Fråga: Adblock eller Adblock Plus?

Diskussion i 'Applikationer' startad av kjbe43, 3 feb 2019.

  1. kjbe43

    kjbe43 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Aj då.
    Jag såg något om certifikatet vid installationen men jag har inte tillräckliga kunskaper inom området för att reagera
    Kanske bäst att avinstallera AdGuard-programmet? Jag hittar i inställningar när man söker på certifikat lite olika typer av certifikat. AdGuard Certifikat (med förklaringstexten "Installerat för VPN och appar) finns under rubriken "Användarcertifikat". Jag förmodar att det är detta certifikat man tar bort? Det försvinner väl inte om man avinstallerar appen?
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag föreslår att vi fortsätter den här diskussionen i AdGuard-tråden, men certifikatet försvinner sannolikt inte om du avinstallerar appen utan du måste manuellt ta bort i systemets inställningar.

    Kort förklarat kan man säga att certifikat används för att bekräfta hemsidors identitet vid en krypterad TLS-anslutning (är oftast ett grönt hänglås i adressfältet tillsammans med "https://"). För att ens webbläsare ska kunna lita på en hemsida så levereras den och Android med ett gäng certifikat som kan användas för att bekräfta sidors identiteter. Om AdGuard - eller någon annan app - installerar ett rootcertifikat så innebär det att appen kan säga till webbläsaren eller systemet att en viss hemsida har en viss identitet, och även läsa av all krypterad trafik. Det innebär tex att AdGuard och andra appar kan förfalska tex ens banks hemsida och genomföra en man in the middle-attack där de kan se all ens krypterade trafik till ens bank utan att man märker något.

    Så av ovan anledning vill man vara HELT säker på att det är ett bra certifikat man installerar.

    Och som jag skrev i AdGuard-tråden så har jag ju ingen aning om AdGuard gör detta (troligen inte), men som användare ger man dem möjligheten att göra sådant genom att installera deras certifikat. Vet man inte var ett certifikat är ska man absolut inte installera det.

    Men som sagt, vi kan diskutera vidare i AdGuard-tråden.
     
    Last edited: 16 feb 2019
    chraist gillar detta.
  3. kjbe43

    kjbe43 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Håller helt med om att inte fortsätta diskutera AdGuard apoen hör. Skall dessa två senaste inläggen flyttas? Hur gör man det?
    Som avslutning vill jag nämna att den app som lade upp blockerande helsides-annonser var appen

    All Language Translator

    När den togs bort löstes mitt problem.
    Nu är annonserna som tidigare, små och relativt uthärdliga.