Har det senaste halvåret helt förändrat mitt köpemönster. Från att tidigare köpt i princip det jag villhöver till köpa det jag/vi verkligen behöver.
Det är naturligtvis riktigt tråkigt men ett måste pga de kraftigt stigande räntorna, elkostnaderna och inflationen i övrigt.
Har kört Apple all in sen 2015 ungefär, alla i familjen. Det fungerar bra och alla är nöjda. Vi delar på inköp och icloud etc.
Under 2023 börjar det ev bli dags för uppgraderingar av hårdvara. Med tanke på att Apple höjt priserna på i princip allt kommer det bli en dyr historia.
Om konkurrenterna har höjt lika mycket har jag inte koll på, det jag ser är att det skiljer en del i pris. Senaste nu när jag var på mediamarkt, där jag blev erbjuden en Samsung s22 med abonnemang för 299kr/mån, alltså inkl telefon. Det måste ju vara galet bra? (20gb med 3).
Har provat att switcha till android förut och det gick inte så bra

Men nu när Apple kostar betydligt mer kanske man snart ”tvingas” att se över om just Apple verkligen är värt den ganska stora prisskillnaden.
Visst har säkert apples produkter högre andrahandsvärde, men under en tioårsperiod har nog den totala kostnaden varit högre med Apple.
Sen är ju Apples prylar bra, det lirar bra ihop med tex AirPods och Apple Watch. Högkvalitativa produkter, men dyrt. Känner många så kör billigare androids i flera år innan de byter och de verkar vara nöjda ändå. De är ju inte lika nördig och vill ha det senaste/bästa som en annan men den eran kanske snart måste lämnas, då det ekonomiska läget är osäkert.
Click to expand...