A2SD

Diskussion i 'Allmänt' startad av henca, 6 apr 2010.

  1. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Finns det någon som vet hur man på bästa vis får sina applikationer att installeras på SD-kortet? Jag har provat med Cyanogen, men är inte nöjd med något annat än just A2SD-funktionaliteten. Finns det något sätt att få till A2SD utan att byta bort den Android 1.6-ROM som jag trivs ganska bra med?

    Min HTC G1 har ett patetiskt litet utrymme på bara ca 70 MB och det räcker inte till särskilt många applikationer.

    Lyckligtvis körde jag nandroid backup innan jag flashade in cyanogen, så nu är jag tillbaka till mitt 1.6-ROM med alla mina gamla applikationer och deras inställningar.

    [Skräckhistoria, läs om du vill]
    Efter att jag installerat Cyanogen var det som om jag fått en ny telefon, d v s man fick mata in sina APN-inställningar och uppgifter om google-konto. Något annat hade jag iofs inte väntat mig med tanke på att jag gjort wipe på telefonen, likaledes hade jag väntat mig att mina apps skulle vara borta med sina inställningar.

    Med hjälp av de backuper som jag gjort med applikationen "Quick system info" kunde jag läsa tillbaka de applikationer som jag tidigare hade installerade. Dock hade dessa applikationer då tappat sina inställningar, t ex hade fring och wavesecure glömt kontouppgifterna. Även marknaden hade tappat informationen om att jag hade dessa appar installerade, jag fick därför inga notifieringar om nya versioner av appar som jag läst tillbaka från backupen.

    En del google-applikationer som maps och market tog cyanogen från 1.6-ROM. Dock saknade jag en del appar, t ex väckarklockan och orginal-kalendern som visade notifications i status-bar. Andra applikationer hade fått nya ikoner som jag inte riktigt trivdes med och klockan hade fått ett nytt utseende. Det blev också nya bakgrunder och bara en ringsignal att välja på.

    Då jag trivdes bra med den gamla standard-bakgrunden, klock-widgeten, ikon-utseendena och inte minst standard-ringsignalen friendly ghost så tyckte jag att jag bytt ned mig med cyanogen förutom a2sd. För att råda bot på detta började jag prova olika themes till cyanogen.

    Med andra themes blev utseende på ikoner och eller klocka bytta. Jag tyckte dock att de bara såg sämre och sämre ut ju fler themes som jag provade. Till råga på allt så blev det värre och värre, det verkar som om themes bara byter ut vissa delar och låter andra delar behålla sina föregående inställningar. T ex kunde ett nytt theme ge nya ikoner men klockan såg fortfarande ut att höra till föregående theme.

    Till sist hittade jag ett theme som jag tyckte var hyfsat snyggt, men då var inte telefonen stabil, den bootade om så fort jag försökte starta market. Efter att ha försökt flasha ett annat theme bootade inte telefonen alls, den stannade på den android-skärm som visas innan den animerade boot-skärmen. Genom att plocka ur batteriet, sätta tillbaka batteriet och trycka home samtidigt som power-on så kom jag till ett recovery-läge där jag kunde läsa tillbaka backupen från nandroid. Lyckligtvis hade jag inte gjort någon nandroid-backup med cyanogen installerat, när nandroid läste tillbaka senaste backup fick jag tillbaka mitt 1.6-ROM med alla mina gamla inställningar.
    [/skräckhistoria]

    Nu vill jag inte gärna ge mig på cyanogen igen, men jag vill fortfarande ha a2sd, finns det något vis som jag kan få a2sd utan att behöva flasha om och förlora allt för mycket?

    m v h Henrik
     
  2. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Det forumet vore helt klart mest lämpligt i fall jag önskade få tips om hur jag skall få cyanogen att fungera på min g1. Nu vill jag dock helst slippa cyanogen. I stället vill jag helst bara ha a2sd på min för övrigt standard 1.6-ROM. Därav frågan under denna rubrik då jag hoppas att den kan vara relevant för flera telefoner.

    Innan jag själv provade cyanogen skrev jag ett inlägg i en tråd under magic-rubriken som handlade om a2sd. Dock fick jag inte någon respons i den tråden.

    Tack för länk-tipsen iallafall, men helst vill jag som sagt göra detta utan cyanogen.

    m v h Henrik
     
  4. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    henca gillar detta.
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Tack för länken! Även #4 tycks vara intressant. Jag får nog prova lite mera ROMs kommande och/eller nästkommande helg.

    Har vi några besökare här som kan rekommendera några bra ROMs? Du kör Cyanogen, är du nöjd med den? Själv kände jag mig som sagt inte så nöjd med cyanogen.

    m v h Henrik
     
  6. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Har kört CM länge - snart ett år (sedan jag övergav JesusFrekes ROM) och kan inte hitta något fel. IOFS har jag nu inte mycket till jämförelsematerial, sista vanilla jag körde var 1.1
    Med swap och A2SD är det riktigt snabbt, och de bitar från 2.1 som Cyanogen anpassar och lägger in i sin 1.6-baserade version förhöjer bara värdet (för mig). Det enda tråkiga är att det numer bara uppdateras någon gång varannan månad, sedan Cyanogen fått sin Nexus att leka med. Annat var det förr, då uppdateringarna kom tätare än kalsongbytet, och man knappt hann boota om innan det var dags för nästa uppdatering.

    /Mats
     
  7. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Ja, A2SD var som sagt det från Cyanogen ROM som jag ville ha. Jag gillade också det nya utseendet på kontaktlistan där man såg fotona redan i listan över kontakter.

    Dock tyckte jag inte riktigt om utseendet, några ikoner hade nya utseenden och lite andra saker hade bytt utseende utan att det tillförde något enligt min mening. Mindre utbud av ringsignaler och bakgrundsbilder såg jag som en petitess, där kan man ju själv komplettera med mera.

    Det värsta var dock att jag förlorat några av standard-applikationerna, det var det som gjorde att jag tyckte att cyanogen ROM mest blev ett nedbyte. Efter att jag med mina tema-experiment lyckats krasha telefonen valde jag därför att återgå till 1.6.

    m v h Henrik
     
  8. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Vilka appar saknar du? Alarm är numera integrerat i Clock - en av de features/problem som hämtats från Android 2.x
    Alla appar som kommer från 2.x har annat "stuk" på ikonerna jämfört med 1.6 Då man tvingas hämta Googles appar från HTCs 1.6, och övriga uppdateras av CM blir det en udda mix av 1.x/2.x-ikoner, det håller jag med om. Men det är priset man får betala för att ligga i framkant :)
    För att slippa obehagliga överraskningar när man testar teman å så, är det en god idé att göra en Nandroid-backup innan man installerar ett tema (eller flashar något annat). Är man inte nöjd med resultatet, är det bara att återställa backupen, och vips är man som med en tidsmaskin tillbaks där man var innan man flashade.
    Vad gäller ringsignaler finns det en extra nedladdning (audioresources eller liknande) som Cyanogen valt att lägga separat, för att inte göra själva rom-uppdateringen onödigt stor.

    /Mats
     
  9. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Aha, jag var inte riktigt medveten om det där med Alarm-integrationen. I stället gav jag mig ut på marknaden och provade att tanka hem andra alarm som jag inte blev riktigt nöjd med.

    Förutom Alarm reagerade jag på kalendern efter att jag fått tillbaka 1.6. I status-bar såg jag då att kalendern hade en påminnelse åt mig. Denna påminnelse i statusbar såg jag inte när jag körde cyanogen. Nu skall jag dock inte säga säkert att cyanogen saknar kalendern. Kanske syns denna notifiering bara om man någon gång startat kalendern, kanske var det jag som mindes fel och den i själva verket syntes även i cyanogen.

    Ok, fast samtidigt var det just oftast dessa udda ikoner som bytte utseende när man installerade nya teman. Därav min förhoppning att jag skulle kunna komma tillbaka till orginal-utseende med hjälp av något tema.

    Ja, nandroid-backup var verkligen guld värt. Skälet till att jag inte gjorde någon backup efter att ha installerat cyanogen var att jag inte kände mig riktigt nöjd med installationen. Den installation som jag dittils varit mest nöjd med var 1.6.


    Kanske kommer jag överväga cyanogen igen, dock kommer jag i så fall nöja mig med orginal-cyanogen. Mina försök att lägga på teman gjorde bara att det såg värre ut. Jag kommer dock börja med att prova det 1.6-nära ROM som du gav mig länken till. Nu behöver jag bara några lediga timmar till att experimentera med det här...

    m v h Henrik
     
  10. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Tack ännu en gång för tipset om DWANG! Nu kör jag den ROMen och är hittils hyfsat nöjd.

    Jag installerade den inte riktigt "by the book" utan lät bli att först wipa min telefon, men det verkar ha gått bra ändå. Visst, några ikoner och klockan har fått nytt utseende, men det ser ganska OK ut ändå.

    Som bonus fock jag möjlighet att zooma i webläsaren med multitouch och framför allt fick jag mitt efterlängtade apps2sd!

    Den enda allvarliga nackdelen med detta ROM som jag hittils kunnat se är att 3D-prestanda blir riktigt usla. Nu gör inte det mig så mycket än så länge, jag kör just inga 3D-spel. Å andra sidan var ett av skälen till att jag ville ha a2sd att jag ville få plats att prova lite utrymmeskrävande 3D-spel också... Men som sagt, detta med 3D är inte hela världen, hittils känns DWANG som om jag har bytt upp mig.

    m v h Henrik