Abonnemang: Mobilsurf + FriaSMS

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av nERVEN, 28 jun 2010.

  1. nERVEN

    nERVEN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej Swedroid, Är ny här på forumet då jag nyss har börjat intressera mig av Android telefoner. Är trött på min gamla Sony Ericsson w890i.

    Jag behöver hjälp med att välja rätt abonnemang till min kommande telefon Samsung I5700 Galaxy Spica. Det jag skulle vilja se i abonnemanget är frisurf och friasms (alla nät). Det jag har tänkt göra med mobilsurfen är att läsa tidningar och eventuellt kolla på Playrapport & msn ibland.

    Har en lite OT fråga kanske, Är de lönt ekonomskit att köpa telefonen på Thephonehouse utan abonnemang och sen beställa ett abonnemang från valfri teleoperatör?

    Mvh nERVEN
     
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Telenor Messa Mera (ger 3000 fria SMS i månaden) + mobilsurf

    Minsta påtankning (1 gång i månaden) är 100 kronor (Behåll ditt pris-takning, första gången man tankar måste man dock tanka 150). Av de 100 så dras 69 spänn för mobilsurfen (så man får 31 spänn i månaden över till annat).
     
  3. nERVEN

    nERVEN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Låter billigt och bra, Dock är jag lite fundersam över villkoren. Står ju att man bara kan ladda med 150/300/500. Men längre ner på sidan står de 100 kr för att behålla "avtalet" https://butik.telenor.se/prepaid/Default.aspx?cId=Compare
     
  4. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Jag tycker du ska köpa telefonen utan abonnemang och sedan välja ett i efterhand.

    Jag lyckades få en bra deal med Tele2, för 299kr/mån får jag 1000 sms/mms/minuter att använda i månaden, och så valde jag till MobilSurf Medium(1GB) för 69kr/mån. Bindningstiden var 12 månader då.

    Funkar väldigt bra
     
  5. Aegd

    Aegd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Rent generellt sett så förlorar man som kund pengar om man köper hos en återförsäljare utan att ta abbonnemang. Det avdrag man får på telefonen baseras i regel på bindningstid, och eventuella erbjudanden kommer också med abbonnemangen. Om du bara ska ha en mobil så är det nog billigast att köpa via nätet gärna genom att importera från europa.
     
  6. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag var också fundersam fram tills jag provade att tanka med 100 spänn Behåll ditt pris. Men jag fick 3000 nya SMS (jag tror dock inte det drogs några 69 spänn för mobilsurfen den gången... Men nåt var nog lite skumt för det stod inget datum för hur länge prisplanen gällde heller då... Berodde nog på att min portering gick igenom i krokarna där).

    Återstår bara att se om man lyckas få till sånt där Autogiro nån gång... de papper som jag fyllde i förut verkar inte hänt nåt med (fyllde i avtal för att kunna få autogiropapper hemskickade, men har inte kommit några autogiropapper fast det var en månad sen).


    Vet man med sig att man kommer att köra lite data så finns det nåt Tele2-abonnemang där jag tror man kommer undan med 39+29 eller nåt sånt i fast kostnad (men då tillkommer samtalskostnader och trafiktaket är rätt lågt, och där vill jag minnas att om man slår i trafiktaket så stryper de inte hastigheten utan det blir dyrare). Sneglade på det till dottern men hon får nog Messa mera precis som jag, i och med att Behåll ditt pris på 100 spänn verkar funka.
     
  7. nERVEN

    nERVEN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Pratade med Telenor supporten om detta, Det är inte möjligt att skaffa något autogiro. Så fort man inte fyller på varje månad med 100 kr eller mer så försvinner "MESSA MERA", tråkigt nog. Vad jag kan se så har dom ingen trafikbegränsning på fritt surf. Står så här nämligen:

    " Upptäck och utforska det bästa internet har att erbjuda – i mobilen!

    Med Mobilsurf 1 Mbit/s är det fritt fram att mobilsurfa och maila obegränsat inom Sverige för ett fast pris varje månad. Du har en nedlänkshastighet på upp till 1 Mbit/s och upplänkshastighet på upp till 0,128 Mbit/s. Månadsavgift (69:-/mån) "

    Men förövrigt, Är det en bra deal att köpa telefonen för 2000 kr och sen betala 100 kr för SMS och internet varje månad?
     
  8. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    2000 kr låter som en ganska billig telefon.

    100 kr i månaden låter som ett billigt abbonemang med fri surf och 3000 SMS i priset.

    Om du om några månader eller om något år mot förmodan skulle lyckas hitta något billigare och/eller något som du tycker passar dig bättre är du dessutom fri att byta om du har köpt dig en telefon som inte är operatörslåst. Det går till och med att flytta över sitt gamla mobil-nr till en ny operatör. Dock kan det ta ett par veckor att portera ett mobil-nr.

    m v h Henrik
     
  9. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Vad heter ditt abonnemang? Hittar inte det på Tele2.se. Hur fick du till dealen?
     
  10. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det står ju på deras hemsida:

    http://www.telenor.se/privat/kontantkort/ladda-kontantkort.html#T2599_6

    (Där står det dock att minsta tankning för Messa Mera är 150, men jag tankade som sagt var 100 spänn Behåll ditt pris via internetbanken och det verkade fungera utmärkt. När jag var in i Telenorbutiken och frågade om det där med 150 (för på blanketten fanns ingen ruta för 150) så ritade killen där dit en ruta för 150 och kryssade i...)
     
  11. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    5-6 arbetsdagar ska det ta, under förutsättning att man har sitt gamla kort reggat hos sin gamla operatör. Går att göra via hemsidan för de flesta operatörer.

    Antagligen ställer PTS krav på operatörerna och 5-6 dagar är tidsfristen de fått så de håller fast vid den även om det säkert skulle gå att göra snabbare.
     
  12. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Ja, det stämmer nog. När jag skaffade mitt telenor-abbonemang hade jag inte registrerat mig på mitt gamla comviq kontant, då tog det längre tid.

    m v h Henrik
     
  13. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jo, jag gjorde samma miss. Jag trodde att mitt gamla kort hade blivit automatiskt registrerat i och med att jag portade till Tango från Telia för några år sen, men tydligen var jag tvungen att även registrera mitt Tango.
     
  14. nERVEN

    nERVEN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som sagt, Jag tror jag Köper en Nexus One begagnat eller en helt ny Samsung I5700 Galaxy Spica. Tror jag satsar på Telenor kontantkort med "MESSA MERA" och "Frittsurf" för 69 kr. Tror det blir billigast, 100 kr månadsavgift
     
  15. HT3

    HT3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som student är ju Tele2 kompis Student awesome! :)
    19kr/månad inkl 3000 gratis sms till ALLA nät. (gratis samtal o mms till tele2)

    surf för 29:- (200mb) eller 69:-(1GB)