Äntligen reklamerat

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av sepipe-l0, 31 maj 2011.

1. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Nej LG bestämmer inte, hade de fått bestämma så hade de aldrig tagit tillbaka telefonen för de hade faktiskt kunnat ta tillbaka skiten i goodwill eller löst problemet.
    Nu säger de inte vad som är trasigt (hw eller sw) och erkänner inga problem, eller rättare sagt, det är alltid fixat om 2 veckor.

2. hacdo190

hacdo190 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag antar att filmen som jag spelade in och laddade upp på youtube inte föll de riktigt i smaken men den hade sin effekt. :) Så nu är det klart att jag får lämna tillbaka telefonen och få mina pengar tillbaka. :D

3. lildude

lildude Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

I veckan fick jag damp på min telefon efter att den lagt av över natten så väckarklockan inte ringde. Nu har jag i alla fall lämnat in den till elgiganten och hoppas på att de är snabba med att skicka iväg den. Har såklart reklamation i siktet och tycker det är dötrist att behöva skicka in den 2 (3?) gånger för att det ska gå igenom, med tanke på att alla vet att detta är ett fel som verkstaden inte kan fixa för tillfället.

Snubben på elgiganten sa att LG är väldigt nära på att släppa Gingerbread, tydligen ska uppdateringen bara godkännas... Får se hur det blir med det!
    Tror ärligt talat inte uppdateringen kommer lösa problemen med O2X.

4. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Måste de erkänna fel för att man skall få reklamera sin telefon? Jag har nu haft min O2X inne hos Anovo 2 ggr, den är inne en tredje gång nu för reklamation, men Anovo säger sig inte hitta nåt fel på luren... Jag skall få reda på nu i veckan om reklamationen blir godkänd, men det lutar åt att Anovo fortsätter att påstå att telefonen är felfri, och enligt Media Markts kundtjänst så är det då upp till mig som kund att bevisa felet... Kan detta stämma? Det kan ju dröja nån vecka innan min telefon låser sig igen, skall jag då behöva ta mig till Media Markt för att visa upp den (och under tiden ha en obrukbar telefon)? Jag är beroende av min telefon i mitt jobb, jag kan inte ha en obrukbar telefon en längre tid bara för att Media Markt vill se bevis... Plus att LG vet mycket väl om detta problem, de borde inte jävlas med oss kunder utan bara snällt godkänna reklamationen. Jag har skrivit till konsumentombudsmannen, får se vad han svarar...

Skickad från min HTC Hero pga att min O2X är på lagning... :(

5. Rexa

Rexa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Om din dator hänger sig försöker du reklamera den för det? Och detta med hängningar verkar vara ett fel med alla Android lurar då det oftast beror på mjukvaran. Och om det händer typ ett par gånger i mån så kan det nog vara svårt att få den utbytt. Det kan ju vara någe med programmen i din lur som inte funkar med mjukvaran.
    Tror förövrigt att så fort det står LG på tel så blir folk mindre toleranta mot fel än i övrigt.

6. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Jo, men nu är det ju lite skillnad på en dator och en telefon, för en telefon har ju funktionen att man skall kunna bli nådd, och medan telefonen hänger sig så går det inte att bli nådd, då är den helt död.

Och ja, jag skulle reklamera en dator om den hamnade i bootloop flertalet gånger och det enda som hjälper är fabriksåterställning, om den startar om sig stup i kvarten, och ingen av dessa fel kan avhjälpas genom fabriksåterställning eller mjukvaruuppdateringar. Om sen butiken där jag köpte den inte kan lösa dessa problem så skulle jag reklamera, ja.

Skickad från min HTC Hero pga att min O2X är på lagning... :(

7. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Jag har nu fått svar från konsumentombudsmannen och tydligen har Media Markt rätt i att jag måste bevisa felet för dem för att få den reklamerad. Bevisbördan ligger tydligen på den som påstår att det är fel på produkten...och det är väl inte mer än rätt antar jag! Jag VET ju att den förr eller senare kommer att börja låsa sig, s k "Black screen of death", och även att den kommer att hamna i en bootloop förr eller senare, men jag skulle vilja att detta hände så snart som möjligt så att jag slipper detta måndagsexemplar! Har någon några bra tips på i vilka situationer som detta oftast händer, så att jag kan framkalla antingen en bootloop eller en s k bsod? Själv tycker jag inte att jag har hittat nån röd tråd i när det händer...

8. mcnuggz

mcnuggz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

När jag ville reklamera en telefon på netonnet en gång så ville dom oxå att jag skulle visa vad felet va(det va oxå omstarter mm) så jag stod kvar där jag stod med luren i näven medans kön växte och det började närma sig stängning.. Fick som jag ville när dom märkte att jag inte skulle flytta på mig förens skiten startat om sig :-)

skickat från en Xperia play.

9. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Asså? Netonnet i Borås är jätte schyssta med sånt. Lämnat in det mesta som krånglat och då packar jag bara ned det i orginalkartongen och går in och säger vad som är fel, de kontrollerar inte det ens. Det är bra, man ska lita på kunden!

Även om vissa kunder kanske missbrukar detta för att lämna tillbaka varor så tjänar de på detta i längden...

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

10. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

11. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Äntligen har min reklamation gått igenom!!!! :-D SÅ skönt!!! Det krävdes 3 st vändor till Anovo på 2 veckor vardera, men efter tredje vändan så godkände LG reklamationen! Puh... Nu skall jag åka till Media Markt och plocka ut en SGSII! *lycklig*

Jag önskar alla er med strulade O2X lycka till och hoppas att ni antingen får de reklamerade eller att 2.3 löser problemen! Har ni några frågor om min reklamation så tveka inte att höra av er, jag hjälper gärna till!

Skickad från min HTC Hero pga att min O2X är äntligen reklamerad!

12. Bigphille

Bigphille Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Behövde du själv bevisa att det var fel på telefonen och i så fall hur gjorde du?

13. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Nej, jag behövde aldrig det! När det hade gått 2 veckor efter att jag lämnat in den för 3:e ggn, så gick jag in på Anovos hemsida och slog in mitt reparationsnummer och såg att servicen var avslutad. Då skrev jag ett mail till Anovo och frågade om de hade skickat den till Media Markt än och vad de hade gjort med den. Då fick jag till svar att LG hade godkänt reklamationen och att jag skulle kontakta återförsäljaren för ersättning. Så de godkände reklamationen utan att jag behövde bevisa felet! Skitskönt, eftersom felen var så svåra att bevisa!

Edit: Nehe...det var inte så lätt som jag hade hoppats på... Jag ringde till Media Markt för att kolla om det räckte med mailet från Anovo, och de sa att jag skulle skriva ut mailet så att jag hade ett bevis med mig till affären. När jag sen dök upp på Media Markt så sa tjejen bakom disken att hon inte hade fått något reklamationsbeslut av Anovo och utan det kunde hon inte lämna ut någon ny telefon...surt! Så nu får jag bara vackert vänta tills Media Markt hör av sig... :(

Last edited: 10 oktober 2011
  14. lildude

lildude Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!
    Det tog lite mindre än en vecka efter att min telefon kommit tillbaka från "lagning" tills att den hängde sig. Så nu har jag skickat in den till elgiganten igen!

Killen på elgiganten nämnde en lite intressant sak! Han sa att LG har sagt till dem att de inte kan fixa sina egna telefoner. Vet inte hurvida detta stämmer men killen tyckte det var helt onödigt att jag ska behöva skicka in min telefon igen, men att det är deras policy så att han inte kan hjälpa mig på annat sätt.

Jag får stå ut ett tag till nu och hoppas på reklamation nästa gång problemet uppstår efter detta servicetillfälle.

15. AndreasLjung

AndreasLjung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Undrar om hur ni gjorde som lämnade in er LG och till slut fick en Samsung Galaxy S2 gjorde? Vill göra det samma och vill INTE få en ny Optimus 2X, kommer skicka tillbaka den lika snabbt som den kom isåfall.

16. Tsukasa-san

Tsukasa-san Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag drog till The Phone House idag och snackade med en försäljare där hur dom hanterar serviceärenden. Jag fick veta att det krävs att mobilen skickas tre gånger på lagning innan man kan reklamera den, förutsatt att det är samma problem det gäller alla gångerna. Om reklameringen sedan går igenom sa han att jag i så fall får välja vilken mobil som helst ur sortimentet utom iPhone (som jag ändå inte vill ha ;)). Jag har tänkt att dra dit på lördag med telefonen och servicetiden brukar vara 1-3 veckor per gång sa dom.

Jag har även denna info till försvar från Konsumentverket om The Phone House påstår att jag inte kan reklamera telefonen när det väl är dags:
    Fel på vara - Konsumentverket

17. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Lämna in den där du köpte den och uppge alla de fel som du upplever på den. Du måste lämna in den 2 ggr för reparation och en sista gång för reklamation (alltså 3 ggr totalt, sista gången kollar de bara så att du inte har doppat den i vatten el dyl) Det tar ca 2-3 veckor per inlämning beroende på hur mycket de har att göra på servicestället. Blir din reklamation sen godkänd, så får du antingen pengarna tillbaka, eller en likvärdig telefon. Lycka till!!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

18. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Då har även jag reklamerat, återkommer om hur det kommer gå... jag hoppas allt går vägen så jag får ett tillgodokvitto i affären.
    Nu blir det enbart sammy för min del framöver (tills / om de klantar sig), men det fanns nog en anledning till varför de fick göra nästa nexus också.

19. rollet

rollet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kan man reklamera med hänvisning till falsk marknadsföring?

Tänkte på löftet om 2.3 som inte kommit än. Eller måste man påvisa fel på telefonen?

20. lildude

lildude Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fick tillbaka min telefon från andra serviceomgången i fredags. Såklart gjordes inte ett skit med telefonen och den dog idag, bara två dagar efter reparation! Jag traskade iväg till Elgiganten på en gång och bad om att få häva köpet. De tog emot telefonen för en sista runda iväg till servicecentret. Antar att set bara är att hålla ut en sista vecka. Vet ni om det är möjligt att få pengar tillbaka på kortet? Sugen på en Galaxy nexus!