A2DP anslutnings problem

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Alucard-, 8 apr 2011.

  1. Alucard-

    Alucard- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag har a2dp stöd på min stereo som jag använt i flera år. Nu när jag köpt en optimus å har det börjat strula.
    Det är aldrig problem att parkoppla, problemet kommer efter varje gång jag har stängt av bilen. När jag startar bilen på morgonen så conectar mobilen men den skickar inte ut ljud genom stereon. Jag måste då gå in i blåtands inställning och koppla ifrån för att sedan parkoppla igen.
    Det steget behövs inte göras på någon samsung eller någon av dom andra stora mobil tillverkarna. Jag har även prövat olika roms men ingen har löst mitt problem. Är det så att a2ďp drivrutinerna eller hårdvaran är dålig i luren?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
    ddaannnnee gillar detta.
  2. Alucard-

    Alucard- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Verkligen ingen som har något tips? Provat och testa om den ansluter efter att bilen varit avstäng när någon ringer. Det gjorde den utan problem. Så varför är den så dun när det gäller media ljud?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  3. Alucard-

    Alucard- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Bump

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  4. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    fan va konstigt, jag har tyvärr ingen sån stereo i min bil, men mitt bluetooth headset funkar fint nästan varenda gång, ibland så kopplar inte telefonen automatiskt när jag startar headsettet, då får jag gå in på inställningar och trycka "anslut" eller vad det nu heter, men jag har aldrig behövt koppa ifrån och tillbaka.

    provat att av-para dom och para ihop dom igen? haft telefonen "synlig" när du parat (detta måste jag göra för mitt headset)? byta visningsnamn i telefonen till något som inte har konstiga tecken? typ åäö - ? # % osv?

    jag gissar vilt :P bara så du vet XD
     
  5. Alucard-

    Alucard- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Själva headset delen i stereon funkar fint. Även om bilen varit av osv så kopplar det alltid upp samtal genom stereon men inte musik.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  6. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    så var mitt MW-600 också (headsettet). men det fixade sig när jag läste manualen och såg att telefonens bluetooth synlighet ska var aktiverad om man vill lyssna på musik genom headsettet.

    testat med aktiverad bluetoothsynlighet? annars har jag inga andra ideer tyvärr :(
     
  7. Alucard-

    Alucard- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Det funkar ju inte. Telefonen är ju bara synlig en stund. Då måste jag ju in och pilla varje gång ändå.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  8. Alucard-

    Alucard- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ingen som har möjlighet att prova detta på sin egna stereo?
     
  9. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Jag tror inte att det har med bil, stereo eller dylikt att göra. Tror att det är ett problem med att koppla upp till Bluetooth enheter som stödjer båda samtal + musik.

    Jag har ett Jabra 3030 headset som jag förut använda med en Windows Mobile telefon. Fungerade 100%. Aldrig ett problem med uppkopplingen. Men med min Android telefon så händer det ibland att telefonen bara kopplar till "samtal". Mitt fix är att stänga headset'et av och på. Inget problem med ett headset, men jag kan se att det är något mer irriterande med en bil!

    Jag använder också Bluetooth när jag lyssnar till musik hemma (via en liten extern högtalare). Aldrig ett problem med uppkopplingen där. Högtalaren är i och för sig alltid påslagen, så där initierar jag alltid kopplingen via telefonen. Men högtalaren är bara till musik, inte samtal + musik.
    ___
    MiniMax (HTC Desire Z, standard ROM, 2.2.1)

    Android is a trademark of Google Inc. Use of this trademark is subject to Google Permissions.
     
    Last edited: 24 apr 2011
  10. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    jag har lite liknande med mitt MW-600, den vill inte alltid lira musik direkt. Lösningen brukar vara att bläddra låt fram eller play/pause någon gång

    jag behöver inte sätta någon av dem som synlig
     
  11. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    man behöver bara vara synlig vid första parkopplingen, sen är det lungt :)
     
  12. Alucard-

    Alucard- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Provat vara synlig men det funkade inte. Han kopplar inte igenom musiken endast samtal.


    Som jag skrev så är inte problemet på stereon det är lg's lur som har problem. Iphone 3/3GS/4 sgs htc desire/hd arc har inga problem med att ansluta igen.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
    Last edited: 25 apr 2011
  13. jocke888

    jocke888 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5
    Info:
    Jobbtelefon som jag måste komplettera med en egen android
    Platta:
    Apple Ipad Air
    Det är ännu mer problem för mig. Jag har en Mondeo 2009 som jag köpte i somras och optimus 2x. Det funkade utmärkt med min gamla ZTE Blade, men sedan jag fick min Optimus har det strulat. Den går alltid att parkoppla manuellt, men automatiskt funkar bara ibland, det funkade alltid med Bladen. Dessutom kopplar den ned anslutningen väldigt ofta. Ofta mitt i samtalet, då får man slänga fram telefonen och fortsätta snacka i den. Gör funktionen nästan oanvändbar.
    Surt, då a2dp-stöd var ett av mina krav på bilen, vilket gjorde att mitt utbud på begagnat-bilar sjönk drastiskt (och därmed ökade priset).

    Jag också säga att jag haft olika mycket strul på olika ROM jag kört. Nu kör jag Gueste2X v3.2 Hybrid Revolution (temasek kernel). Stock 2.2 upplevde jag något stabilare, än dock inte bra. Jag har testat massor olika ROM, men ingen där det funkat tillräckligt bra för att vara 100% användbart.
    Om någon känner till ett ROM där BT fungerar problemfritt, svara gärna på detta.
     
  14. nobad

    nobad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Op5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Op5
    för mig har det alltid funkat utmärkt med musik i bil genom bt, testat CM7, Gueste2X v3.2 Hybrid Revolution och även nu CM9. Har dock inte testat ren stock rom.
     
    Last edited: 3 apr 2012
    jocke888 gillar detta.
  15. jocke888

    jocke888 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5
    Info:
    Jobbtelefon som jag måste komplettera med en egen android
    Platta:
    Apple Ipad Air
    Har du även testat ringa med BT i bilen?
     
  16. nobad

    nobad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Op5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Op5
    Ja det fungerar som det ska.
     
  17. jocke888

    jocke888 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5
    Info:
    Jobbtelefon som jag måste komplettera med en egen android
    Platta:
    Apple Ipad Air
    Jag börjar bli skraj att det är hårdvaruproblem i LG:n i så fall.
    Enligt connection-manualerna för Ford Mondeo skall Optimus 2X vara fullt kompatibel.
    Jag har testat det mesta nu, känns det som.
     
  18. nobad

    nobad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Op5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Op5
    Har du testat din mobil i annan bil?
    Jag tror inte det är fel på din mobil utan mer på att din bilstereo inte har fullt stöd för a2dp för 2X även om det funkade med din blade, fast det är min chansning inget annat. Testat att flashat in ROMen på nytt?