A1 --> A2 - SMS och samtalshistorik

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av 8j0nte8, 10 maj 2019.

  1. 8j0nte8

    8j0nte8 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Har haft en A1 något år och nu köpt en A2.
    När jag startar den och väljer att jag vill installera från säkerhetskopia så står det att jag ej har någon.
    Jag har säkerhetskopia på A1an gjorde den precis innan (i inställningar) och till samma google-konto jag skriver in på A2an.

    Är orsaken att A2an kom med 8 och jag har 9an på A1an eller vad kan det bero på?

    Mycket tack på förhand/

    Jonas
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 852
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det är det. Den kan inte återställa från en backup med en Android version som är högre än den version du har nu på telefonen. Lösningen är väl att gå igenom startup guiden utan att ställa in något, installera alla uppdateringar då borde du få Android 9 på A2 och sedan återställa telefonen igen, och då kunna återställa från backup
     
    8j0nte8 och chraist gillar detta.
  3. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Jag vill minnas att det bara är pixeltelefonerna som kör backup på sms och samtalshistorik?

    Hur som helst så rekommenderar jag att du installerar https://play.google.com/store/apps/details?id=com.riteshsahu.SMSBackupRestore och så kan du ställa in hur ofta du vill att den ska ta backup, tex 1 gång i veckan och att den laddar upp till google drive och bara behåller de sista 10 backupsen tex.

    Mail, anteckningar, kontakter, bilder och videor osv är väl redan "backup" på då dessa ligger i molnet? (gmail, keep, gmail-kontakter, foton)
    Om man ställt in det på det viset dvs vilket jag alltid blir förvånad att vissa inte gjort.
     
    8j0nte8 och chraist gillar detta.
  4. 8j0nte8

    8j0nte8 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ditt svar, funderade efter jag postade att jag besvarade nog på min egna fråga och gjorde jag precis som du rekommendera, fungerade mycket bättre! :)
    Jag är lite noob och trodde en återställning också skulle nedgradera versionen men så var det ej som tur va.

    Jag körde "Google"-appen för att föra över allt istället för från molnet, vet ej vilket som är bäst :/
    Fick in samtalshistorik men ej SMS :( ,fast än att det står att textmeddelande skall backupas i A1an.
    Skulle det fungerat eller har jag fattat fel?


    Tack, det får nog bli så men i A1an så står det att textmeddelanden skall backupas. Stör mig lite att de ej går att synca in på den nya mobilen.





    Passar på att skriva av mig: Fick ingen direkt mjukstart heller med A2an, vid uppgraderingen låste sig telefonen/skärmen på boot-gränssnittet. Efter några omstarter och andra försök med knapp-kombinationer hoppa den igång.



    Tack återigen för er hjälp!