Är den här app-idéen möjlig (tekniskt sett)?

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Anders Nilsson82, 2 mar 2018.

  1. Anders Nilsson82

    Anders Nilsson82 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej,

    Jag är ny på forumet och hoppas jag lägger denna tråd rätt, ber om ursäkt annars!

    Jag har en app-ideé jag undrar om den är möjlig att genomföra tekniskt, och tänkte att detta var rätt ställe att fråga!
    Ideén är en app för stumma personer. Tanken är att när någon ringer till personen, ska appen möjliggöra att svara på frågor (möjligtvis bara JA/NEJ). Det bästa vore om personen kan trycka på en knapp i appen som då spelar upp en ljudfil / meddelande som informerar om att personen är stum men kan svara JA/NEJ på frågor.

    Den tekniska frågan består alltså i om man i ett vanligt telefonsamtal (ej genom tex skype) kan "skicka" ljudfiler/ läsa upp information till uppringaren, dvs utan att gå via telefonens mikrofon?

    Om jag har beskrivit tanken lite otydligt, vänligen berätta det så försöker jag förklara mer utförligt!

    Tacksam för svar om ni tror detta är möjligt, och ifall det är möjligt, både på Android och IOS?
    Tanken är inte att tjäna pengar på appen utan hjälpa en utsatt grupp i samhället till en enklare / tryggare vardag.

    Tack för mig
    /Anders
     
    chraist och _z_ gillar detta.
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Idén är bra, men det verkar inte vara tekniskt möjligt.
    How to play an audio file on a voice call in android

    Det finns mängder med appar för de som är stumma som hjälper dem att läsa upp text, men jag hittade ingen som hade lyckats med det du efterfrågar.
     
    bernard gillar detta.
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Om det inte går rakt av (som jag tvivlar på, får hänvisa till e7andys svar) så undrar jag om det inte är möjligt genom en växel av något slag och att då användaren får använda siffror på tangentbordet (dialern) som JA/NEJ.

    Alternativt någon lösning med en egen dialer som också skickar toner beroende på JA/NEJ?
     
  4. Anders Nilsson82

    Anders Nilsson82 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej e7andy och Zooklubba, tack för era svar!

    Nej precis som du beskriver är tanken att så att säga spela up ljudfilen (läsa upp meddelandet) för uppringaren direkt i telefonen. Jag vet att det finns bra appar för uppläsning av text m,m som bl.a. synskadade använder sig av. Men om detta ska fungera måste det ju ske direkt i det vanliga samtalet, mao att appen inte är beroende av att båda parterna "ringer" via appen..

    Hmm.. ja jag anade att det kunde bli knepigt då ingen liknande lösning verkar finnas i appvärlden oavsett användningsområde..

    Om någon har en annan syn på saken så skriv gärna :)
     
  5. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Läste på stackoverflow-sidan som 'e7andy' länkade till ovan. Det verkar som att du måste ha appen på en sekundär telefon. Låt den sekundära telefonen svara via head-set-urtaget på den primära med pågående samtal. Då skickas ingen data, bara syntetisk eller inspelad röst, fast du slipper i alla fall att gå via telefonens mic.