Problem: Acer Chromebook 14 - skärmen glappar, skärminnehållet försvinner, vad göra?

Diskussion i 'Chrome OS' startad av N6290, 18 aug 2021.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag ska försöka beskriva problemet med skärmen på min laptop. Ibland försvinner innehållet på skärmen, det blir förvanskat, jag ser inte det jag borde se (webbsidor, text osv) utan konstiga ränder eller suddigt innehåll. Ibland är det suddiga innehållet som syns en helt annan webbläsarflik än den jag har uppe för stunden, dvs äldre innehåll tycks visas, så känns som att problemet har koppling till hur datorn uppdaterar det innehåll som ska visas på skärmen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Det händer lite då och då, sen funkar skärmen hur bra som helst ett tag. Kan gå flera dagar innan det händer igen, sen när det väl börjat hända en dag så kan problemet dyka upp några gånger i timmen typ. När det händer så kan jag böja skärmen med handen, typ försöka vinkla vänstersidan av skärmen mot mig genom att dra i den på ett ovarsamt sätt, så kommer perfekt bild tillbaka, men om jag släpper min hand så återgår den till det felaktiga innehållet igen. Sen helt plötsligt börjar det funka igen, precis som vanligt, av sig självt. Känns som att något glappar, vet ej vad. Att jag genom fysisk kraft med handen kan få bilden att bli som den ska tyder väl på att någon komponent eller koppling håller på att lossna eller liknande.

    Börjar väl bli dags att köpa en ny dator. Det handlar om en Acer Chromebook 14 (CB3-431) så jag har haft den ganska många år, köpte den 2016 (fem år sedan). Ingen garanti att räkna med alltså.
    Så, finns det någon enkel lösning? Eller bara att stå ut med problemet så länge jag orkar, tills jag köper en ny?
    Vad kan orsaka problemet, vilken komponent? Gissar att det inte är särskilt enkelt att laga, särskilt inte på egen hand. Man måste lämna in den till reparationsfirma i så fall eller?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Antingen grafikkortet eller så kan det vara glapp i skärmkabeln som går mellan skärmen och moderkortet på datorn
     
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Skärmkabeln låter trolig, den utsätts för en del när man öppnar och stänger locket.

    Den sitter ansluten dels inne i datordelen, dels inne i skärmen, oftast är den lödd inne i skärmen och en kontakt inne i datordelen.

    Det du kan göra är att öppna datordelen (leta rätt på en video på Youtube hur man öppnar) och kolla kabeln som kommer från skärmen hur den verkar sitta i kontakten. Med lite tur kan du trycka in den och lösa problemet.

    Om kabeln ser skadad ut så är det inte omöjligt men ganska osannolikt att den går att byta ut, eventuellt kan en duktig hemmapulare eller elektronikbutiken på hörnet fixa det eller så byter man skärm på datorn, sen är det frågan om det är värt besväret/kostnaden...
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nja, en hel del modeller är den löstagbar på båda sidor. Enklast är o kolla på YouTube, som du skrev, och se hur enkelt det är
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för era svar. Har köpt en ny dator sedan en månad tillbaka ungefär, så problemet är ur världen.

    Problemet med den gamla datorn blev värre ett tag efter att jag skapat denna tråd. Till slut "vinklade" jag skärmen lite för ovarsamt i syfte att få tillbaka fungerande bild, då knäcktes någon del och resulterade i en permanent skada, så övre vänstra hörnet av skärmen slutade visa bild helt och hållet. Så blev ohållbart att fortsätta med den datorn. Dock funkar den utmärkt med HDMI-kabel till TV, så har kvar den som reserv.