ActiveSync / Exchange

Diskussion i 'Allmänt' startad av MagnusM, 31 maj 2009.

1. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.374
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hittade detta på XDA: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=3932300

"PIN means the forced security policy, sent from the Exchange server to enable Remote Wipe for instance. On a Windows Mobile phone you need to enable the phone security key, which you have to enter after a defined time of no use or at power-on. The policy has to be managed by the phone in a way the Exchange server accepts, otherwise you are not able to sync."

Lade upp en Wiki-artikel på https://swedroid.se/wiki/index.php?title=HTC_ActiveSync_/_Exchange

Ändra efter behag.

2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.374
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  3. MagnusM

MagnusM Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Den tråden konfirmerar mitt test. Den länkar även till 2 andra produkter. Ser intressant ut.

4. MagnusM

MagnusM Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har justerat lite på Wikin. Bra initiativ!

5. Droiden

Droiden Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

6. sleepr

sleepr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

fan jag har problem med att få htc's activesync klient att funka över huvudtaget, jag får bara upp att jag har fel användarnamn/lösenord. men jag vet att jag har rätt uppgifter, jag har testat roadsync och där funkar det utan problem, dock vill jag ju kunna synca calender också.

ska man skriva uppgifterna i något speciellt format eller har någon annan samma fel som mig?

7. MagnusM

MagnusM Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Om du får det felet så har din server krav på att enheten har stöd för Enterprise Security (i brist på bättre beskrivning).

Dvs, din administratör måste lägga upp en egen policy för dessa enheter (om det är 2007) eller en Exception (om det är 2003) på er Exchange server.

Själva jobbet för det är inte svårt och tar c:a 2 minuter att göra. Men det innebär alltså att man går från företagets säkerhetspolicy. Det i sig är ett större problem.

8. sleepr

sleepr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men varför funkar det med roadsync då? Jag rick inte knappa in nån pin där.. finns det nån fix för detta från htc?

9. MagnusM

MagnusM Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har inte själv använt RoadSync så har svårt att svara på just den frågan, vi har dock en miljö med både Exchange 2003 & 2007 som är rätt stor och har testat olika telefoner. Enterprise Security, jag väljer att kalla det så, det heter lite olika beroende på server-version och hur olika leverantörer har valt att implementera det på telefonerna.

I vilket fall som helst. Om man slår på Enterprise Security så innebär det inte automatiskt att man kräver lösenord eller kryptering. Kan tyckas lite märkligt, men så kan man välja att ha det. När jag gjorde mina tester med HTC Magic så fick jag det fel du fick när ES var påslaget och när det var avslaget så synkade den. Det kan vara så att RoadSync går förbi det hela, men det tror jag inte.

Som en liten parantes så har vi prövat att haft ES avslaget men ändå krävt lösenord, vilket resulterar i att enheter som har stöd för ES får lösenord (pinkodskrav) och de enheter som inte har stöd för det synkar ändå, fast utan pinkodskrav (t.ex. SonyEricsson G502).

Någon fix från HTC kan säkerligen ta tid. Det är troligt att det kostar pengar för dem att slå på dessa funktioner.

10. sleepr

sleepr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jobbigt.. min it-avdelning kommer nog inte slå av spinkodskyddet... blir till att vänta på en htc fix... :(

Tack för snabba svar

11. MagnusM

MagnusM Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Att fråga kan ju aldrig skada. Det värsta som kan hända är ju att få ett nej. ;-)

Det finns ju också andra applikationer, se i Wikin som länkas till i tråden. Men jag instämmer, det är verkligen surt att de inte gjorde "rätt" från början.

Det är bara kul att kunna hjälpa....

12. sleepr

sleepr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag jobbar inom ett företag med ca 8-9k anställda bara i sverige och bra många internationellt, så mina chanser är små :(

Stort tack för hjälpen iaf. btw, har nån påpekat detta för htc?

Last edited: 18 juni 2009
  13. Hobbe

Hobbe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenare alla!

Någon som har några nyheter angångde activesync stödet?
    Och någon som har provat och utvärderat hur bra och stabilt det fungerar?

14. iorx

iorx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hej!

Jag har testat och blir inte riktigt klok på stödet. Har fastnat på kalenderfunktionen.

(TouchDown löser delvis problemet beskrivet nedan. Men den verkar stor och långsam, 3 dagar kvar på eval...)

Det verkar som att det generella stödet för tidszoner är riktigt skruvat. Eftersamtal med HTC Supporten (har en HTC Magic inhandlad från inWarehouse) så rekommenderade de mig att sätta tidzon till "GMT+2, CET summer time".

Detta skruvade till min kalender (i Exchange 2007) rejält. Bokningar flyttade på sig +1h och repeterande bokning gjordes reset på så att all historik, anteckningar, sparad i passerade bokningar försvann.

Så just nu så kan iaf jag säga att CupC 1.5 av android inte är mogen för företagsvärlden om man inte råkar sitta i CET+0.

Sätter jag CET+0 i telefonen så hänger tidzonen med i bokningen över med till Exchange som kompenserar för tidson och placerar bokning 1h fel eftersom min Outlook och servern befinner sig i CET+1

Vad har ni andra för tidzon satt?

Tidzoner verkar spöka i flerfunktioner. SMS t.ex. inkommande SMS kommer in 1h innan de skickats på telefon... Detta gör att "trådandet" av SMS blir tokigt. Andra rapporter jag läst om är att datumet hoppar fram typ 1h för tidigt...

Annars toknöjd med luren!!!

15. Matsl

Matsl Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har kört activesync mot exchange 2007 ca två veckor nu allt funkar klockrent mail, kalender och kontakter. Har inte upplevt några som helst problem!
    Telefonen är köpt från Komplett med "build 2.16.401.5"

När det gäller tiden har jag valt "automatic"

16. iorx

iorx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ok, men det började med att bokningarna hamnade fel i tiden. Så jag började meka med tidzoner för att få dem att hamna rätt. CET+1 gjorde så att det blev riktigt igen. Men enligt HTC-supporten så skulle jag sätta den till CET+2 central eu summer time. Så på deras rekommendation så har jag haft det inställt och fått massor med problem med kalender m.m.

Så, kanske är det jag som krånglat till det. Har ställt tillbaka den till Auto nu och ska synka igen. Någon som har en ide hur man tvingar synk från Exchange -> telefon. Alltså den ska "köra över" telefonen med all data den hittar i Exchange?

BTW: Har telefonen i telenors nät (om det ni spelar någon roll).

17. iorx

iorx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Mera.

Har samma build som du.

18. MagnusM

MagnusM Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har inte heller några problem med kalendern. Allt ser rätt ut.

Angående din fråga. Det enklaste är ta bort konfigurationen mot servern, då ska den ta bort allt data i kontakter, kalender och mail. Så blir det på andra telefoner, har inte prövat det på en Android än. Sedan lägger du på den igen och då hämtar den allt data på nytt från servern.

19. iorx

iorx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kan konfirmera att Auto var rätt sak att välja som tidzon. (Dock så kommer fortfarande mina SMS in en timme fel...).

Radera kontot var oxå rätt väg att gå. Den varnar just då om att den kommer radera hela kalaset ur mail, kalender m.m.

Efter initial synk så saknas tyvärr några bokningar fortfarande. Har repeterade bokningar gjorda för ganska länge sedan. Bokning är av typen vecka och bokar 8-16 varje tisdag och onsdag, utan sluttid. Denna kommer inte med över till luren.

Men den måste ha försökt göra något med ovan bokningar () vid tidigare synkningar för jag hade antekningar sparade på passerade bokningar och dessa är nu borta i Exchange. :-(

20. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Ni som verkar duktiga på det här.. Jag vill inte ha synk med exchange, men har en magic från Tre. Hur fasiken stänger man av det? När jag pluggar in telefonen i datorn för att kunna ladda den så startar hon om och windows vill ha drivrutiner. Hur får man telefon att bara laddas genom usbn?