Diskussion: Är El-scootrar hållbara ur ekonomisk och miljömässiga aspekter?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Salvion, 12 apr 2019.

Taggar:
  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Då jag bor i Stockholms innerstad ser jag massor av dessa och funderar ibland på om detta är en fluga, vettigt miljö alternativ eller bara en trend (i sin nuvarande form)?

    Såg just denna fil från The Verge

    Jag har aldrig testat en scooter men är inte emot idén, har bara aldrig sett där det skulle vara lösningen för mig i en given situation, men det verkar ju kul att swischa runt sådär!
    Om detta inte är snarare miljömässigt vansinne än miljötänk av just dom orsaker som tas upp i filmen ovan?
    Och så ligger dom slängda och parkerade på helt absurda sätt och platser.

    Dom som köper en egen verkar ju ha kul och gilla dom och det har jag inget problem med,

    Är detta miljömässigt och ekonomiskt försvarbart och kommer dom överleva i sin nuvarande form?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 210
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle vilja säga att det beror på. En som man har köpt själv tror jag att man kan ha längre än de som VOI och liknande tjänster har då de står ute i regn mm, något som ens egna inte kommer göra (antar jag, jag skulle iallafall inte vilja det)
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har precis testkört ett par i Göteborg och funderat på vilket syfte de har. För turister så är det väldigt smidigt sätt att transportera sig runt i centrala delarna av Göteborg. Då man slipper fundera på vart man ska och hur man betalar för den resan. För övriga är det bara en kul grej som kan förenkla transporter ibland, men det ersätter knappast några resor. Det är snarare så att för att de finns så används de istället för att man går eller tar lokaltrafiken, dvs. de ger en ökad belastning på miljön då hållbarheten är oerhört kort (runt 2 månader) och de måste laddas dagligen och för att ladda dem så måste de samlas in och sedan köras ut igen. De orsakar mängder med extra bilresor.

    För längre resor funkar de inte för det går inte att hitta några längre ut än några kilometer från centrum och ju längre ut man kommer desto glesare är det. Ska man till jobb eller skola behöver man ett säkert transportsätt. Cykel, lokaltrafik eller bil. Möjligtvis om man har en egen elscooter så är det vettigt, men den här hyrmodellen funkar inte.

    Priset är just nu för högt. Jag körde 4-5 km till jobbet och det kostade mig 36 kr. Spårvagn hade kostat 28 kr och på cykel i princip 0 kr. Jag tog en Lime-S hem och då kostade det 46 kr för knappa 3 km. De tar tydligen 3 kr/minut utöver upplåsning på 10 kr.

    För äldre människor och de som inte är helt smidiga i kroppen passar de inte för då det är lite svajigt att köra och man måste se upp med hinder och ojämnheter i vägen. Är det halt (löv, väta, is, grus etc) ute så blir det nog ganska vanskligt att köra.

    Sen kan man även diskutera hur de parkeras och hanteras. De ligger huller om buller överallt. Det känns inte som att det kommer funka så länge till. Blir det några olyckor på grund av dem och några synskadade eller äldre som snubblar på dem och skadar sig så blir det nog lite fart på att hitta en lösning eller att helt enkelt förbjuda företagen att driva tjänsten.
     
    Last edited: 16 apr 2019
    Kiddy, Kristy, katho och 1 annan gillar detta.
  4. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Shared scooters don’t last long

    ... here are some things we found:

    • The average lifespan of a scooter was 28.8 days
    • The median lifespan was 26 days
    • The average vehicle went 163.2 miles over 92 trips during its lifetime
    • Five of the 129 initial-cohort scooters disappeared the same day they went into service (a lifespan of “0” days)
    • The scooter with the longest lifespan made it 112 days, last appearing in the data on Nov. 29
    • Only seven of 129 scooters lasted more than 60 days
    • The average trip lasted 18 minutes
    • The average scooter did 3.49 rides per day
    Så dom håller lite under en månad.
    Håller ungefär 92 resor.
    Håller ungefär 27 timmar aktiv drifttid.

    Det är verkligen inte bra ut miljösynpunkt. Det är såklart möjligt att scootern i verkligheten håller lite längre men det är nog fortfarande ganska kort.

    Själva affärsidén att hyra ut scootrar är riktigt dålig.
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tror detta kommer bli en fluga, verkar väl igentligen bara vara tekniknördar som är intresserad av detta då det är coolt att man kan göra allt via appen osv..
    Men ja det är riktigt dyrt är det, inte direkt hållbart om man använder det varje dag. Sedan är livslängden så kort på dessa att det är ett miljöperspektiv blir en katastrof samt att företagen ifråga knappast kommer städa upp de scotrarna som slutar fungera utan de kommer ligga på gatorna..
    Är nog en tidsfråga innan detta blir mer reglerat.

    Jag tror då isåfall mer på elcyklar då, de håller längre, och finns kanske möjlighet att ha med sig en passagerare. Sedan är ju frågan hur snabbt cyklarna får gå för scottrarna har ju pinsamt långa hastigheter, så om de ska bli en hit är de nog bra om de går åtminstonde 30 km/h.

    I kina i stortstäderna finns det väldigt mkt elcyklar att hyra och det funkar bra..
     
  6. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    I daxläge är alla elektriska fordon mer eller mindre oförsvarbara ur miljö och barnarbete synvinkel, vissa typer mer andra lite mindre. Dock är de flesta privatekonomiskt försvarbara på kort/medellång sikt vid privat ägande (elbilar undantagna) om de används dagligen till arbetspendling då man når break even efter 6-24mån med dessa.
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror också att elcykeln är ett mycket bättre alternativ ur ett miljöperspektiv. De har en lång livstid och är lätta att underhålla samt fungerar oavsett säsong och har en mycket fin räckvidd (minst 4 mil). De flesta större cykelhandlare servar elcyklar från etablerade märken utan konstigheter, och många tillverkare har nätverk för underhåll/reparation.

    Nästan ingen servar eller lagar sparkcyklar, och utan ett sådant nätverk hamnar mängder på skroten helt i onödan. Jag har själv en sparkcykel som är i mycket fint skick i övrigt, men där elektroniken verkar spöka, och det är inte det lättaste att åtgärda på egen hand om man inte har reservdelar att testa med.

    Bara en sådan sak som att byta däck på en elspark är inget man gör i en handvändning.

    Problem - (varav många är övergångsproblem):
    • Olämpliga vintertid / får ställas av om det är snö
    • Inte konstruerade för nordiskt klimat/känsliga för väta
    • Dålig hållbarhet/låg livslängd
    • Små till inga möjligheter att få hjälp med underhåll (mängder av olika märken som inte erbjuder reservdelar underlättar inte)

    [​IMG]
    För miljöns skull borde Voi m.fl. i första hand satsat på en liten elcykel, typ som RawBike här ovan. Och i ett andra skede försiktigt rullat ut en ordentligt designad elspark som håller i helst 12+ mån.
     
    Last edited: 13 apr 2019
    Kristy gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  9. Inventor

    Inventor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, dom kommer överleva, därför att problemen som användarna skapar genom att dumpa dom tas bort när Stockholm infört hotspots, och VOI har uppdaterat appen med att får sig en tankeställare när hur man parkerar genom att man skickar foto. Lime har ett liknande fotosystem, men det tror jag mer är för att hjälpa personalen hitta den. Dom andra bolagen tar efter om det ger resultat hos Voi. Sedan, miljön, min Volvo har fler kilo flamskyddsmedel innehållande cancerframkallande PCB än ninebot ens väger, två bildäck väger samma (15kg), motorolja, kylarvätska, bromsvätska (15kg), osv osv och bilen släpper ut luft som inte bara är giftig, utan också uppvärmd i både motor och katalysator. Många liter per minut. Bara blybatteriet väger som en sparkcykel. Visst kan man byta delar på en sparkcykel men den har ingen vindruta på 15kg, och sparkcykelns status höjs när initiala problem styrts upp, tror jag. Dessa sparkcyklar är bara början, jag har ritat upp hybrider som färdas på annat än asfalt!
     
  10. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @Inventor@Inventor
    Som jag skrev "i sin nuvarande form" och då antar jag att det är så du menar, jag är tveksam.
    Att dom skräpar ned på grund av dålig parkering är väl det lättaste problemet att lösa kan jag tänka, däremot ALL kostnad för tillverkning och det i förhållande till livslängd och nytta måste man räkna ganska djup på för att kunna uttalas sig och det är jag verkligen inte rätt person att göra så från mig ärr det gara en gissning och en känsla.

    Jag hoppas verkligen på någon smart lösning på just transporter ur ett miljö och ekonomisk samhälles perspektiv, om det är detta får framtiden utvisa.

    Jag minns en kort trend jag själv var med om under 90 talet då jag arbetade i radio och tv handeln (med datorer) och vi fick in billiga scanners till pc, mellan 600-1000 kr/st kostade dom och dom var rätt kass kvalitét men många köpte och när snarare än om dom gick sönder inom garantitiden så var det billigare för tillverkaren att vi direkt bytte ut den mot en ny och sedan skickade tillbaka flera i bulk för kreditering då kostnaden för att skicka dom på service en och en och kostnaden för 1 timmes tekniker var högre än priset på scannern...
    Ja detta är inte relaterat till just sparkcyklar men när en produkt tillverkas på något liknande sweatshops till extremt lågt pris är det inte så bra för miljön eller samhället, har vi nått dit idag, nja troligen inte men det kan hända.