Äntligen reklamerat

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av sepipe-l0, 31 maj 2011.

1. dazedpro

dazedpro Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick tillbaka min telefon från anovo igår den hade då 98% batterkapacitet kvar och när jag gick och la mig vid 24.00 hade den cirka 50% kvar inget ovanligt då jag använt den en del men när jag vaknade var telefonen död och gick inte starta. (Startade efter lite laddning) Ska man prova några laddcyklar till eller skicka in den direkt? Har även problem med att det ser ut som jag har fulltäckning men inga samtal går fram till mig, (omstart krävs) hade det före reparation och även nu efter.

2. ime95mos

ime95mos Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 193

MINA ENHETER

Efter ha läst hur mycket som helst om Anovo undrar jag, är de helt pantade där? Plockar de kassörskor på ica till sin mobil-rep-verkstad??
    Inget illa om kassörskorna på Ica, men de har inte på Anovo att göra !

3. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Är det samma fel så är det på tredje servicetillfället man gör en reklamation för att häva köpet, är det olika fel så är det på fjärde gången som gäller.

4. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Precis, alltså inte IN på service 3 ggr, utan 3e ggn den 'skulle lagats' för samma fel..

5. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Mobilen måste fortfarande skickas iväg till verkstaden trots att det är en reklamation för att häva köpet så det är väl en sanning med modifikation.

6. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Nej det behöver den inte, verkstaden har 2 försök på sig att laga...

http://www.konsumentverket.se/Lag-r...l-pa-varan/?WT.ac=int-lagrätt-artikelpuff-fel

Last edited: 12 jun 2011
  7. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

8. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Hur säljaren löser det är inte intressant för dig som kund.
    Du har efter 2 lagningsförsök (där felet kvarstår) rätt att häva köpet och ska inte behöva vänta på ytterligare ett verkstadsbesök.

Btw. om inte verkstaden har kunnat laga felet på 2 försök, hur ska de kunna verifiera att felet existerar? Så nej, stå på er och hävda er rätt som konsument - acceptera inte att telefonen skickas in igen.

Du skriver i verkliga livet, har du reklamerat många telefoner (isåfall har du blivit lurad..)

9. Phjodor

Phjodor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Nu ska jag äntligen få bli av med min telefon. Nu gäller det bara att kunna bestämma sig om man ska ta sgsII eller sensation.

10. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Är inte valet lätt mellan de 2?
    Observera att jag själv äger en arc. :)
    (för att inte bli antagen för fan-boy)

11. Phjodor

Phjodor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Borde väl vara lätt att välja sgsII men aldrig varit fan av samsung och har en liten fabläs för HTC.

12. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Säljaren löser det genom att skicka mobilen till verkstad för kontroll, om mobilen inte är vätskeskadad eller dylikt så går krediteringen igenom. Observera att detta inte räknas som ett reparationstillfälle/verkstadsbesök, det handlar snarare om att en utbildad tekniker ska kontrollera att felet finns där samt att det täcks av reklamationsrätten.

Verkstäderna har runt 5-10min på sig att reparera en telefon, självklart hinner dom inte testa lurarna ordentligt.

Jag jobbar med detta på ett av sveriges största hemelektronikföretag och har gjort det i drygt 7 år, företaget jag jobbar på har årligen möten med utsända från konsumentverket så jag kan lova att vi har BRA koll på hur det ska gå till.

Du får citera konsumentköpslagen hur mycket du vill, jag berättar hur det går till ute i verkligen livet.

13. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Saken är väl den att hur det går till och hur det skall gå till är två skilda ting.

M1ntos gillar detta.
  14. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Precis, du har koll på hur NI anser att det ska gå till...
    Och jag tror lagen står över vad ni anser.. men den genomsnittliga kunden är nog inte tillräckligt påläst och vet sina rättigheter som konsument.

Men det är bra att du bekräftar mina och förmodligen många med migs tankar om handlare.....

Och vad har tiden verkstaden har på sig att göra med om kunden ska acceptera ett 3 verkstadsbesök? Det ligger väl i ert intresse att se till att verkstaden gör sitt jobb, ert och leverantörerna.

Du reklamerar till/hos stället du handlat av, hur dom sedan löser det med kreditering och annat är inte intressant.

Last edited: 14 jun 2011
  15. HMB

HMB Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Konsumentköpslagen är så himla luddigt skriven så det som normala konsumenter tolkar där stämmer inte riktigt med verkligheten.
    Som jag skrev så kommer årligen personal från konsumentverket och håller föredrag om hur det ska gå till, dom är mycket nöjda med oss. Företaget jag jobbar på har nyss även vunnit ett pris för att vara det bäst serviceorienterade hemelektroniksföretaget på den svenska marknaden.

Lagen är väldigt luddig, du får jättegärna tro på det du skriver men i verkligheten så fungerar det inte riktigt så.

Tiden en mobil har på sig att spendera på en verkstad är väldigt viktig i slutändan för servicen, alla fel dyker inte upp omgående utan är intermittenta, hur bra service blir det när teknikern bara har 5min på sig att testa produkten? Detta är inget som återförsäljaren kan påverka direkt.

Hursomhelst så tror jag inte vi kommer längre med detta.

MVH /Henrik

16. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Ja det märks att du jobbar med det hela, samma s**tsnack som man får höra i butiker.
    När det gäller tolkning av en lag är det bara att kolla vem som har tolkningsföreträde.

17. Gagg3

Gagg3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Kan jag flika in en snabbis?

Jag har jobbat som butikschef på TPH i 4 år.
    Följande gäller vid reklamation, märk väl att det skiljer från leverantör.

SOE: 3 ggr service för samma fel, hävdar kund att det inte fungerar efter detta reklameras produkten och oftast går igenom utan problem.

SAM: 3 gånger, samsung håller stenhårt på detta tyvärr, då det inte är vi som ÅF som påverkar det i NÅGON utsträckning, har någon gjort en goodwill och ringt Samsungs disktrikschef och krävt hjälp, grattis.

LG: Tyvärr så har dessa varit extremt inkompetenta när det kommer till rma (reklamation). På senare tid har dem fått bättre utb. och faktiskt blivit bättre. Stenhårda med 3st servicesar där med.

HTC: Jag vill inte ens snacka om dessa, HTC Sverige eller bolaget som är inhyrt att sköta deras rma är helt ute och cyklar, ett flertal tillfälle har jag varit med om att dem nekar RMA pga mjukvarufel, dem täcker ju inte det (skott i pannan, dem tillhandahåller ju mjukvaran också)

NOK: Bland dem bästa, trevligaste kundtjänsten, snabba rma och kompetent personal, synd att deras mjukvara är symbian.

M1ntos gillar detta.
  18. Jakob

Jakob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag fick min O2x reklamerad UTAN en enda service. Så kanske den stenhårda attityden har mjukats upp en aning.....?

Jakob

19. Sir Anselm

Sir Anselm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Sen är det väl så att jag som konsument reklamerar till den som sålt telefonen? Tillverkarens policy är ju egentligen inget som jag behöver tänka på?

20. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Det är just det som den inte är. Det är ju en av de allra enklaste lagarna att läsa då det står rätt upp och ner vad som gäller.

Tyvärr är det väl så att det i verkligheten är dyrt för försäljare/serviceverkstad/tillverkare att följa lagen och gör då allt för att inte behöva pröjsa då de vet att konsumenterna har dålig koll på lagen. Det fina för kunden med denna lag är att den är väldigt konsumentvänlig. Det motsatta för alla andra i kedjan :P

Låter som att rutinerna inte går hand i hand med affärsmodellen och lagen. Ändra en av parametrarna så funkar det bättre.