Är det värt att lägga upp flera apk:er på market?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Thoast, 3 aug 2011.

1. Thoast

Thoast Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ska snart lägga ut min första app på market och dividerar lite om man ska lägga upp olika apk:er för olika upplösningar?

Inser att man kan trimma ner storleken på appen något när man slipper ha grafik för alla upplösningar, men är det värt den extra mödan? Finns det någon mer fördel?

Appen är inte så överdrivet avancerad och borde inte krascha/se knäpp ut på specifika modeller med samma upplösning (och inte på olika upplösningar heller när jag definierat olika layouter för dom olika upplösningarna).

Vad tror ni? Någon som har erfarenhet?

2. ozp

ozp Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Enligt devguiden Multiple APK Support | Android Developers ska man endast använda multiple apk om man inte klarar sig med 50 mb, som är maxgränsen för en apk på market.

Börjar man med flera apk kommer du att få det krångligare att underhålla din app eftersom du kommer att ha två kodbaser.

Dessutom är ju android uppbyggt för att klara av att supporta flera skärmstorlekar etc.

3. Thoast

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ahh, kanske skulle ha börjat med att söka på developer hemsidan ;)

Kanske får ta och lära mig hur man supportar Apps2SD istället. Blir personligen rätt irriterad på appar som inte i sig behöver ta så mycket plats, men har grafik som gör det.

Den ligger på 500kb nu

4. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Du har ju en hel del kvar om programmet är 500kb, men bästa lösningen för mycket grafik är nog isf att göra som gameloft och lägga ner det på en server, en vanlig "hemsideserver" kan ju hålla det, sedan att programmet laddar ner grafiken till SD kortet via vanligt fetch typ :)

5. Thoast

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Är det inte lättare att använda sig av Apps2SD då?

6. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Du får ändå inte ha mer än en 50mb stor apk på market, vart den än installeras.

Men tror att de ska höja gränsen snart? Var det inte prat om det?

7. Thoast

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ok, jag kanske skulle varit tydligare i vad jag menade: vill inte att appen ska ta upp för mycket plats på det interna minnet. Tänker bland annat på stackars Desire ägare som jämt kämpar för att ha plats för appar!

Min app kommer inte i närheten av 50mb.

Känns ju onödigt om en app tar upp mer plats än nödvändigt på det interna minnet bara för att den ska vara snygg ;)