Är det värt att roota och varför?

Diskussion i 'Samsung' startad av stefanb, 26 okt 2011.

  1. stefanb

    stefanb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag har alltid gått efter tankesättet är du nöjd låt det varför.
    Och jag är så galet nöjd med min 10.1

    Vart osäker på minnet i början, men det är löst med en usbsticka på 16GB som funkar utmärkt att spela HD-video och all annan lagring. Så utrymmet är det inget fel på.

    Kan rada upp en hel del till som jag är nöjd med, men då tappar jag tråden.

    Kort och gott. Hur stor blir skillnaden med custom rom och stock?
    På 7an är det som natt och dag, kör overcome.
    Blir det likadant på 10.1?

    Som sagt, det är inget nödvändigt måste med root och custom rom för mig i dagsläget.
    Men jag skulle ändå gärna se att ni radar upp en del fördelar och nackdelar med det.

    Vad jag gör i dagsläget med plattan är

    Läsa dagstidningar
    Skriva
    Spela spel
    Använda mail, kalendern och playtjänster
    Videouppspelning
    Surfa
    Vanligt app-användande
    Mycket arbete hemifrån.

    Sen för att gå lite OT, är det någon som vet om kalendern är TW-anknuten eller hör den till HC, för kalendern är nog en av dom största fördelarna för mig.

    Tack på förhand.
    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
     
  2. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Tycker helt klart du ska testa att roota och byta rom/kernel. Är en enkal manöver och går att återställa platta utan problem.

    Har root och testat div custom roms. Fördelarna/funktionerna som jag gjorde att jag rootade och bytte rom är

    - Kunna ta backup med "Titanium Backup"
    - Byta kernel så man kan OC
    - Kunna välja User agent i browsern utan att behöva köra "about debug"
    - Extra funktioner via Power menyn - restart,hide status bar mm

    Har testat de roms som finns för p7510, alla är rätt snabba och erbjuder lite olika funktioner. Men tycker inte det är någon större skillnad mot original. Det som skiljer är att de satt lite personlig prägel och bytt lite färger mm och lagt till lite extra val under power menyn

    Den stora skillnaden kommer då du byter kernel och kör i 1.4ghz.
    Browsern blir riktigt snabb, nästan så den håller jämna steg med datorn och att spela upp video på div webb sidor flyter på bättre.

    Kör nu med original rom och pershoots kernel och tycker det fungerar bäst för mig. Gillar original looken. Har inte haft en endaste FC så allt fungerar perfekt och plattan är sjukt snabb.

    Så rekommenderar att man byter kernel och OC då plattan blir riktigt snabb. Att byta rom är mer om man vill ha ett annat utseende eller om en custom rom kan erbjuda någon funktion som man saknar.

    Rätt säker på att kalender appen är Touchwiz specifik.

    EDIT: Är en wifi only p7510 jag har och kör senaste firmware XWKH8 som är riktigt smooth och med pershoots kernel så kan man inte önska sig så mycket snabbare platta.
     
    Last edited: 26 okt 2011
  3. Nightfly

    Nightfly Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia 5 II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia 5 II
    Påverkar det batteritiden?
     
  4. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Bra fråga, Har ingen direkt koll men är inget som jag har märkt av direkt. Kanske är några % sämre batteritid men inte så att jag lägger märke till det.
     
  5. stefanb

    stefanb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Då tror jag nästan att jag gör detsamma och bara kör på kernel, för allt som allt ser jag inget egentligen att justera, mer än att klocka, vilket alltid är lika intressant.

    Är kerneln inställd på 1400 direkt eller sätter du den på det genom något program?

    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
     
  6. Showbiz

    Showbiz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2011
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag är också intresserad av detta. När du gjort detta, kan du skriva ihop nåt enkelt så att en idiot som jag fattar hur man ska göra steg för steg. Jag vet att alla tycker att det finns så mycket skrivet om hur man ska göra, men många av guiderna tycker jag förutsätter att man ska kunna en del redan, fatta vilka program man ska använda för backup etc. Jag behöver en root for dummies :-)

    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
     
  7. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Den är ställd på 1ghz. Du använder dig av appen SetCpu för att andra speed.

    Finns reda i klistrat tråden :).
    Kanske låter taskigt att skicka dig dit så att du själv får läsa på lite. Men det blir så mycket bättre och enklare för dig själv om du är lite mer insatt i hur det fungerar.

    Speciellt om det skulle misslyckas eller bli nå strul. Har du då lite bas kunskaper så blir det lättare både för dig och de som ev kommer försöka hjälpa till.

    Metoden nedan är för P7500 3G
    och som det står i alla andra guider så tar jag inget ansvar om det skiter sig.

    http://db.tt/3irj4hZx
    1 - Root
    -Ladda ner .zip filen från länken ovan och placera på minneskortet.
    -Stäng av plattan.
    -Håll inne volym-ner + start. Släpp greppet då du ser denna bild.
    [​IMG]
    Med volym-ner markerar du bilden till vänster (kartong/box) Och trycker sedan på volym-upp för att bekräfta.

    -Nu är du inne i stock recovery.
    -Flytta markören med volym upp/ner och välj “apply update from /sdcard” tryck Start-knappen för att bekräfta.
    - välj zip filen som du laddat ner och bekräfta med start-knappen

    När installationen är klar så välj reboot. Platta är nu rootad och klar för cwm

    2 - ClockworkMod Recovery
    - Installera appen "ROM Manager" från Market.
    - Öppna appen och välj “Installera ClockworkMod Recovery”
    - Bekräfta din enhet = Samsung Galaxy Tab 10.1.
    - SuperUser appen kan ploppa upp, Välj "Allow"
    - Nu ska du få ett meddelande att allt gick fint.

    3 - Använd CWM för att göra en backup av ditt system som du kan använda för att återställa plattan om det skulle bli nå strul.

    - Starta Rom Manager och välj "starta om i recoveryläge"
    - Med volym upp/ner markerar du "Backup and Restore" och trycker på start-knappen
    - Välj "Backup" och tryck på start-knappen
    - När detta är klart så navigera dig tillbaka till start menyn och välj "reboot system now"

    Du har nu en"Nandroid" backup av ditt system.

    4 - Installera/Flasha ny kernel/rom
    http://droidbasement.com/db-blog/

    Vanligaste felet då folk ska flasha denna kernel är att de har för bråttom och installerar fel version trots att det står klart och tydligt vilken som ska användas. Tar du fel så kommer din SGT 10.1 ej att starta utan du fastnar på en skärm med massa färger.

    Han har 5 st olika kernels som alla stödjer var sin version av SGT 10.1.
    Han använder UX i vissa namn. UX = Touchwiz.

    Vi utgår från att vi har en SGT P7500 3G med Touchwiz och ska då använda denna
    10.1 3G, Touchwiz UX (HC 3.1 (stock); GT-P7500)
    boot-cm_2636.4_p4_ux-oc-xtra-vfpv3-d16_fp-102411.zip


    - Ladda ner .zip filen och placera den på plattans sdkort
    - Starta Rom Manager och välj "starta om i recoveryläge"
    - välj "wipe cache partition"
    - Sedan ska du gå in under "advanced" och välj "wipe dalvik Cache"
    - Nu ska du installera kerneln, Gå till "install zip from sdcard" sedan "choose zip from sdcard" och välj .zip filen som du laddat ner tidigare och installera.
    - Starta om plattan.

    - Nu ska du köpa ett program som kallas "Setcpu" på Market eller så skapar du en användare på XDA-forumet och får då programmet gratis.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=505419

    - Starta "SetCpu"
    - acceptera ROOT
    - Välj "autodetect
    - Och du kan nu ändra från 1000mhz till 1400mhz genom att dra reglaget till höger. Rekommenderar att man inte bockar för "set on boot" före man testat så att allt fungerar. Är en försiktighets åtgärd så att om nu din platta inte gillar att köras i 1400mhz och kraschar så kommer den återgå till stock vid omstart.

    Efter någon dag kan du checka för setonboot och då kommer "setcpu" komma ihåg din inställning även då du startar om plattan
     
    Last edited: 28 okt 2011
    Showbiz gillar detta.
  8. Showbiz

    Showbiz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2011
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack, kanonbra skrivet det underlättar enormt nu när jag tänkt läsa på lite innan jag ger mig in i den världen. Har dock två ytterligare frågor. Kan samsung se att man gjort detta eller kan man återställa om man exempelvis måste lämna in den för att reparera t.ex. glaset.

    Kan man uppdatera till de officiella versionerna som kommer via kies eller måste man återställa innn man kan göra detta?

    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
     
  9. stefanb

    stefanb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tiden med 7an är förbi, allt var så enkelt och lätt.
    Så därför måste jag fråga, med 3G versionen menas det plattan som stödjer både 3G och wifi eller är det bara 3G?

    Brukar normalt sett vara duktig på allt det här,men bättre att fråga en gång för mycket.

    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
     
  10. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    - Går att återställa till originalet om du skulle bli tvungen att skicka in på reparation.

    - Vet inte vad som gäller då man endast bytt kernel. Men vet att om man även bytt till en custom rom så ska men inte uppdatera genom kies eller över wifi.

    Helt rätt med 3G så menas det den som har både wifi + plats för simkort så man kan nyttja 3G

    Förklaring av de olika versionerna
    -10.1-Wifi (GT-P7510) = WIFI-Only platta som kör med helt ren version av Honeycomb 3.1.

    -10.1-Wifi, Touchwiz UX (OTA, GT-P7510) = WIFI-Only platta som har Touchwiz dvs Samsungs egna tema som alla plattor har vid leverans

    -10.1v (HC 3.1 (seo/isimobile; GT-P7100) Detta är för den tjockare modellen som har 8 megapixel kamera och såldes genom Vodafone i vissa länder.

    - 10.1 3G, Touchwiz UX (HC 3.1 (stock); GT-P7500) För den platta som har både 3G och WIFI dvs den modell som säljs av operatörer i sverige.

    - 10.1 LTE (SCH-I905) Tror detta är den version som säljs av bla Verizon i USA men kan ha fel
     
    Last edited: 26 okt 2011
  11. stefanb

    stefanb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Sätter du 1400 som både minimum och maximum?
    Och vilken scaling?
    Har du profiles med eller kör du samma frekvens oavsett?

    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
     
    Last edited: 27 okt 2011
  12. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Maximum - 1400
    Minimum - 216
    Scaling - ondemand

    Ska du köra olika Benchmarks och testa så har jag 1400 på Minimum också.

    Ang scaling: Har jag förstått det rätt så är ondemand det som körs stock och är en äldre variant. Interactive Är en nyare variant som fungerar på samma sätt som ondemand men ska ha bättre respons/snabbare avgöra när den ska öka speeden.

    Jag kör ondemand då jag inte kan se någon skillnad i hur plattan uppför sig.

    Jag har inte någon speciell profil då platta nästan aldrig lämnar hemmet och gör den det så har jag oftast möjlighet att ladda den. Men är du ofta ute på fältet så kan du ju leka lite och göra olika profiler så plattan tex klockar ner sig då batteriet hamnar under typ 30%.

    Poängen i Benchmarks säger inte så mycket om användar upplevelsen men kan ändå vara roligt att få siffror på skillnaden.

    I Antutu Benchmark
    Helt original - ca 4800
    1400 både på Min/Max - ca 6500

    För att snabba upp plattan ytterligare så kan du ladda ner appen Spareparts från market och göra följande ändringar.
    Window animations - Fast
    Transition animations -Fast
    https://market.android.com/details?...sMSwxLDEsImNvbS5kcm9pZGdyYW0uc3BhcmVwYXJ0cyJd
     
    Last edited: 29 okt 2011
  13. stefanb

    stefanb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Spare parts hade jag totalt glömt bort, något som jag har använt frekvent på alla mina androider, tack :-)

    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
     
  14. ziggyw

    ziggyw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej har en fråga har installerat enligt denna beskrivning och det verkar fungera men när jag kollar vilken programvaru version står det fortfarande 3.1 skall det göra det bara undrar ?
     
  15. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Har du android 3.1 så Ja, Har du bara installerat en annan kernel blir det Ja på det med.

    Sent from my Transformer Prime TF201
     
  16. Nicognito

    Nicognito Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    -- Bad link ovan --
    *EDIT*
    Är det någon som kan verifiera att ovanstående länk/fil och nedanstående dito är likvärdiga?
    Tacksam för svar
    //N
    EDIT 2 - Jag rootade med hjälp av den andra länken. Funkade för mig iaf.
     
    Last edited: 4 mar 2012