Fråga: Adoptive storage och flasha ROM?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Tom200, 10 dec 2017.

  1. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det finns ju sedan marshmallow men även i nougat möjligheten att formatera minneskort som internt lagringsutrymme.

    Efter det finns möjlighet att migrera data och så flyttas det till SD-kort. Det innebär även att kortet blir krypterat och inte kan läsas från någon annan enhet.

    Det jag undrar är vad som händer om man flashar en ny rom efter att ha gjort detta? Kortet är ju krypterat så borde inte all data på SD-kortet försvinna? Vad händer om man återställer backup via recovery eller bara uppdaterar en rom?

    Det jag upptäckt är att minneskortet inte verkar åtkomligt från recovery efter jag migrerat data. Så bör man migrera tillbaka innan man gör något?

    Ursäkta om det är en dum fråga men har inte hittat något bra svar på det någonstans på nätet. Även att moderator kan flytta tråden om denna avdelning inte är lämplig.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du behöver nog stänga av funktionen innan du gör en backup för att säkerställa att inget försvinner. Blir dock ett moment 22 av det hela om du nu inte har utrymme nog att läsa tillbaka allt till det interna minnet.

    Tror ingen recovery klarar av att ta backup på rubbet.
     
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Nix, backup via USB till datorn och sen formatera om SD-kortet tillbaks till extern lagring. I vissa fall så fungerar kryptering även i andra ROM:ar, men inte alltid. Så det kan bli så att man får formatera bort krypteringen från internlagringen helt innan man kan komma igång med andra ROM:ar.
     
    indika gillar detta.