Är android fortfarande laggigt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kate, 25 jan 2014.

  1. shieldfire

    shieldfire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Testade just min SGS4+ på Aftonbladet. Inte tillstymmels till lagg någonstans. Går som en dröm.
     
  2. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Nja, riktigt så enkelt verkar det inte vara. Multitaskingen är fortfarande inte helt obegränsad, men det finns åtminstone API:n som är kontinuerliga

    http://en.wikipedia.org/wiki/Multitasking_(iOS)

    Haha, anar jag ett visst agg mot Apple här? :P IOS 7 funkar inte perfekt på Iphone 4, men det fungerar bra med tanke på hur gammal produkten är. Den lanserades 2010, samtidigt som Galaxy S. Den senare har inte haft någon support från Samsung på 2 år.

    Hmm... Antingen varierar det eller så har vi olika definitioner på lagg :P

    Oavsett så är jag faktiskt sugen på en Z1 Compact. Undrar om man blir besviken...?
     
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Bytte precis från G2 till 5s.

    Tyvärr är det dag och natt. G2 var bra, väldigt bra. Men Android är inte samma känsla helt enkelt.

    Jag vill verkligen älska android, tro mig. Men det finns alltid något att störa sig på om man är petig och överkänslig som jag

    Men, jag är nog snart tillbaka ska ni se :)
     
  4. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Lite kanske, som en gammal apple fanboy så är jag rejält less på iOS. Klart den är gammal. Men Google släppte inte eller annonserade uppdateringar till den. Apple skryter ju om att iOS finns till dom äldre modellerna och det ska rulla på så fint.

    Jag hade hellre tagit en äldre version OS som rullar på än en ny som är som sirap, oavsett OS.
     
  5. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Om du verkligen vill älska Android, varför finns då ingen Nexus med i din signatur? ;)
     
  6. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Och du ska vara moderator här. Skäms på dig :P
     
  7. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Skall jag vara ärlig, har jag länge klagat över hur Chrome funkar i lurarna. Det är tungdrivet och många gånger (speciellt om man surfa på Aftonbladets mobila sidor konstigt nog) så kan mobilen plötsligt stänga ner musikenavspelningen. Chrome är helt enkel en ganska taskig webläsare för mobilen. Men på sista tiden så har det hänt saker tycker ja. Överlag har stabiliteten i webläsaren blivit bättre. Fortfarande dock just aftonbladet som gör att chrome ballar ut. Tycker chrome funkar så bra just nu, att jag faktiskt enbart använder den.

    Jag tror jag förstår vad Kate menar. När man skall skrolla, så verkar det som att inget händer. Hur man än försöker flicka tummen uppåt eller neråt, så svarar inte webläsaren under någon sekund. Detta tycker jag visserligen har blivit bättre på sista tiden och testade nyss i min Xperia V och inga större problem. Något som jag däremot märkte är precis vad man gör själva gesten. JU närmare mitten, desto trögare blir sidan. Ju längre ner på skärmen desto större svung får man i sälva skrollningen. Så det kan vara dålig justering av chrome, och inte så mycket Android överlag. PRoblemet finns ju inte någon annanstans i Android utan bara i chrome. Alltså knappast ett androidproblem. Men jag har kvar Web-kit webläsaren i min lur, och den har inte samma problem med scrollfrysningen. Det är helt klart inget lagg. Utan det verka som att något händer just för att chrome är tungstyrd som fankens. Men som sagt. PÅ sista tiden så verka det (tycker jag) vara mycket lättare. Så de kanske håller på å äntligen få Chrome att funka bra.

    Edit: Ok, feber har problemet helt klart. Så det verka snarare bero på hur själva websidan man surfa på är uppbyggd på för sätt. Vissa sidor flyter på som smör medans feber och aftonbladets lite mera mobilanpassade sidor verkligen är sorgliga. Många gånger har jag låtit aftonbladet bli som det skall se ut i en dator, och då funkar det riktigt bra. Feber är alltså helt fruktansvärd i Chrome. haha
     
    Last edited: 26 jan 2014
  8. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Därför att jag sen galaxy S3 avskyr det mörka gränssnittet som Nexus envisas med ;)
     
  9. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Blivit ljusare iom kitkat, men håller med om att det mörka är förjävla tråkigt haha, hoppas dom fortsätter på det ljusare spåret nu.
     
    dannejanne gillar detta.
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det som också bidrar mycket till den rappare känslan i iOS är just hur mycket mer responsiv skärmen är vid beröring. Den följer fingret mycket snabbare och "omedelbart". Känns "verkligare" och mer naturligt.

    Swedroid hade väl en artikel till och med för några månader sedan som påvisade skillnaden. iOS hade då 50% mer responsiv skärm och svarar alltså 50% snabbare vid beröring/svepning.

    Denna känsla bidrar enligt mig väldigt mycket till den känsla iOS har gentemot Android då flytet idag inte skiljer så nämnvärt mycket överlag jämfört med ren Vanilla.
     
    flat7 gillar detta.
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    "In iOS 7, Apple introduced a new multitasking feature, providing all apps with the ability to perform background updates. This feature prefers to update the user's most frequently used apps and prefers to use WiFi networks over a cellular network, without markedly reducing the device's battery life."

    Precis som jag skrev. Apparna tillåts nu att uppdateras med olika intervaller. Det innebär inte att de ligger aktiva hela tiden som på Android.

    Sen så tar jag inte Wikipedia som en fullt trovärdig källa direkt med 100% korrekt info.


    Men det här kommer från Apples developer sida som rekommendation för apputvecklare:

    "(Recommended) Register for any notifications that report system changes your app needs. When an app is suspended, the system queues key notifications and delivers them when the app resumes execution. Apps should use these notifications to make a smooth transition back to execution. For more information, see “Processing Queued Notifications at Wakeup Time."

    "In iOS 4 and later, multitasking allows apps to continue running in the background even after the user switches to another app while still preserving battery life as much as possible. Most apps are moved to the suspended state shortly after entering the background. Only apps that provide important services to the user are allowed to continue running for any amount of time.

    As much as possible, you are encouraged to avoid executing in the background and let your app be suspended.
    "

    Men som du säger det GÅR att göra undantag med vissa specifika "viktiga" appar som verkligen behöver köras i bakgrunden. Men de är nog väldigt få sett till helheten som får köras så.

    Så skillnaden i multitasking är fortfarande väldigt stor i det stora hela.

    "iOS 7 has a new style of multi-tasking that only runs in the background when it thinks you want access to frequently used apps. It essentially learns from your patterns to help extend your battery life."

    Sån är iOS 7's multitasking rätt slätt sett. Det är alltså fortfarande en väldigt stor skillnad till iOS fördel.

    Upplevde själv Safari väldigt laggig (i dess rätta bemärkelse) emellanåt när jag körde det på min iPhone 5. Speciellt när Disqus var med på en sida. Då laggade Safari oerhört mycket vid scrollning. Ännu mer än de flesta läsare på Android även fast de fortsätter att ladda när man skrollar ned/upp på sidan till skillnad från iOS.
     
    Last edited: 27 jan 2014
  12. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Ett tips kan vara att ändra rubriken på tråden till "Är Chrome på android fortfarande laggigt?" så slipper den spåra ur då det verkar som om det syftades på att det var chrome som "laggar" och inte android i sig. Blir lite jobbigt att läsa då det pratas om android men det är chrome som menas.

    För att hålla sig trådskaparens frågeställning(inte rubriken) så ja, chrome kan sluta svara på input lite då och då. Allt beroende på vad det är för telefon. Vissa har knappt problemet alls medans andra har det oftare.

    Installera en annan browser så är ju saken löst.

    Här kan du läsa för att se vilken som passar dig bäst:
    http://www.androidauthority.com/best-fastest-android-browsers-337802/
     
  13. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Det är säkert sant.
    Men en Nexus känns inte som ett alternativ att ens överväga att prova

    Saken är den att jag har haft många toppmodeller nu och ingen ger mig samma känsla av funktion och kvalitet i kombination helt enkelt, just nu
     
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Där är jag ändå benägen att hålla med. iOS är bra på att ge en premium känsla överlag. Men det har sitt pris.

    Sent from my G2
     
  15. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Att behöva trycka på en seg fysisk hem-knapp är inte premium någonstans. Då har t.o.m HTC Magic högre premiumkänsla.
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Snacka om att haka upp sig på en enskild grej.
     
  17. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Ungefär som att haka upp sig på webbläsaren Chrome på den specifika webbsidan www.aftonbladet.se.

    Eller alla meningslösa jämförelser som börjar och slutar med Galaxy S4 och efter det drar slutsatsen att tusentals olika Android-telefoner alla är lika (som den touchscreen-testen du pratade om).
     
    djjokke gillar detta.
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har aldrig själv stött på någon Androidskärm som är lika responsiv som på en Appletelefon. Upplys mig gärna om någon som verkar ha lite koll på det.

    Sent from my G2
     
  19. Riman

    Riman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vet vad du menar Kate.

    Har själv en LG G2 medans brorsan har en Lumia 1020 och jag surfar mycket hellre på hans mobil trots den mindre skärmen. Flytet är så mycket bättre på en WP lur när det kommer till surf.
     
  20. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag har inte mätt eftersom jag inte haft några problem med de mobiler jag använt. Men klart det verkar bättre på iOS när skärmen är mikroskopisk och den visar en bild på appen innan den startas på riktigt.

    Bättre flyt än så här? Tror jag inte.

    http://hem.bredband.net/b759498/MAQ05513.mp4

    Sen är det ett desktop-OS när det bara finns en volyminställning.