 8pen lyfter man fingret genom att släpa det till mitten, vilket tar tid och inte går att göra samtidigt som man gör mer meningsfulla gester. Då är det bättre med mitt traditionella tangentbord där jag lyfter fingret på plats.

Ett exempel på hur man kan förändra 8pen enligt mina senaste kommentarer är att man har 9 sektioner i stället för 4, och så väljer man skrivtecken genom att sätta ner fingret i en sektion, dra det i en riktning så kort man vill och släppa.

Det gjorde jag också när jag skrev med bara en hand i stället för att hålla stadigt med två händer och skriva med två tummar.

I beg to differ där då. Vill du skriva med ett finger är förstås traditionella tangentbord med många tangenter inte effektivt. Det har du rätt i.

17. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det är ju exakt vad man gör i 8pen. Har du ens testat det eller kollat på videon?
    Men det är antagligen här den största skillnaden ligger. Du verkar prioritera hastighet i alla lägen, och jag prioriterar att kunna skriva utan att fokusera någon medveten uppmärksamhet på telefonen och skärmen; att det ska bli en autonom rörelse, som när jag skriver på ett fysiskt tangentbord, eller när jag textar med en gammal t9-telefon med fysiska knappar. Vill man uppnå olika saker, är det nästan garanterat olika verktyg som är bäst lämpade. För min del skulle nyttan helt gå förlorad om jag var tvungen att allokera båda händerna till telefonen när jag skriver, eftersom jag då ändå inte skulle kunna göra annat samtidigt.

18. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Använder du Dvorak när du skriver på svenska också? - Eller har du lärt dig Svorak också?

19. Rheo

Rheo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har kollat videon. Hade du kollat den lite mer noggrant hade du nog lagt märke till att det endast är hur långt man snurrar som räknas på en endimensionell skala 0, 1, 2, 3.

Helt rätt. Vi prioriterar olika saker. Jag gjorde misstaget att förutsätta att alla prioriterar samma som jag, lika som att de gör reklam för skojiga inmatningsmetoder gör misstaget att påstå att deras inmatningsmetoder är framtiden för alla. Gör man som jag och chattar med chef/kollegor, skriver e-post och skriver långa journalinlägg är ett traditionellt tangentbord bra. (Även om det förstås hade kunnat utvecklas en bit till, till exempel att om man missar och trycker på gränsen mellan två tangenter kan det räknas en sannolikhet på varje kringliggande tangent som matchas mot en ordlista. Det kanske är det som Blindtype gör.)

20. Rheo

Rheo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

På Android har jag Svorak oavsett språk. (Svorak innebär bara att vissa specialtecken flyttas för att göra plats åt åäö, så jag brukar inte bry mig om att kalla den för något annat än Dvorak.) För övriga datorer har jag gjort en egen tangentbordslayout som liknar Svorak men har vanliga specialtecken för programmering på mittenraden och övre raden med bokstäver i stället för uppe vid siffrorna. http://fredrik.jemla.eu/typematrix