Diskussion: Är det värt med Apple trots ännu högre priser?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av mange76, 27 nov 2022.

  1. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Jag tror att mycket handlar om HUR man använder sina teknikprylar. Är de ett kreativt verktyg vars primära syfte är att skapa och underlätta i vardagen och arbetet (1)? Eller är det teknikintresse bakom där det är kul att experimentera med olika hård- och mjukvara (2)? Är det rastlöshet, dvs att man testar nya prylar som nåt sorts tidsfördriv (3)?

    Om man hör till den första kategorin, dvs att prylarna framförallt är ett verktyg för att uträtta saker, är det ju oftast bäst att hålla sig till ett system och lära sig att nyttja alla dess fördelar till max. Då blir det bara kreativitetssänkande att byta och ändra. I det här fallet tycker jag personligen att Apple har mest att erbjuda.

    Är man i fack två, dvs att man har ett stort teknikintresse, så ska man givetvis utforska och använda båda plattformarna som har individuella styrkor och svagheter. Här ska man vara lite försiktig att investera för djupt i en viss teknologi eller ekosystem då man vill vara flexibel. Kanske kan det vara ett alternativ att ha två telefoner?

    Är man i det tredje facket, dvs att det ständiga bytandet av telefoner och teknik är en sorts rastlöst tidsfördriv så ska man se till att vara så fri som möjligt och bara använda tjänster som finns till alla plattformar. Android är givetvis mest intressant här då utbudet är störst.

    Jag personligen är nån sorts mix mellan 1) och 2). När det kommer till att fippla med operativsystem och tweaka mina telefoner har jag nära nog noll intresse numera. Orkar inte ens kämpa med GCam-portar längre. Intresset har sakta men säkert dött ut under åren. Jag är egentligen väldigt bekväm med Apple-produkter och känner mig faktiskt som mest kreativ när jag bara använder min iPhone. Men jag ändå ett visst teknikintresse som gör att jag har en fot i 2), och det är att jag älskar att fotografera med min mobil och det finns fortfarande en del finesser på Android-sidan där Apple ligger efter. Framförallt zoom och astrofotografering.

    Jag har definitivt märkt att jag gått från 3) till 2) och blir mer och mer kategori 1) ju längre tiden går. Blir som minst stressad och har roligast när jag lär mig att använda en viss telefon fullt ut istället för att konstant byta och ändra. Jag ser det inte som särskilt omöjligt att jag en dag om inte allt för länge kommer köra en telefon och hålla mig i 1) då jag upplever det som mycket roligare att lära mig vad tekniken KAN göra istället för att hela tiden testa nya saker.
     
    Pettapan, Salvion, mange76 och 3 andra gillar detta.
  2. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    Mediamark har Iphone 12 med 3 obegränsad för 399kr under 24 mån.
    Är detta en no brainer erbjudande?
     
  3. greenjuice

    greenjuice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro
    Övrigt:
    Acer Chromebook Spin 713 (Evo)
    Mycket bra skrivet, jag har liknande tankegångar och funderingar.

    Jag passar i fack två. Jag är snarare nyfiken och vill lära mig nya saker. Att jag skriver att jag är tekniktrött menar jag att det är lätt hänt att man ägnar sig mycket åt tekniken utan att få tillbaka något. Här försöker jag vara försiktig och hitta en balans.

    Jag har vänner så de vänder sig till mig så fort de får problem oavsett plattform och ekosystem. Det är också att jag känner alltmer att jag vill att tekniken ska bara fungera som den ska och underlättar min vardag. Det är där Apple är bra på, då deras enheter kan kommunicera med varandra och har bra ekosystem. Samtidigt vill jag inte bli beroende av ett visst ekosystem - dvs lägga alla ägg i samma korg --> Ha alla tjänster på ett användarkonto. Men det är inte alltid lätt då den digitala smidigheten spelar stor roll i vårt digitala vardagsliv.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 102
    Mottagna gillanden:
    4 807
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag använder i stor utsträckning Microsofts ekosystem. OneDrive för foton, Outlook för e-post och så vidare. Here WeGo för kartor etc..Blev ett arv från Windows Phone tiden.
    Då kan man hoppa mellan Android och iOS mellan varven.

    Man kan säga att man har inte alla ägg i samma korg utan mixar lite.
     
    Jörgen Ö, greenjuice och mange76 gillar detta.
  5. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Köpte en Pixel 6A under rean och det är första gången jag känner att jag har en Android mobil där tillverkaren lagt ner samma omsorg på UI och flyt som Apple lägger på iOS.
     
    katho och Johnh3 gillar detta.
  6. greenjuice

    greenjuice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro
    Övrigt:
    Acer Chromebook Spin 713 (Evo)
    Jag kommer också från Windows Phone med OneDrive (förr SkyDrive) - har också hoppat mellan Android, iOS, MacOS och iPadOS och det har fungerat utmärkt med MS:s ekosystem. Det blev mycket bättre sen när Satya Nadella tog över efter Ballmer.
     
  7. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    399
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7
    Tycker redan det är saftigt, köper telefonen via jobbet och har den i arbetet och privat. Hade nog inte lagt 15k på en telefon rakt av annars..
    Använder mig av Google maps, Keep, Photos osv om jag vill gå över i framtiden till annat system.
     
    Jörgen Ö och Kristy gillar detta.
  8. Mattheworbit

    Mattheworbit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    14
    Långt, men ville beskriva för att jag vet hur stressigt det känns att fundera på att byta iphone till Android! Självklart är det lite svårt om hela familjen kör med Apple, men min Sambo har fortfarande iphone och det går bra. TLDR finns längst ner.

    Jag körde med Apple i många år - Apple TV, iPhone, iMac, MacBook, osv. Älskade hur allt fungerade bara, på ett lätt sätt, jobbade tillsammans, ingen stress osv. Jag är väldigt intresserad av teknologi men är inte särskilt duktig med allt på ett tekniskt sätt.

    Under sista typ 7 åren har jag blivit mindre imponerad och mer frustrerad när saker gick fel. Apple grejerna (och till och med när jag uppgraderade) fungerade inte lika bra, produkterna kändes inte lika premium, inget fungerade på samma smidigt sätt längre. Då upplevde hur svårt det blev när saker blev fel. Och hur "fångade" jag var, låst i deras ekosystem. Typ beroende. Irriterande att de släpper saker så ofta utan mycket utveckling (eller att lösa tidigare problem) - det känns inte så bra att allt går framåt och fokuset ligger alltid på den nästa grejen. Och allt med arbetarna var inte en bra känsla när man betalar så mycket.

    Köpte ett par måndagsexemplar av Apple, en vars sidoknapp slutade fungera, en till vars samtalhögtalare slutade fungera direkt efter garanti gick ut. Och oj, att reparera dem kostar så jäkla mycket. Oacceptabel mycket. De ändrade program/system ett par gånger och det blev så svårt och förvirrande med mina gamla bildbibliotek, och saker fungerade inte på samma smidigt sätt nu att iMac och MacBook är äldre; blev det svårt med uppdateringar och osv. Datorn fungerar men kan inte längre ladda ner iMovie och ett par andra program jag ville, for att dem kräver en nyare OS som dem inte låter min dator ha.

    Men jag var rädd att byta, tills tidigare i året. Blev paff på allt och funderade på att köra med en -"dumphone". Studerar nu istället för att jobba och har mindre pengar. Men ville fortfarande ha google maps, musik, tangentbord att skicka meddelanden på (inte trycka på siffror hörts gånger på bokstav!!), ta bilder, kalendar osv. Istället köpte jag en billig Samsung A22 (1600kr på rea!) , bara för att prova.

    Men gud. Min A22 har varit lite frustrerande ibland, och det tog lite tid att anpassa mig och flytta över, men överallt är jag sjukt imponerad. Det gör nästan allt min iPhone kunde göra, och ibland till och med mycket mer. Nackdelen är att fysiskt känns det plastigare och ibland är det inte perfekt "sömlöst" att göra saker, bara att allt inte "flyter" perfekt på samma sätt som iPhone oftast gör, men inte att det hackar eller något. Mer typ skillnaden mellan typ lager 157 och... Åhlens? Vet inte.

    Det känns så skönt att ha ett val med de flesta grejerna (ibland känns det som jag faktiskt här lite för många val). Har val från Google Appstore, Samsung AppStore, och Android system. Allt fungerar hur jag behöver, till och med Google pay, Spotify, Google calendar, bank ID och bankapparna, osv. Däremot är min sambo lite irriterad att behöva använda Google calendar men det fungerar bra mellan iPhone och Samsung. Och bra att jag kan använda det på nätet också. Jag kan till och med skriva messages på min mobile i Googles browser messages grej.

    Den enda riktiga nackdelen jag har upplevt hittills är att jag saknar iMessage, att det känns inte lika fint med plast som metall, och som sagt, att den kan vara lite klumpig, men känslan går över snabbt. Nöjd.

    TLDR:
    Många år med iPhone, Apple TV, imac, MacBook. Efter några problem och irritationsmoment så köpte jag en sjukbillig Samsung som kostade typ 10 gånger mindre än en ny vanligmodell iPhone (1600kr med studentrabatt). Var inte saker om jag skulle behålla den. Har varit typ 6 månader, mobilen gör allt jag behöver, och jag ser ingen anledning att byta tillbaka. Men inget problem om jag välja att göra det en dag. Nöjd och imponerad. Inom val och appar från Samsung och Google finns allt som jag behöver. Men mina krav och förväntningar är kanske lite lägre än mångas!

    Lycka till.
     
    bernard, Jörgen Ö, Puttesson och 3 andra gillar detta.
  9. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    91
    Jag och familjen var helt och djupt inne i Apples ekosystem sedan länge tills för några år sedan. Började tröttna när Apple ganska drastiskt började korta ner antal supportade år för Mac. Med OCLP kan man ju själv uppgradera system ett tag, men det visar ju egentligen hur Apple jobbar med att fasa ut och skapa obsolens med fullt fungerande produkter. De nya är ju dessutom uppjackade i pris rätt rejält. De nya Macarna är ju naturligtvis snabba, tysta och med bra batteritid, men lika dåliga på spel som tidigare och inga OLED-skärmar.

    Telefonerna är fina premiumprodukter med snabba processorer, men IOS, skärmar och kameror (ja faktiskt) ligger inte helt på topp längre, och ja jag har möjlighet att testa.

    Barnen är fast i Apple och vägrar annat, men jag och frugan har gått över till Samsung sedan två lurar (nu S22+) tillbaka ihop med klocka (GW4) och buds (Buds 2 Pro). Funkar fantastiskt bra. S22+ har uppdateringar i 5 år, One UI på Android, 120 Hz OLEDs, 3 kameror varav en 50 mp kamera. Fantastiska bilder. Dottern har en iPhone 13 Pro Max och vi tog nattbilder med både den och S22+ på samma plats, tid och med samma motiv. Det blev klart bättre bilder med S22+. T.o.m så att dottern med 13 Pro Max hellre ville ha S22+ bilderna från det.

    Apples icke Pro lurar är jämfört med konkurrenter nerskalade. Bara 60HZ skärmar 2022!, ok ljusstyrka men inte gentemot konkurrenterna I samma prisnivå. Ingen zoomkamera. Ios är i delar lite väl ålderdomligt/rigid jämfört med OneUI 5/Android. Siri är i jämförelse med Google Assistant inte någon match för GA. Android Auto visade sig vara trevligare än Apple Car Play. Samsung Pay tog alla de kort jag har, men det gjorde inte Apple Pay.

    Nu gick iPhone 13 Pro Max 256gb lös på 15 KSEK. S22+ 128gb kostade 5.500kr på Comviqs augustirea. Har även en iPhone på jobbet.

    Galaxy Watch 4 mäter väl ung. samma som Apple Watch förutom att den och GW5 har fler funktioner som tex kalibrerat blodtryck, body mass m.m. Kommer säkert hos Apple om några år.

    Buds 2 Pro har toppenljud med möjligheter toppkvalitetsavkodning, rumsljud, riktat ljud osv. Bra batteritid.

    Vill man fortsätta med Mac ihop med Samsung/Android så kan man köra Googles molntjänster samt KDE Connect som ersätter airdrop utan problem.

    Min iMac med toppenskärm som Apple inte vill uppdatera sedan några år tillbaka kör Windows galant. Gick smärtfritt att uppdatera till W11 (finns enterpriseverktyg från MS själva som plockar bort de artificiella systembegränsningarna). Kör även här med KDE connect samt har laddat på Samsung Note, Buds, etc. på iMacen med W11. Helt synkat.

    Apple gör jättefina produkter men relationen pris/funktionell nytta har urholkats rejält de senaste åren. Jag upptäckte Samsung och det var mycket positivt. Så nu är det blandat hemma, men mer och mer Google/Samsung smyger sig in.
     
    Last edited: 4 dec 2022
    Johnh3, Jörgen Ö, Puttesson och 2 andra gillar detta.
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 102
    Mottagna gillanden:
    4 807
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Om man ser enbart till telefonerna så verkar priset inte avskräcka. Även Carl Pei tror att iPhones kan få en 80% marknadsandel i USA:
    https://www.cnbc.com/2022/12/05/car...aunch-smartphone-in-us-to-take-on-iphone.html

    Är nog inte bara i USA. Tycker jag aldrig har sett så många iPhones i Sverige som nu när man åker en buss jämfört med för några år sedan.

    Sällan man ser Sony numera eller andra märken förutom Samsung.
     
  11. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    I USA är väl priset oförändrat? Det är väl vara vi andra som fått 20-30 procentiga påslag?
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 102
    Mottagna gillanden:
    4 807
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja det stämmer.
     
  13. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hur går det ?har du hoppat av Apple tåget?
     
  14. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    91
    Om man köper prylar baserat på för framtiden spådda marknadsandelar får man varken det mest tekniskt avancerade eller mest prisvärda.
     
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 102
    Mottagna gillanden:
    4 807
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    På mobiler har jag för tillfället Android. Med har en iPad och Apple TV.
    Tyckte det var för liten skillnad mellan iPhone 13 och 14 serien.
    Så väntar in iPhone 15 som ryktas få USB-C och eventuellt en mer rundad form.
    Då kanske det blir en iPhone igen.
     
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 102
    Mottagna gillanden:
    4 807
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Så är det nog men det påverkar Android tillverkare, blir svårt för andra märken om Apple får så stor marknadsandel.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag som jobbar inom kollektivtrafiken i Stockholm kan säga att jag tycker inte det blivit så mycket mer iPhone än för 5 år sedan när jag började jobba i kollektivtrafiken.
     
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 102
    Mottagna gillanden:
    4 807
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Förr tyckte jag man såg mer andra märken som Sony, Nokia etc..
    Nu känns det mer uppdelat med Samsung och Apple.

    Samma på min arbetsplats med ca: 20 stycken bara Apple och Samsung numera. Jag är den som sticker ut med min Nothing Phone 1.

    Men kanske kan Google på sikt växa med sina egna telefoner. De verkar mer aktiva med marknadsföring nu i Aftonbladet bland annat.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kanske beror på vart i landet, men jag har nog nästan aldrig sett en Nokia i kollektivtrafiken. Sony ser jag, men sällan.
     
  20. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 102
    Mottagna gillanden:
    4 807
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja jag såg rätt mycket Sony förut när de fortfarande var ett stort märke med många modeller.
    Såg en del Nokia på Windows Phone tiden, fast det var då det.