Fråga: Är er bluetooth-räckvidd bra?

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av Avarell_Dalton, 18 jul 2016.

  1. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Har aldrig haft problem med räckvidden på min (har dock aldrig haft nått skal) Bilden fungerar klockrent (hade HTC M8 innan och den bråkade som fan med att auto ansluta mot bilen, Skoda octavia VRS med stora infotainment systemet) Kan gå 10-12 meter från bilen (med stängda dörrar) innan den börjar spraka, med HTC:n gick det knappt 2-3 m. Har en logitech BT högtalare i köket och den täcker jag typ hela lägenheten med (130 kvadrat delat på två plan). Har dock ett gammalt sony BT headset (kommer inte ihåg modellnamnet med det med display och FM radio. rörformat) och det funkar skitkass! Har massor med Eddiestone BLE fyrar på jobbet och dom har sjuk bra räckvidd mot telefonen (dock har ju dom ställbar uteffekt så det är inte en rättvis jämförelse)
     
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Eftersom BT sänder på en frekvens som är inom mikrovågsområdet har signalerna svårt att ta sig igenom saker som innehåller vatten eller fett, t.ex. en människokropp, därför blir det ofta problem om man har mobilen i bakfickan och en BT mottagare på bröstet t.ex.
    Många mobilskal innehåller också en magnet och/eller en metallplatta som om den hamnar framför BT antennen kan reducera signalen ordentligt.
    Dessutom ligger BT på ungefär samma frekvens som WiFi, så det kan också störa.
     
    Crall gillar detta.
  3. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Gjorde en test idag med mitt SBH54 och var ute och gick hade telefonen i högerbakficka och 54an på väster sida nästa uppe vid halsen och var inga större problem, hackade några gånger men kan nog knyta det till täckningen, har lite dåligt på vissa ställen, lyssnade på spotify, hemma la jag telefonen i mitt stora rum som ligger i ena ända av huset och gick in i slutet av tvättstugan i andra ända av huset och har en väg i mellan av trä, inga problem, gick in i köket och har då 2 st vägar i emellan och det hackade på ett par ställen men för det mesta inga problem, körde med mitt skal på.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Gick just runt med min telefon i ena byxfickan (mjukis typ :o ) och en JBL Go i andra fickan och det hackar. Ska köra igång min N5:a och jämföra

    EDIT: Äh skit, det funkar klockrent
     
    Last edited: 19 aug 2016
  5. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Gjorde min hörlurstest i ett inlägg ovan men var ju även tvungen att testa med mina Harman Kardon Onyx Bluetooth-högtalare och resultatet finns nedanför i form av en video. Fick filma med min Lumia 920 så beklagar filmkvalitén. Men å andra sidan är ju Nokias mobiler helt fantastiska med att ta upp ljud.
    [​IMG]



    Testade med skal också och då kom jag till ändan på ladugården så visst inverkar ett hårt plånboksfodral på bluetooth-räckvidden. Ställde mig, i klippet, bakom en björk och då dog signalen. Även när jag gick bakom ladugården. Men in i den gick utmärkt men då var ju avståndet till högtalaren bara ca: 7-10 meter.
     
    Last edited: 20 aug 2016
    RNB och Avarell_Dalton gillar detta.
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det är fantastiskt hur den här communityn fungerar. Medlemmarna går verkligen den extra milen för att hjälpa till. Ni är verkligen bäst!
     
    RNB, Herrn, ruva och 1 annan gillar detta.
  7. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag skickade in telefonen för reparation. Hade inga större förhoppningar men här följer resultatet:

    Efter kontroll skriver de följande:
    (Jag fick och installerade Nougat kvällen innan den skickades in)

    Letade efter en bild, tänkte den kunde vara intressant men hittade ingen. Frågade var den fanns och vad den hette.
    De svarar:
    Jag skriver:
    De svarar:
    Det är inte enda gången jag haft med Mobylife att göra, de känns inte kompetenta.

    En intressant fråga vore ju om de testat bluetooth mellan telefon och tillbehör eller om det endast är kontroll av mjukvaran och uteffekt innan antenn så att säga, för det är ju relevant. Jag har jobbat med antennteknik, är utbildad i ämnet, att mäta på drivsteget är inte tillräckligt.

    Sen att de inte kan presentera några data alls av utfört arbete eftersom de uppenbarligen inte sparar data är ju, ja, vad ska man säga?

    Jag vet inte hur jag ska kunna argumentera mot Mobylife i detta. Det vore enklare om bt inte fungerade alls.

    Nähä, kan de inte se det med hjälp av systemåterställning/uppdatering av mjukvara? Det var ju märkligt. För det är ju tydligen en mirakelkur av Guds nåde.

    Nästa telefon inhandlas på Netonnet, testas grundligt under deras öppet köp-period (de är grymma på returer/återköp). Det är ju enda chansen att leta efter designfel som förmodligen inte kommer att åtgärdas.
     
  8. talentcookie

    talentcookie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G6
    Upplever att min 6p har märkbart sämre bt räckvidd och stabilitet än de senaste telefonerna jag använt tyvärr. Om den ska koppla ihop sig med en ny enhet är det även ofta som den inte hittar den nya enheten.
     
  9. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Fick nbd90x igår. Ville få ett avslut på den här tråden och det verkar baske mig som att Google löst bluetooth-prestandan för audio! Jag törs nästan inte tro det och det återstår att testa mera men så här långt inte ett hack i musiken! Inte ens om jag provocerar anslutningen genom att sätta fingrarna över hörnen som det skrivits om på olika forum tidigare. Slutar det med bara hälften så dåligt som tidigare tror jag jag blir nöjd men det här ser mycket lovande ut.

    Förhoppningsvis återkommer jag med en sista post här om hur normal telefonen verkar om en vecka eller så
     
    bernard gillar detta.
  10. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har testat runt lite nu. Blir lite note to self men vafan

    BT är absolut bättre. Om jag lägger handen över mitt headset för att provocera så hackar det till ett par sekunder innan musiken flyter på igen. Funderar om det finns någon hög/låg effekt-funktion i BT-protokollet.

    Ett väldigt tydligt resultat av vad nu som har gjorts är att batteriet laddar ur rejält mycket snabbare och kollar man batterianvändningen så ligger BT i topp. Ett annat är att telefonen blir rejält varmare än tidigare.

    Min ovetenskapliga slutsats blir att Huawei skruvat på effekten. Kanske för att kompensera för en dålig design
     
  11. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Jag använder ofta bluetooth i min Nexus 6P och har väl främst märkt skillnad beroende på vilken enhet man använder det till. Mina ena hörlurar (Sol Republic Shadow Wireless) fungerar bra inomhus och okej utomhus, medan mina andra hörlurar (Sony MDR-100ABN) är jättebra både inomhus som utomhus.
     
  12. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 636
    Mottagna gillanden:
    1 093
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Har kört väldigt lite BT där jag märkt något som kan ha till räckvidd att göra, mina ganska nya och första BT in ear lurar (Jaybird Freedom) funkar dåligt som fan på en 1 år gammal lur som ej ominstallerats, 25% av tiden blir det avbrott under 2 veckor av utohusbruk.

    Nu efter en fabriksåterställning har jag använt dom 2 ggr, första gången 25 min inte ett enda avbrott, andra gången 30 min 3-4 korta avbrott.

    Testar vidare...
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  13. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Har halvbra räckvidd ute. Har jag telefonen i fickan så hackar det då och då. Men i det stora hela fungerar det bra för mig.
    Däremot så drar telefonen grymt mycket batteri när jag spelar musik via blåtand. Kopplar den till min audio pro t9/t3 och då"rasar" batteriet. Hur upplever ni batteriet när ni spelar via blåtand?
     
  14. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    BT hoppar upp i topp i batteriförbrukning när jag lyssnar på musik, det har jag lagt märke till. Och att telefonen blir varm. Tyvärr minns jag inte hur mina tidigare telefoner betett sig i på dessa punkter så jag kan inte riktigt jämföra det
     
  15. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jag streamar Spotify via bt i bilen och då drar den 15-20% batteri i timmen, men då kör den ju även mobil data en del.