Fråga: Är garanterat ALLA konton raderade efter fabriksåterställning ??

Diskussion i 'Allmänt' startad av thehero, 26 dec 2018.

  1. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Utntyttjade returrätten på NetonNet och returnerade en mobil efter att den inte uppfyllde vad jag förväntade mig.
    Jag var inloggad på mina googlekonton och på onedrive när jag gjorde fabriksåterställningen innan returen.
    Èfter fabriksåterställningen kom som vanligt det första valet upp när man ska välja språk. Där stängde jag då av den.

    Nu blev jag plötsligt lite paranoid... visst är allt och rubbet raderat när en fabriksåterställning görs?? Konton, filer och inloggningsuppgifter?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men du skall egentligen ta bort ditt konto först, innan du återställer. Om du har kvar ditt Google-konto när du gör fabriksåterställningen går det i regel inte att logga in på telefonen förrän ägaren först loggat in på kontot som senast var knutet till telefonen.
     
    DroidJunkie, edvinnn, dannejanne och 5 andra gillar detta.
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Jag har nollställ flera telefoner på samma sätt som du gjorde. Har flera ggr testat att starta upp telefonen hela vägen bara för att försäkra mig om att jag var utloggad och jag har varit det varje gång.

    Jag skulle inte oroa mig om jag vore dig
     
    Yurikane och thehero gillar detta.
  4. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    ja det heter ju
    fabriksåterställning av en anledning har man gjort en sådan är telefonen helt rensad.
     
    thehero gillar detta.
  5. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Så om jag förstått rätt. Det går alltså inte att komma åt kontot på den telefonen förrän rätt lösen är åter angett på just på densamma telefon, ifall det osannolika skulle hända att kontonamnet skulle vara kvar i den? För på datorn är jag ju inloggad hela tiden...
    Tror du det funkar samma på onedrive?
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har man återställt telefonen med ett inloggat Google konto kan det kräva att SAMMA google kontots uppgifter anges efter återställningen.
    Ja, men har du återställt en dator så är du ju inte heller inloggad där när den är återställd :)
     
    Kristy, katho och thehero gillar detta.
  7. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Förmodligen behöver du inte vara orolig men annars varför inte bara gå in på respektive tjänst sida, byta lösenord och klicka "logga ut från alla mina enheter", det flesta tjänster brukar ha den funktionen.
     
    Kristy gillar detta.
  8. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 264
    Mottagna gillanden:
    911
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Kristy gillar detta.
  9. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Problemet är ju knappast den att nya användaren utav telefonen på något vis skulle få åtkomst till ditt Google-konto. Hela meningen med FRP är ju att stöldskydda telefonen och om den illvillige tror de ska kunna ta sig in i telefonen genom en enkel fabriksåterställning, inte tar sig in i telefonen förens du hjälper dem att logga in som dig på den efter stölden och fabriksåterställningen. Om tjuven kan ditt Google-lösenord så kände denne troligtvis dig personligen eller så hade du 12345678 som lösenord [emoji13]

    Hur som helst, för att inte FRP-låsa telefonen inför försäljning så skulle jag råda att ta bort åtminstone primära Google-kontot före fabriksåterställningen.
     
    Kristy, katho och bernard gillar detta.
  10. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefoner idag är i regel alltid krypterade vid försäljning och lösenordet är det du hade på låsskärmen. Vid en fabriksåterställning slänger telefonen bort krypteringsnycklarna, vilket gör att allt eventuellt återstående material i telefonen bara ser ut som randomiserad data som inte går att låsa upp eftersom nycklarna är borta. Du borde med andra ord kunna vara lugn.

    Vill du vara helt säker kan du som sagt göra som föreslagits tidigare: logga ut aktiva sessioner från respektive tjänster.
     
    kajsthlm18 och Kristy gillar detta.
  11. Figgy

    Figgy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Men fabriksåterställning tar inte bort filer vad jag förstått det som - den återställer enbart systemfiler från avbilden den har en kopia på. Alla filer som bilder, filer eller applikationsmappar ligger fortfarande kvar efter en fabriksåterställning (i vilket fall på de mobiler jag provat; Samsung Galaxy S1, S7, OnePlus 1,3,5 . Det finns igentligen inget bra sätt att rensa en telefon utan att roota och trixa med loaders etc - utan man får helt enkelt hoppas på att den som köper telefonen inte knäcker krypteringen (om man har tur att det finns på enheten man säljer).

    Av denna anledning säljer jag aldrig någon telefon, och inte heller slänger jag gamla telefoner, utan sparar dem i en låda hemma. Om man törs lita på att krypteringen aldrig knäcks genom en återställning av de tidigare nycklarna kan man väl sälja antar jag, men jag skulle aldrig rekommendera någon till det.

    Edit: I många fall ligger även användarfiler okrypterade även på enheter som ska krypteras. T.ex. Galaxy S7 där alla mina bilder och snapchat cache kunde avläsas efter fabriksåterställning utan några verktyg - bara gå in i "File Manager" och öppna dem.
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Gör man återställning från inuti inställningar i systemet det vill säga den vanliga vägen ska det inte vara något problem. Men brukar ändå personligen alltid ta bort Google-kontot innan för att vara säker. Gör man återställningen från recovery så kan man lita på att man behöver ange uppgifter från det konto som var länkat till telefonen.
     
    thehero och Kristy gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då har du bara glömt att bocka i/välja "radera internminne" som finns på OnePlus telefoner och andra telefoner. Bockar man i det så raderas hela minnet inklusive minnet för bilder mm. Och de nyare telefonerna, sedan typ 2 år har kryptering på som standard och då kan man ändå inte läsa något som var där innan. @lassekongo@lassekongo skrev också det precis ovanför ditt inlägg. Källa på att man kan radera internminnet, se bild nedan
    Screenshot_20181227-123048.jpg
     
    Kristy gillar detta.
  14. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Android använder AES-128 som krypteringsalgoritm. Det är en väldigt stark kryptering och industristandard.

    De okrypterade filerna, ligger de möjligen på ett externt minneskort? Hela det inbyggda minnet är krypterat, men ett externt kort är troligen inte det eftersom det skulle medföra att man inte kan öppna det i en dator och man plockar ut det ur telefonen.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  15. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Tack för alla svar. Det verkar som om jag vara lugn.
    Byta lösen går ju rätt lätt på googletjänsterna, det är lite omständigare på onedrive och microsoft när jag har dator och onedriveklient i windows kopplad till mailadressen. Det går, men brukar oftast ge gråa hår.
     
  16. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Här kan ni läsa om Google Factory Reset Protection-funktionen som finns på alla nyare Android telefoner med Verified Boot, typ alla telefoner med forcerad kryptering såsom Oneplus 3/3t och Samsung Galaxy S8.

    Factory Reset Protection (FRP)

    Det viktigaste vid försäljning är just steg tre, dvs "Remove the account before you reset the device." som tidigare nämnt, annars blir man tvungen att tillfälligt ge nya ägaren tillgång till ditt Google-konto vilket jag aldrig skulle gå med på. När det är så enkelt att undvika genom att bara gå in på kontona, ta bort alla Google-konton (alla andra konton kan du lämna orörda) och sen göra en factory restore med formatering utav internlagringen. Då telefonen varit krypterad (såvida du inte som mig har root:at och installerat nån annan ROM förstås) så är det praktiskt taget omöjligt för nya ägaren att dekryptera den raderade rappakaljan som ligger på de orörda sektorerna i eMMC minnet.
     
    bernard, chraist, Kristy och 2 andra gillar detta.
  17. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Jahapp... det var ju det jag inte gjorde. Jag tog inte bort mina konton innan jag fabriksåterställde mobilen och returnerade den. Då gäller det alltså för mig att ändra lösenord på alla konton kvickt. Eller har jag missförstått såhär på kvällskvisten?
     
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Telefonen lär vara obrukbar då ingen kommer kunna logga in på den då den är låst till ditt konto.
     
  19. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Men när jag fabriksåterställt tidigare mobiler så har jag fått ange googlekonto och lösen på nytt,fastän jag inte då heller raderat konton innan återställningen. Som när de startades första gången. Så logiskt sett ska då inte näste köpare varken kunna se eller komma in på tidigare konton. Men jag kan ha fel. Ska byta lösen ändå, just in case.
     
  20. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Du använde väl samma konto som innan du fabriksåterställde då? Det ser ganska exakt ut som första gången man startar en ny telefon. Men kontot som telefonen är låst till är vad som krävs för att komma vidare.