Acer liquid release?

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av GraN, 15 nov 2009.

1. biomechanic

biomechanic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jo precis :-) det var ju det jag skrev:

Men jag missade ett "t" i ryskt :-)

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vänta er en Swedroid-recension av Liquid i vecka 51, dvs om hårdvarugudarna och posten nu är på glatt humör.

Fick svar från Acer om Liquid-lansering i Sverige: "[FONT:Default Sans Serif, Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]har ingen ETA ännu om/när de kommer till den Nordiska marknaden, kontakta oss senare när vi eventuellt börjat sälja dom"

Det är med andra ord snälla distributörer som på egen hand kommer att driva försäljningen av Liquid i Sverige, inte Acer själva. Lite trist får man väl lova att säga.
    [/FONT]

3. GraN

GraN Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

hoppas man får sin liquid PÅ ONSDAG :P ursäkta, va bara tvungen.. är otroligt taggad bara :)

och nej, jag tror inte det blir några som helst problem med tangentbordet...

4. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Då väntar jag mig ett första utlåtande på Torsdag. ;)

5. Gustenrocks

Gustenrocks Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Jag är sämst på att vänta, vill ha en nu! Men vad är vitsen med att köpa en Spica eller Hero mindre än en vecka före release :P Jag får helt enkelt spärra mitt konto!

6. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag är ingen anhängare av multi-touch. Det gör att det blir bökigt att använda telefonen med en hand osv, MEN det finns implementerat i t.ex. webbläsaren som finns med i CyanogenMod. Det finns dock inte som standard i Android <1.6 (kanske inte ens i just standard-1.6) men det kommer säkerligen så småningom, kanske i.o.m. 2.0.

7. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Multitouch finns i 2.0, ja. Alltså det som gjorts är att OS:et stöder att leverera flera positioner samtidigt, sen så krävs det ju att ROMen (och därför tillverkaren) samt applikationen stöder det också.

8. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    543

MINA ENHETER

Palm Pre har multi touch och finns i USA, så det är för mig väldigt konstigt att inte Droid har det.
    Plus, det finaste med multi touch är inte i webbläsaren, utan tangentbordet. :)

Åh, underbart. Jag ser verkligen fram emot den.

9. xfs

xfs Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Detta är en av de telefonerna jag funderar på att köpa (för att uppgradera mina Htc Touch HD jag har nu). Dock tänkte jag vänta ett litet tag tror jag.
    Anledningar för A1:
    * Jag vill ha telefon med minst 480x800-upplösning. Gillar den upplösningen jämfört med exempelvis 320x480.
    * Inget fysiskt tangentbord. Förstår inte hur folk kan skriva bättre på dessa än touch-keyboards på skärmen. Motståndet i knapparna är ju nästan jämförbart, likaså avståndet mellan bokstäverna och dess känslighet. Gör bara telefonen tyngre och större...
    * Priset är ganska hyfsat.

Anledningar emot A1 (än så länge):
    * Jag vill ha en telefon med "säker framtid". Då menar jag främst inte att utvecklarna av telefonen säkrar mig med uppdateringar utan att det även ska finnas ev communitys där nya rommar släpps, där nya appar släpps och där folk delar med sig av sina färdigheter ;-) (typ som XDA-Developers för HTC).
    * Acers första (??) telefon? Barnsjukdommar? Kvalitet?
    * Inga riktiga användar-reviews på den att finna än där folk verkligen haft den som privat telefon under en tid och berättar exakt vad dom tycker.

Vad tycker ni?
    Ska jag vänta tills denna telefonen spritt sig lite och ev införskaffa en sådan då, eller ska jag vänta lite till på att uppgradera min Htc Touch HD till någon telefon som uppfyller mina nuvarande krav?
    "Kraven" är egentligen:
    * Telefonen ska vara möjlig att roota, flasha om och experimentera med utan problem (då menar jag testa kod på, köra egna saker på, byta radiokod och på annat sätt modda telefonen då jag både jobbar som utvecklare och har det som intresse).
    * Hårdvaran ska vara sjyst så det inte krävs ny telefon så snart igen. Upplösningen på skärmen, ram-minnets storlek och processorns prestanda är viktiga. Extra bra hade det varit om ramminnet hade varit möjligt att utöka och processorn ev klocka lite ;-)
    * Tålig telefon! Då menar jag inte att den ska tåla terrängbilsfärder och bergsklättring utan snarare normalt användande utan att för den delen exempelvis få sönder-repad skärm, krossad kamera-lins, glapp i batteriluckan och fukt i högtalarna eller microfonen av vanlig användning och efter att ha legat i en jack-ficka.

Hade Hero funnits i en version med högre skärmupplösning (och ev. snabbare processor för att säkra framtiden ett tag fram), då hade den varit super-bra. Nu ogillar jag dock den lilla skärmen hero är bestyckad med.

10. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Lite förtydliganden och rättelser:
    - Ovanstående gäller för handel inom EU (Norge och Island verkar inkluderat).
    - Köparen behöver inte stå för frakten vid reparation inom reklamationstiden. Det skall säljaren stå för, oavsett om man skall skicka varan till säljaren, tillverkaren eller en tredjeparts serviceverkstad (typiskt Anovo för mobiler i Sverige).
    - Inom Sverige bär säljaren numera ansvar i 3 år efter köpet (mot EU-standard 2 år)

Lästips: http://www.konsumenteuropa.se/

Last edited: 5 dec 2009
  11. JoBu

JoBu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Två års garanti inom EU får ju anses som bra med tanke på hur mycket ny konsumentelektronik tappar i pris under den tiden.

12. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

@xfs

Om du väntar tills slutet av året bör HTC ha hunnit presentera sin nästa telefon. Kanske den kan uppfylla många av dina önskemål (då finns ju iaf garanterat xda t.ex.)

13. Mautana

Mautana Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

14. Chichin

Chichin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Nä NÄ, nu skapades inget HA-begär alls!! ;-) Synd att min Italienska inte är vad den varit, eller hur var det nu?? Har aldrig snackat det, aja, väntar på rec från swedroid...

15. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Trevliga videor!

Hoppas Dustin får in den svarta tidigt, tycker den är mycket finare än den vita...

16. Gustenrocks

Gustenrocks Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Suttit och läst kommentarerna och forumet via GoogleTranslate och det känns som det är en done deal. Nu är det bäst allihop köper den så inte några tvivlar, då kanske vi blir utan uppdateringar :P

17. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Garanti = bevisbördan ligger hos säljaren (bevisa att felet ej är ursprungligt)
    Reklamationsrätt = bevisbördan ligger hos köparen (bevisa att felet var ursprungligt)

Reklamationsrätten är lagstadgad - garantin frivillig

18. Marunga

Marunga Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, precis. Jag utgick från att det handlade om expansys, så alltså inom EU.
    Sen stämmer det väl att köparen inte ska behöva betala frakt inom reklamationstiden, men det är skillnad på att ha rätt och få rätt. Såhär skriver expansys till mig: "Men om det skulle visa sig att efter 6 månader så måste du skicka in den för service/reparation måste du själv stå för fraktavgiften." Även enligt dessa utsagor vägrar expansys stå för frakten: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=188039
    Så alltså, säljaren är i teorin skyldig att stå för fraktavgifter, men om man ska utkräva den rätten i praktiken får man eventuellt vara beredd på att ta strid för det...

19. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Slutsatsen man kan dra är alltså att Expansys väljer att inte följa lagen. (Har tidigare läst samma sak om Katshing, men de kan ha ändrat sig.). Personligen väljer jag hellre en återförsäljare som man inte vet kommer krångla.

(Måste i sammanhanget berätta att jag imponeras av SIBA, från vilka jag i ett utförligt men relativt ödmjukt brev krävde reseersättning och ersättning för täckningsköp efter att de gett felaktig info i ett annonsblad. Visst, det tog en tids "funderande" från deras sida, men de betalade ut över 1000 kr helt utan "tjafs".)

20. Marunga

Marunga Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra slutsats.
    Men SIBA? Det största blufföretag jag någonsin stött på! Skulle aldrig någonsin handla av dem igen!
    Själv föredrar jag cyberphoto vilka förhoppningsvis kommer att få in Liquid. Mitt senaste mail besvarade de på fem minuter. Om man tycker att produkten inte fungerar optimalt skickar de den direkt på service (även om det gått över ett halvår) och det är aldrig något snack om att man själv ska betala något. Dessutom skickar de alltid med en godisbit i paketet! Sveriges bästa företag! Jag betalar hellre några hundralappar extra och vet att om något krånglar så är det snabbt och kostnadsfritt fixat!