Fråga: Är batteritiden bra eller inte?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av MaXmeOliver, 7 apr 2012.

?

Hur är din batteritid?

1. Mycket bra

10,9%
  2. Bra

33,6%
  3. Medel

29,9%
  4. Dålig

15,1%
  5. Mycket dålig

10,5%
  1. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Oj, grymt!
    Hur lång tid har skärmen varit på?

2. lasgur

lasgur Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

haft väldiga problem med att batteritiden varit värdelös.. testade att ha 'inga bakgrundprocesser' och det blev itne bättre o mobilen ballade ur totalt med felrapporter o grejs...

har nu testat att ha 1 bakgrundprocess och det har blivit grymt mycket bättre, nu kan jag gå o lägga mig och vakna med mobilen igång utan att den dragit mer är någon enstaka procent.

3. Nordis

Nordis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag tror dock att den kommande uppdateringen kommer göra att även din telefon får bra batteritid. :)

4. RobertRoos

RobertRoos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag vet inte exakt men det måste ju vara flertalet timmar om man tänker att jag som sagt har använt den rätt normalt, bara när jag och min flickvän var ute och "spelade" lite Turf var såväl skärm som GPS aktiverat en längre stund. Är imponerad av batteritiden hittills iaf och hoppas att den håller i sig. Inne på 3:dje cykeln nu. :)

5. Flamso

Flamso Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Funkar idag, lyssnat tre timmar på Spotify, skickat 30-40 sms, spelat lite Draw Something, sen nu ikväll så spelade jag mest Starcraft 2 så mobilen var inte så aktiv! Fick ändå en 10 sms då, så ja, fin kurva, haha!

Samtalstiden idag har varit på 32min för övrigt, vet inte varför det drar mest! Har skärmstyrkan på typ 5-10% iofs. ^^

6. Lol123456

Lol123456 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När jag skulle ladda mobilen andra gången så gick det inte att ladda när den var igång så jag stängde av den och laddade... sen efter det så var batteri tiden jättebra i en vecka... standby drog den kanske 1% i timmen, knappt de.. Sen nu idag så provade jag att sätta på wifi, surfade i 5 min stängde sen av alla progra, och satte den i fickan.. den gick från 95%-10% på 1 timme och den var kokhet.. Stog att det var androidsystemet som tagigt 80% av allt batteri.. Wifin hade tagigt ca 2% stog det.. Vafan va de om? sen kunde jag inte ladda den när den var på så nu har jag stängt av den och laddar ist..

Måste ju vara något jävla programfel i android?

7. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo angående "j--la".....

Högst troligt så har du en "sunkig" anslutning till din operatör.

Eftersom det här är en SMART-phone så vill den ha nåt att prata med.

Så diskutera detta dilemma med DIN operatör !!

8. Lol123456

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den verkar inte vara så JÄVLA smart eftersom den använder upp hela batteriet på under 2 timmar?.. Nädu.. DUM-phone snarare..

Men någon annan som kan svara på varför jag har 70-90% förbrukning på batteriet av operativsystemet android? brukar ligga på 1-5 % annars?

9. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo ev DUM-operatör......;)

10. Lol123456

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

vad har operatören med batteritiden att göra :S?

11. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 379
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du dålig täckning när telefonen drar mycket bättre? Det drar nämligen mer batteri om man har dålig täckning då telefonen ligger och söker nät ibland istället för att vara låst till en. Alltså måste den leta täckning :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

12. Lol123456

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ahaa okej.. Låter vettigt..

13. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo.... det drar våldsamt med batteri när en lur försöker att prata med en 3G-mast och försöker synkronisera om och om igen.

Tele2 samt Tre kommer att ha stora problem med det här !!

(inte ett One X problem mao;))

14. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 379
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Batterier drabbas inte alltid av det, på min skola tex har bara 3 och Telenor 3G täckning, Telia är den enda operatören som har hyffsad GSM täckning och Tele2 fungerar nära fönster. Telenor GSM är bara att glömma just nu.

Ingen operatör lyckas få in mer än 3/5 pluppar täckning, den ligger mest på 0(fortfarande täckning)-2 pluppar och i matsalen i mitten av huset samt i vissa av klassrummen finns ingen täckning alls.

Ingen av de sex modellerna jag har haft har haft under första året där har dragit mycket batteri, någonsin. Inte ändras telefoner heller. Alltså är det bara vissa som drabbas av det :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

15. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo nu vet jag inte vad du surrar om men Tele 2 samt TRE kommer att ha våldsamma problem med det här !! (som jag tidigare påpekat)

INTE ett One X problem !!

16. Nordis

Nordis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Du kan väl inte påstå att det är normalt att en telefon drar från 95% till 10% på en timme trots att man har kass täckning?

Att den drar så mycket på så kort tid (oavsett kass täckning) och dessutom enligt Lol123456 blev väldigt varm tyder ju på att det är en process som tvingar telefonen att köra på för fullt. Att telefonen letar efter en bra signal ska absolut inte vara jobbigt eller tungt och därmed inte dra så mycket ström.

Jag är mycket väl medveten om att dålig täckning påverkar batteritiden rejält men ALDRIG att det ska påverka så mycket!

17. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    501
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
  18. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    En kommentar här. Det är komplett omöjligt att bilda sig någon uppfattning hur batteriet är för olika personer så länge ni inte berättar VAD ni har gjort under tiden.

Några här inne har knappt klarat sig 4-5 timmar innan batteriet i stort sett är urdraget. Andra klarar sig 12-14 timmar. Men det är ju omöjligt att säga vad skillnaden beror på om man inte säger vad man gjort. Det är också omöjligt att bedöma om det är normalt eller något fel på telefonen.

4-5 timmar konstant spelande kommer självklart dränera batteriet. Jämför med Nintendo 3DG eller PSP Vita så kommer ni se att ni knappt får ut mkt mer där. Sen beror det på spel. att köra Shadowrun kommer dra mer kräm än att spela Wordfeud.

Att spela upp en 1280x720 mkv med en bitrate på 30 Mbps kommer dra mer kräm än att spela up en simpel sunkig lågupplöst divx. Osv.

En "normal" arbetsdag för mig innebär:

Ca 1.5h Spotify
    Alldeles för mkt mailkollande där jag tänder skärm för att kolla mail och läsa/radera
    Kanske 4-5 telefonsamtal
    En hel del Kindle-läsande med svart bakgrund (runt 2 timmar)
    Normalt någon timme spelande (lite blandat - ibland enklare spel, ibland spel som Shadowrun etc.)

Jag kör en hel del via Wifi. På jobbet och hemma har jag Wifi. Ibland väljer den dock "fel" av mina nät och har mkt dålig signal. Vet inte om det innebär att den behöver jobba mer eller inte. På väg till/från jobb och utanför jobbet är det naturligtvis 3G.

På sistone har jag även kollat en del film via HTC Watch - de senaste dagarna ca 1.5h/dag (är inne på min 4 film)

Jag tar ur min telefon från laddning på morgonen runt 7-tiden och jag har hittills aldrig haft några problem att få den att räcka till jag kommer hem runt 5-6 och då alltid med åtminstone 20-30% eller mer kvar.

Att gå från 90% till 10% på en timme är självklart fel och det borde vara helt uppenbart att antingen det är fel på den telefonen eller någon app som fått fnatt och ligger och kör 100%.

/Björn

Last edited: 14 apr 2012
  19. KingLouie

KingLouie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Vill bara påpeka det som har påpekats förut att ett batteris kapacitet når sin fulla kapacitet efter ca 10-20 laddningscykler. Pollen ställdes alldeles för tidigt, bara några dagar efter mobilen kom ut. Därför är de första svaren missvisande, och svaren från personer som har DOAt sina mobiler.

När jag testade X10an för SE så tog det drygt en veckas användning innan batteriet nådde full kapacitet.

Last edited: 14 apr 2012
  20. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Är böjd att hålla med.
    Postade tidigare att jag hade 6-8 timmars batteritid från 100 till 14%, lite mer än 1 timma skärmtid.
    Efter ytterligare några laddningar är jag uppe på 14 h med knappt 30% kvar, drygt 3 tim skärmtid. Hoppas på ännu en liten förbättring.

Så vänta en 4-6 laddcykler och mät sedan eftersom den verkar extremt törstig i början.