Adguard , gudagåvan för oss Android användare?

Discussion in 'Applikationer' started by Oceanic, Sep 15, 2016.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Använt i flera år utan problem. Lägger in det på vänner telefoner efter att jag meddelat om det.

Taskman likes this.
  2. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max
    Aktiverade AdGuard Home på nas för en vecka sedan, nu har jag i gång flera tjänster igång så första veckan enbart kört en telefon mot AdGuard Home. En extra lur som används hemma till mest nyheter men även chatt och tiktok . Den har massor av appar så den är ett bra test objekt! Efter 7 dagar med lite användning! Nästan 20% blockerat av dom 2 standard filter + 3 som jag la till manuellt. Svars tiderna ligger på 35ms till 52ms så bättre än vad mitt Telia 4G på orten ger!
    Screenshot from 2023-10-30 11-39-18.png

3. uddevallare

uddevallare Adult Droid Medlem

Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Jag har sett att AdGuard Home fanns som plugin till min truenas, men har inte sett nyttan med det i och med att vi har Ad guard på alla telefoner och surfplator. Det skulle väl vara för dom andra enhterna som Playstation osv.

4. niiloa

niiloa Youth Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Jag använder AdGuard (Android) sedan många år tillbaka och den fungerar riktigt bra för mig. Redan från början var jag ändå något tveksam när det - efter en hel del googling - blev klart att AG utveckaldes i Ryssland; transparens var (är?) verkligen inte högt upp på priolistan för AG. Vad jag kan se finns det inte ens idag någon tydlig information om ägarförhållanden på deras webb; flytten till Cypern 2017 nämns däremot på deras 'blogg' på sajten. Någon tydlig 'About us' flik hittar jag inte.

Bläddrade igenom denna AdGuard-tråd och blev aningen förvånad över att jag endast märkte ett inlägg - från @bernard@bernard - som tydligt påpekade att användning av AG definitivt är långt ifrän problemfri ur säkerhets- och integritetssynpunkt. Inlägget fick också såklart några 'whataboutism'-svar som bemöttes hur lugnt som helst :)

Med tanke på hur världen ser ut idag funderar jag allvarligt på att sluta använda AdGuard. Visst, bolaget finns nu inom EU men för mig är det inte mycket till garanti för att Kremlin inte kan dra åt tumskruvarna om det behövs. Det skulle inte förvåna mig det minsta om det visade sig att ryska företag eixisterar generellt under ungefär samma villkor som de kinesiska. Vet någon förresten ifall AG fortfarande har ägarintressen, servrar och utvecklare i Ryssland? Om så är fallet, bidrar AG direkt till Rysslands angreppskrig mot Ukraina. Vad jag vet har ledningen för AG aldrig tydligt tagit avstånd från Putins extrema aggression.

voro12, astrob0y and slarre like this.
  5. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Har aldrig använt, och först för några år sedan hört talas om lite grand, men inte satt mig in mer specifikt vad den gör. Jag tolkar syftet primärt som att blockera annonser (annat prat om att spara batteri & trafik är ju en direkt följd). Det är möjligt att den fungerar i stort sett utmärkt för det.

Jag använder, med deras ord, i stället webbläsarspecifika innehållsblockerare (vitlistning av skript resp. annonsblockering, precis som på datorer).

Tycker att det verkar lite drastiskt att lägga något så, ja förhållandevis, viktigt som DNS (som man vill ha så säkert och snabbt som möjligt) i händerna på en annonsblockerare, enkom för att slippa annonser överallt, dvs i alla andra typer av appar om de har annonser vid sidan webbläsare som kan ha sina egna tillägg.

Om man t.ex. använder VPN är man kanske medveten om att det har pratats om DNS-läckage, och att man i t.ex. Firefox kan justera detta, eller på annat vis undvika. Så den biten är förstås intressant; samtidigt antyder deras sida att det kanske kan bli problem med vissa andra VPN-tjänster, låter ju inte så bra. Därtill kräver det "systemförändringar".

Om vi nu begränsar oss till annonser i appar är väl enklaste lösningen för att undvika dessa att så långt som möjligt välja appar utan dessa. Generellt försöker jag hålla det enkelt, även om använder VPN etc, genom att välja ett fåtal appar. Det begränsar även exponering något, och underlättar att hålla uppdaterade. Men ja, även jag kan störa mig på annonser, i synnerhet de som förekommer hos Youtube.

6. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Många rekommenderar nextDNS, där man kan skräddarsy sitt filter.

Om du vill ha svenskt, kör med Mullvad:

DNS over HTTPS and DNS over TLS

Själv har jag Bahnhof gratis Integrity VPN som är som ett DNS men jag håller med, bojkotta allt ryskt, bolag som säljer i Ryssland och länder som skyddar dom(södra cypern är ett skatteparadis för oligarker som får EU pass för att man sparar pengar där)

Last edited: Jan 31, 2025
    voro12 and stelex like this.
  7. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man kan köra Pi-hole istället. Det är open source, men kräver att du själv hostar det lokalt. Tex fungerar en Rapsberry Pi utmärkt för detta ändamål.

Tripod likes this.
  8. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Nu beskrev jag förvisso ovan lite hur jag "löst det", åtminstone de senaste åren, men satt just och igen tittade på priser på Rapsberry Pi. :D [Brukar bli så, sen lägger man tankarna åt sidan.] (Vill inte gå mer potentiellt off-topic, men förstår definitivt problemet som trådens ämne avhandlar, att folk söker olika lösningar. Jag tillade ovan att man kan till viss del påverka i val av appar.)

9. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Jag har livstids prenumeration på AG, men slutade använda det för nåt år sedan.
    Använder istället adblock.doh.mullvad.net efter råd av @Boris92@Boris92. Fungerar bra för mitt användande.

Nightwing and Boris92 like this.
  10. niiloa

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Tack för intressanta och relevanta svar. Jag har haft uppfattningen att AdGuard inte endast blockar reklam utan också stänger dörren för en hel del digitala elakheter (enligt dom själva iaf).

Är det problemfritt att avinstallera AG eller finns det något särskilt lurigt man måste tänka på och eventuellt åtgärda/rensa själv efteråt?

11. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Jag har inte ens installerat det. Jag har ställt in det som privat dns och det var det. Fungerar klockrent och har gjort det i sådär fem år nu.

jnsson likes this.
  12. jnsson

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Samma här, kör privat DNS, och även för vänner och familj har jag fixat detta

13. cog

cog Teen Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
  14. jnsson

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    På den listan finns iallafall Adguards publika DNS server

niiloa likes this.
  15. astrob0y

astrob0y Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

ROM:
    Stockholm
    Det visste jag inte. De har alltså ett skalbolag i Cypern. Jag avinstallerade min adguard adblocker/vpn efter att ha läst på lite. Tack för heads up! Enkelt för mig att inte använda rysk skit.

La på DNS ifrån mullvad som blockar lika väl på android.

Last edited: Feb 4, 2025
    stelex and niiloa like this.
  16. niiloa

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Jag vet inte om AdGuard Software Ltd på Cypern är ett skalbolag - och jag vet inte heller om AG fortfarande har någon verksamhet i Ryssland (vore onekligen intressant att veta). Det jag vet är att bolaget säger sig inte ha något att göra med Ryssland längre; samtidigt har ledningen för AG mig veterligen aldrig tydligt tagit avstånd från Rysslands angreppskrig i Ukraina. Ska försöka ta reda på mer om detta.

Som sagt: jag vill absolut inte medverka i något som kan tänkas främja Rysslands intressen. Bedrövligt om det visar sig att jag redan har gjort det men i så fall gäller det bara att göra om och göra rätt.

astrob0y and stelex like this.
  17. astrob0y

astrob0y Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

ROM:
    Stockholm
    Du är väldigt tydlig i det du skriver :). Posta gärna här om du hittar mer info.

Jag tänker så här: med tanke på hur övriga bolag agerar när de placerar sig på skojplatser som Malta/Cypern/karibiska öar så antar jag att Adguard i Cypern är en front. Har jag bevis på det? Inte alls utan går på känsla. Speciellt då Adguard är ytterst icke informativa kring fet hela.

18. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jag instämmer i att, helt oaktat ämnet för tråden - annonsblockering, det kan vara bra att ibland tänka till kring DNS. Att åtminstone känna till något fritt tillgängligt alternativ, om t.ex. internetleverantörens standardinställning kör i diket etc. Å det är givetvis bra att sprida lite kunskap å hjälpa vänner etc. Men använder man VPN vid tillfällen så vill man inte gärna gå utanför den.

19. Hajken

Hajken Youth Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2 5G
    @bernard@bernard @Json_81@Json_81
    Har ni några tips på era förslag? (läs länkar)
    Har en Raspberry 5 redan, kör en UCG ultra. (kanske går att köra där också i console?) Mycket nytt! :D

20. niiloa

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Jamen tack! Nog verkar det fet suspekt med AG :) Återkommer om jag lyckas få fram något.

stelex likes this.