A2SD - installera direkt på SD-kortet

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MartinAsplund, 1 aug 2010.

  1. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Om jag vill installera en app som jag vet är anpassad för att kunna installeras på minneskortet måste jag då först installera den på telefonen och sedan flytta den till minneskortet manuellt via programlistan?

    Man tycker ju att det bör kunna finnas möjlighet att välja i inställningar att den alltid automatiskt ska installera på antingen SD eller telefon eller att den varje gång ska fråga.

    Som sagt undrar jag om man alltid måste installera på telefon först och sedan flytta eller om det kan installeras direkt på SD-kortet.
     
  2. Johnny

    Johnny Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Japp, installera först, sen får du gå in i inställningar,program och flytta där, men det finns en bra app som ehter sdmove som förenklar det hela och visar vilka du kan flytta :)
     
  3. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    och varför kan inte Google eller HTC bygga in detta i systemet från början? eller är det möjligt att över huvudtaget koda någon som helst app som gör så att man kan välja att den automatiskt ska installera på antingen telefonen eller SD-kortet? (själv kan jag inte koda appar och tänker inte göra det heller, men dem som vet hur man gör kan ju koda en sådan app om det nu är möjligt)..

    SDMove har jag installerat men där ser man inte apparnas ikoner i listan över program vilket jag skulle vilja att man kunde. själv brukar jag inte alltid komma ihåg vad apparna heter utan brukar oftast bara memorera hur ikonen ser ut och då vore det smidigt om man kunde se ikonen i SDMove. SDMove är inge vidare bra heller eftersom att den blandar alla appar i en enda lista utan att man kan sortera på vilka som man har på SD-kortet och vilka man har på telefonen.
     
  4. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Det är precis det jag tänkte höra med HTC i morgon. Känns som att de trampade sig själva på tån när det gäller just detta.
     
  5. Samus

    Samus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Roota :)

    man får ut så mycket mer av sin telefon!
    inkl valmöjlighet att installera ALLA apps direkt till en EXT2(-4) formaterad del av minneskortet.
     
  6. Medroid

    Medroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    App 2 SD (utmärkt app, finns på market) hjälper dig genom att lista de appar som är installerade som går att flytta, och flytta dem som du valt. Dock är det rätt få som är anpassade till att kunna läggas på SD-kortet.
    Nya program som installeras verkar hamna automatiskt (eller om det var App 2 SD som fixade det) på kortet om det går. Jag ominstallerade Google sky map igår efter en factory reset och det hamnade "rätt" med en gång.
     
  7. Falcon_Bayerskt

    Falcon_Bayerskt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Root behövs inte! Kolla in denna tråd: http://androidforums.com/android-lounge/114964-move-apps-sd-without-rooting.html. Läste om detta nån annanstans oxå och har för mig att man inte skulle lägga widget'ar och sånt som körs direkt på hemskärmen på SD-kortet då det kan bli konflikt avseende access till SD-kortet då. Minns inte vart jag läste det men det var en liknande post enligt ovan, nånstans ute i cyverrymden :P

    EDIT: Ja, som ni säkert förstår så är det ju så att rootning ger fler möjligheter och förmodligen (?) bättre resultat avseende Apps2SD (t ex att hela app'en+cache flyttas och att telefonen tror att appen ligger i interminnet osv), men denna info kanske kan hjälpa nån här i forumet. Jaja, vill inte gå in i nåt "krig" om vad som är bäst eller inte...
     
    Last edited: 4 aug 2010
  8. carnebm

    carnebm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag gjorde om så att den installerar alla program direkt till minneskortet men jag upplever att tyngre spel krashar då.. provade navigon och det funkade i 5min innan det dog men kör jag det på telefonen så funkar det fint.. så jag får nog ha de tyngre sakerna på telefonen istället... :(