Äntligen reklamerat

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av sepipe-l0, 31 maj 2011.

1. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Spännande!! Den verkar riktigt grym!!

Sent from my SGSII using Tapatalk

2. Apan ola

Apan ola Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Idag fick jag ett meddelande från Anovo att reklamationen av min LG Optimus 2x gått genom.
    Jag kontaktade butiken jag köpte telefonen från, tillika Tele2s webbutik, och gav dem ett reklamationsnummer från Anovo.

Telefonen beställdes och betalades i Tele2s webbutik utan abonnemang den 15 mars 2011 för 4 749 kr plus frakt.

Anovo fick telefonen första gången i april, andra gången i maj och tredje gången i oktober.
    Jag reklamerade telefonen då den startade om sig och betedde sig allmänt illa efter jag fått tillbaka telefonen från Anovo för tredje gången.

Nåväl, Tele2s webbutik undrade i alla fall om jag önskade en ny telefon eller pengar och jag önskade pengarna tillbaka.

Tele2s webbutik kommer nu att kontakta LG, som enligt Tele2, kommer göra ett avdrag för att jag brukat telefonen sedan jag köpte den i mars 2011. Avdraget är i skrivande stund okänt.
    Beslutet att göra ett avdrag på en produkt som inte fungerat som lovats känns märkligt.
    Att man sedan läst att det finns de som fått tillbaka hela summan vid reklamation av telefonen samt att det finns de som fått ett avdrag känns inte helt seriöst.

Jag återkommer i ärendet.

Fridens
    /Apan

3. Rexa

Rexa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Ta en ny, jag skulle inte gå med på någe avdrag.

4. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Men ta för guds skull ingen LG! Utan en "likvärdig", t ex SGSII... Spännande att höra vad LG tycker är skäligt avdrag för en illa fungerande telefon...

Sent from my SGSII using Tapatalk

5. Magnus72

Magnus72 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Atrix är mer som LG Optimus 2x rent hårdvarumässigt, ARM Cortex A9 1GHz dubbla och Tegra 2, förutom mer internminne då såklart.

6. Apan ola

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Icke då!
    Jag är inte imponerad hur LG valt att agera, eller inte agera när det gäller Optimus 2x.

Jag köpte mig en Sony Ericsson Ray och den har fungerat från dag ett utan omstarter, utan lagg, utan urusel ljudkvalitet utan glappande kontakter, utan problem med WiFi/GPS.

Dessutom med hygglig uthållighet i batteriet och allt i ett snyggt och smidigt format.
    Bravo Sony Ericsson!

Fridens
    /Apan

7. Magnus72

Magnus72 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ray är riktigt smidig, farsan har en sådan :)

Men ska man prata prestanda så ligger den inte ens i närheten av LG Optimus 2x när det kommer till spel osv. Dessutom flyter mitt UI på riktigt bra nu på min Optimus 2x med Gingerbread, bättre än farsans Ray :)

8. amirali

amirali Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Det står såhär på min service nu: Vi väntar på teknisk upplysning om produkten från tillverkaren. Menas detta att LG ska bedöma problemet?

9. reidar

reidar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Den tekniska upplysningen brukar vara ett returnummer från lg.

10. Apan ola

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så, då återkom Tele2 till mig idag och berättade att man skulle återbetala knappt 3 500 kr för den reklamerade LG:n.
    Jag tyckte det var pipigt, då jag betalat 4 800 kr för telefonen ny i mars i år, och bad att få prata med den som bestämt att ersättningen skulle uppgå till knappa 3 500 kr.

Tele2 hänvisade mig till LG.
    LG berättade att reklamationen godkänts hos dem och att de återbetalat hela beloppet till Tele2. De har alltså inget mer med ärendet att göra.

Jag ringde då tillbaka till Tele2 och bad att få prata med den på Tele2 som bestämt ersättningen.
    Tele2 bad att få återkomma i ärendet.

Jag passade på att ringa till konsumentombudsmannen och frågade angående vem som gör avdrag vid en reklamation.
    Konsumentombudsmannen sa att distributören/butiken hade rätt till ett så kallat nyttjandeavdrag som kunde göras om de anser att kunden kunnat nyttja en produkt.

Hur mycket man drar av i ett nyttjandeavdrag finns inte reglerat när det gäller telefoner utan är fritt för distributören/butiken att själv välja.
    Konsumentombudsmannen sa dock att nyttjandeavdrag inte är fråga om en avskrivning av värdet, liknande det försäkringsbolags gör av till exempel mobiltelefoner.

Jag avvaktar Tele2 nu...

Så, de som fått pengar för sina reklamerade LGs.
    Har ni lust och säga vad ni köpte den för, hur länge ni brukade den, vad ni fick för ersättning i pengar och vilken distributör/butik ni köpte telefonen i.

Fridens
    /Apan

11. Rexa

Rexa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Gå in på Tele2 sida på facebook och skriv detta du skrev här. Tycker det är riktigt grisigt fan köper man en vara och den strular hela tiden då skall man fan ha varenda öre tillbaka. och hur länge har dom inte haft den hos Anovo? Nä fyy fan. Nu vet jag i alla fall vart jag inte kommer köpa telefon.

12. Apan ola

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Använder inte Facebook!

Anovo har haft min telefon i 21 dagar i deras besittning om man räknar dagarna från orden lades tills dess den ansetts klar enligt deras servicepapper som följer med efter en service.

Till detta kommer även frakttid då telefonen skickas till Anovo och när den skickats tillbaka, de gånger de gjort det.
    De två första servicetillfällena skickades telefonen tillbaka till mig som "företagspaket" vilket gjorde att posten inte kunde leverera paketen till mig som privatperson.
    Paketen blev då försenat en eller två extra dagar på det.

Summa summarum är, 21 dagar hos Anovo (service samt sista svängen för reklamation) och tio dagar frakt, räknat på totalt två extra fraktdagar med företagspaketen.

Alltså runt 31 dagar har telefonen varit ifrån mig.

Fridens
    /Apan

13. Apan ola

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så, jämförde inlämningskvitton som jag fick hos posten med när Anovo uppgav att orden startade samt när den sändes tillbaka till mig.

Totalt har telefonen varit ifrån mig i 40 dagar.

Snabbaste fraktvägen tog två dagar, långsammaste frakten, i maj, tog hela sju dagar från inlämnandet på posten till orderstart hos Anovo.

Friden
    /Apan

14. lildude

lildude Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej! Min reklamation gick igenom förra veckan och jag fick hela summan tillbaka. Betalade 4300 kr för telefonen i April, inhandlad hos Elgiganten.

Fattar inte varför vissa butiker gör avdrag från köpesumman när man reklamerar en defekt telefon... lågt...

Jag håller tummarna för att det ska lösa sig för dig Apan ola!

15. Apan ola

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tummarna och informationen lildude!

Fridens
    /Apan

16. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Ser ni likheterna när det gäller avdrag??? De som köpt telefonerna i butiker för några kronor mer får fullt tillbaka, medans de som "sparat" några kronor och köpt den online får avdrag.

Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk

17. breakman

breakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    LG G4
    Man kan samtidigt tänka att en ny o2x inte kostar mer än 3500 idag..

18. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 295
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Problemet som jag ser det är att försäljaren får full ersättning från LG medans de bara betalar ut en del av denna till köparen.
    Detta innebär att försäljaren har gjort en vinst på en vara som är återlämnad/reklamerad, snudd på bedrägeri.

19. Rexa

Rexa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

cjb håller med dig.

20. Apan ola

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är korrekt.
    Nu är det inte frågan om vad en ny LG Optimus 2x kostar utan varför Tele2s webbutik gör ett nyttjandeavdrag på knappa 1 300 kr och deras motivation till avdraget.
    Telefonen skickades in på service första gången cirka en månad efter jag fått den med fel som varken LG eller Anovo fick rätsida med.

Anovo har vid varje servicetillfälle bytt någon hårdvara och då anser jag att Anovo också bedömt att telefonen varit defekt.

LG har uppenbarligen bedömt vad som går att läsa i konsumentköplagens sista mening i stycket hävning - köpet går tillbaka.
    "För hävning krävs att felet är av väsentlig betydelse för köparen" då de hävt mitt köp.
    Alltså, mina fel på telefonen har varit av väsentlig betydelse för mig med början i april i år.

Med bakgrund av ovan stycke anser jag det vara oskäligt med knappt 1 300 kr i nyttjandeavdrag då telefonen varit defekt från köp till hävningen.

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%c3%a4lla%20och%20ladda%20ner/Lathundar/lathund_konsumentk%c3%b6plagen.pdf

Tele2 har inte hört av sig.

Fridens
    /Apan