Är det någon som lever lyckligt med sin S7 edge?

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av magjac, 14 sept 2016.

1. magjac

magjac Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Jag har använt iPhone i många år nu men den senaste "uppgraderingen" tog mig inte med storm. Så nu tänker jag byta till Android. Har varit i butik och klämt på Edgen några gånger nu och tycker den verkar fantastisk.

Men så börjar man att googla och som vanligt så är allt som man googlar kass skit. Speciellt på forum, telefonen är en laggfest utan dess like, skärmen exploderar om en fjäril landar på den och nu på senare exploderar faktiskt hela telefonen.

Jag tycker mig kunna avfärda en del som otur både i hantering och i hur folk tänker. Samt att den senaste tidens skriverier har ett lite väl tajmat sammanträffande.

Men förutom recensenter så läser man inte så många kärlekshistorier. Så, är det någon som haft telefonen längre än en månad som fortfarande är positiv?

2. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag har för mig att @dannejanne@dannejanne och @tontmobil@tontmobil eller @Sweden2@Sweden2 har eller har haft S7 Edge.
    Någon av dem kanske kan berätta hur den är osv :)

Sweden2, dannejanne och magjac gillar detta.
  3. knugeN^

knugeN^ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag har haft S7 samt S7 Edge, jag rekommenderar den inte.

4. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 249
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

Sålt min sedan "länge". Det är en fin telefon och hårdvaran (byggkvalitén) är dess starka sida. Men räkna med att den kommer kännas trög och slö emellanåt jämfört med iOS. Touchwiz är krävande och icke speciellt väloptimerat. Segaste flagskeppsupplevelsen på Android onekligen. Själv tyckte jag Edge bara var i vägen och väldigt opraktiskt. Om än snyggt.

Andra starka punkter är batteritiden och kameran samt skärmen (om du har turen att få ett bra exemplar vilket tog mig 4 försök).

5. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 685
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Vore bra om du utvecklade dig lite bättre. Vad är det som gör att du inte skulle rekommendera S7?

6. Xcito

Xcito Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag gick från en iphone 6s plus till en edge och kan säga att jag är mer än nöjd.
    Förstår inte riktigt vad de ovan pratar om. Min kompis har ägt sin sedan lanseringen och är fortfarande nöjd.

Kan rekommenderas väldigt starkt. Svårt att hitta en telefon som är bättre än denna.

magjac gillar detta.
  7. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Jag älskar den. Haft S7 Edge i 5mån nu. Har inget jag inte gillar med den. Batteriet, skärmen, kameran. Till & med mjukvaran. Så nöjd att jag för första gången på många år inte ens rootat & lagt in Xposed eller annan ROM. Funkar som en dröm för mig. Inget lagg. Galet bra SOT & standby tid. Edge skärmen använder jag oxå dagligen. Sjukt smidigt med framförallt genvägarna till appar. Men även kalender mm. Har heller inga som helst problem med att hålla den eller hantera den (feltrryckningar) som vissa verkar uppleva. Varken med två eller red en hand. 10/10 för mig :)!

SLK350, magjac och 6150 gillar detta.
  8. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 105
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Jag har båda S7:orna, började med S7:an men köpte sedan S7 edge och gillar den mkt mer, främst för större skärm men också för de böjda kanterna. Alla edgefunktioner har jag stängt av.

Tycker edgen känns mer premium än den "vanliga" S7:an.

Jag använder båda S7:orna sida vid sida till olika uppgifter och är nöjd med båda.

Keelhauled och magjac gillar detta.
  9. magjac

Mottagna gillanden:
    1
    Kul att läsa några positiva inlägg!

Jag har läst en hel del kommentarer om lagg och seghet och varit inne i olika butiker och försökt framkalla den men jag kan inte riktigt provocera fram den här påstådda laggen? Allt känns väldigt mjukt, det är inte exakt samma känsla som en iPhone. Men det är mjukt.

Provade spela upp lite film och spelet badlands och jag tyckte det gick hur bra som helst och framför allt såg det fantastiskt ut.

Kan det vara så att den där segheten är lite beroende på hur mycket man customfixar med olika skins/launchers/tangentbord/typsnitt etc? Att den egentligen är ganska snabb stock men att touchwiz blir lite slöt när man lägger till för mycket extraprylar?

Sen vore det också kul att höra om någon har erfarenhet av spel. Jag vet att iPhone har bättre rykte på spel men hur tycker ni att den känns att spela på? Är det någon som spelar Asphalt8 eller något annat krävande spel?

Ni som inte gillade får gärna utveckla varför den inte föll er i smaken samt gärna berätta vad ni valde istället.

10. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Absolut kan app-uppsättning inverka på lagg. Men som sagt på min, nada :)! Rapp som attan hela tiden. Jag kör Nova launcher istället för TW egna, samt lite olika Ikon-packs på det. Samt ganska precis 200 installerade appar i övrigt av blandad kompott. Flyter som smör ;). Klockrent i hastighet mot alla mobiler jag haft tidigare. Så många olika spel kan jag inte uttala mig om så mycket. Kör dock lite N.O.V.A3 ibland (fps ala Halo typ). Rullar på sjukt bra, med stabil & hög framerate.

11. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Har inte en edge men en vanlig S7:a. Är väldigt nöjd med den, hade en S6:a innan och flytet är grymt bra i S7. Har även en Iphone 6S som jag växlar lite mellan och visst är Iphone bara på flyt men med S7:an anser jag att Samsung tog Android till en hög nivå. Upplever dom som likvärdiga gällande flyt men IPhonen har på något sätt bättre harmoni i batteritiden, den är stabilare på något sätt. Inte för att S7:an är dålig på något sätt. Använder S7:an i jobbet framförallt och har inga som helst problem att få den att räcka med mycket samtal, mail osv. Har inga batterispar funktioner på och har aldrig haft. Kör också med Nova launcher och annat tangentbord osv

Jag kan utan dåligt samvete rekommendera en S7

12. tswfootball

tswfootball Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    530
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Samsungs mjukvara var ju erkänt dålig ett par år sedan. Jag hade själv en S3a några år sedan(som alla verkade hylla) men som måste vara den sämsta mobilen jag någonsin haft då den frös upp hela tiden.
    Av det jag läst så var det så att fram till Note 4 så brukade alla Samsung lurar slöa ner sig efter någon månad.

Dock så tycker jag inte det är fallet alls sedan S6-serien från förra året. Har en s7:a nu och har inget att klaga över.
    Ska samtidigt inte påstå att Samsung gjort något exceptionellt - köper du en HTC lur eller något annat lär du ha minst lika stabil mjukvara också.
    Men poängen är att jag tycker inte alls att TouchWiz är ett problem längre..

13. ingfre

ingfre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93
    Själv så har samtliga SAMSUNG lurar jag haft fått kortare batteritid på sikt efter uppdateringar. Vet ej om situationen är annorlunda med deras nyare lurar. Har nexus pga uppdateringar av android. Å andra sidan är APPLE inte bättre. Tex har iPhone SE med iOS 10 aningen kortare batteritid.

14. FortuN

FortuN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98

MINA ENHETER

Var i samma sits som du, funderade också starkt på köpet eller om jag skulle vänta. Köpte min på comviq förra veckan via deras enligt mig, supererbjudande de har där jag fick s7 edge med 7gig surf för 415, och detta inkl abonnemang.

Tyckte från början batteritiden var lite dålig. Den var snabb och rapp i alla lägen, absolut inga problem där, och då kör jag de flesta sociala medier, snapchat, messenger, facebook och så. Men Batteritiden började bli irriterande. Men sedan fick jag vetskap om att Sverige (norden) fortfarande satt fast i juni uppdateringen där de ska ha varit mycket problem med batteri och dylikt. Så ladda hem och flashade in senaste september uppdateringen och installerade, gick på några minuter. Efter det så är jag riktigt nöjd med batteriet där den verkar ligga på att dra ca 1% var 4-5 timma, mot juni uppdateringen där jag hade drain på ca 5%. Så efter att kört in nyaste programvaran är jag helnöjd. Kan vara därför många också klagar här i Sverige bla för norden inte fått den senaste uppdateringen ännu. Min har just nu vart igång i 20 timmar, sen igår, och har använt den någon timma idag att kolla youtube och snapchat och facebook i lite över en timme, och lyssnat på musik på spotify i ca 30-40 minuter och min ligger just nu på 71% i batteri kvar, tycker själv att det är riktigt bra. Gissar också på batteriet och systemet inte hunnit blivit optimalt riktigt än på den korta användningstiden jag haft den.

Kameran i den är jag dessutom riktigt riktigt nöjd över. Så hittils har jag inget negativt om den. Men har då bara haft den en vecka. Skärmen kan jag inte kommentera så mycket över då jag har min i flipfodral som skyddar delvis och har hittills inte tappat den något som tur är.

En del klagade också på att man nuddade kanterna lätt på sidorna hit och dit på edge modellen. Hade kanske problem med det någon gång i början när jag fick den men det är absolut inget problem längre. Håller den helt normalt och blir inga feltryckningar alls, varken när jag ligger ner och använder den eller vanligt. Vet inte hur vissa håller sina mobiler, men jag har inga problem med den så alls. Den verkar också smart efter jag testat den lite och reagerar inte om man kommer dragande med fingret på kanten av skärmen och drar fingret mot mitten då man skriver meddelande e.x, då känner den av att det är ett "ej menat tryck" och inget händer.

Last edited: 14 sept 2016
    magjac och 6150 gillar detta.
  15. magjac

Mottagna gillanden:
    1
    Tack för att du tog dig tid med ett så bra svar :) När du säger att du flashade senaste versionen. Menar du då att du manuellt ladda hem en uppdatering från Samsung eller rotade du mobilen och körde in bobcat eller liknande? Om det var från Samsung, var det en enkel process på deras hemsida eller?

16. reiman

reiman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    Gick från 5x till s7 edge. Mest pga batteritiden och den fina skärmen. Trivs bra med den just nu. Hade problem i början pga att jag hatade att klicka på hemknappen. Jämfört med on-screen knappar så kändes det så segt. Installerade easyhome som funkat bra vilket gör att man inte behöver klicka. Behåller nog denna ett tag även om jag håller ögonen på Nexus marlin. Men, jag är nöjd. Skulle jag byta är det inte s7 edge fel utan mest för att det är kul med variation.

magjac gillar detta.
  17. magjac

Mottagna gillanden:
    1
    En sak som jag läser om ganska ofta är att man upplever att 1) telefonen blir slö bara efter någon vecka eller 2) att telefonen drar ovanligt mycket batteri helt plötsligt. Och att de som råkat ut för det här sålt telefonen.

Men samtidigt så verkar det som att det kan bero på Google plays lite slappa attityd till vilka appar man släpper igenom. Att om man bara felsöker vilken app som är boven i dramat så kan man återfå den ursprungliga prestandan.

Så det handlar kanske i egentligen mer om att ägaren är bekväm/okunnig och inte orkar felsöka?

Jag bli lite konfunderad. Är ganska nördig så jag skulle inte ha några problem att felsöka. Men om det är ett oförklarligt faktum att det här bara uppstår ur tomma intet så blir jag ju väldigt oroad. Men det låter också ganska otroligt? Någon som har erfarenhet? Är det något som är Samsung relaterat eller kanske mer att man har otur med hur man använder android?

18. tigerstrom

tigerstrom Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Jag har haft min sedan releasen och har inte en gång upplevt den slö osv.. Skärmen vart extremt känslig till första uppdateringen men nu är den kanon! Bästa telefonen jag haft!

19. reiman

reiman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    Tycker inte den är slö eller långsam på något sätt. Batteritiden med appar som dränerar kan hända på många androidmobiler, nåt man får leva med men brukar oftast gå att åtgärda om man googlar lite. Tycker det är en bra lur, vet inte direkt vad det finns att klaga på. Den gör det mesta bra.

20. echomac

echomac Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Note 8
    Har haft en hel del telefoner och dom 2 sista var iPhone 4S & Xperia Z2 + får sköta om frugans iPhone 6.
    Äger nu en S7 Edge med Dubbla sim och jag är verkligen svinnöjd.
    Aldrig haft problem med lagg, kameran är den bästa jag haft och edgefunktionerna använder jag mer o mer.
    Å andra sidan så är just edgefunktionerna jag kan störa mig på, det är väldigt lätt att komma åt skärmen på sidorna ofrivilligt.

Sedan vet jag inte om det blir en Samsung till efter denna, det beror vad konkurrenterna kommer med om ett par år men en sak är säker, det blir en med dubbla sim, äntligen slipper jag går runt med arbetsmobil samt privat mobil.