Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 4 okt 2017.

?

Är Gränsen nådd är 10k och uppåt ok för ett flaggskepp ?

  1. Ja

    58 röst(er)
    44,3%
  2. Nej

    73 röst(er)
    55,7%
  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    OnePlus har faktiskt bättre mjukvara än Samsung. Å andra sidan har Samsung bättre skärm, men den har som bekant sina nackdelar.

    Det är inte så enkelt som att dyrare är bäst på allt.
     
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Dumma Apple , det borde dom verkligen ta hänsyn till. Ta lite ansvar för folks ekomiska tänk

    Eller, vad menar du?
     
  3. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Om du inte inser att andra människor har andra och högre krav än vad du har kanske du inte har så mycket att komma med i diskussioner? Det löjligaste och felaktigaste påståendet i hela den här trådens fem sidor är påståendet att ingen behöver 4G(+). Ungefär som det brukar påstås i dessa anti-flaggskepp-trådar att ingen behöver bra kamera i mobilen utan alla borde släpa runt på en systemkamera osv.

    Du kanske behöver komma ut lite och se dig om för att se att allt överallt på jorden inte är exakt som i Skövde.

    Ja en telefon som kostar lika mycket som en iPhone hoppas jag inte har helt värdelös kamera!

    Jag pratar om sämre mobiler som de billigare 835/821/820-mobilerna från t.ex. LeEco eller Xiaomi. De kommer inte ha lika bra kamera som flaggskeppen oavsett om Googles HDR+-kamera används eller inte.

    Anledningen till att jag tog upp det var att det är en av AVR4000s käpphästar att Mi Max är bättre än alla Samsung-flaggskepp.
     
    maxin och zillen4 gillar detta.
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    När jag läser diskussionerna i den här tråden tänker jag på två saker.
    1. Marknadsekonomi

      Vi lever i ett samhälle där var och en tjänar sina egna pengar och har rätt att lägga dem på vad de vill. Du kan köpa frimärken för 20000kr/månaden utan att någon knackar på din dörr och låser in dig på institution. Att en enklare Android-mobil för runt 2000kr är tillräckligt bra för alla i kontext av att vi behöver vatten, mat och syre för att överleva håller nog de flesta med om. Men nu ser livet i västvärlden lite annorlunda ut. Vi har möjligheten att lägga mer pengar på något där vi personligen känner att vi får mervärde. Det kan vara en mer polerad mjukvara eller en bättre byggkvalitet. Tillverkarna av mobiltelefoner kan således välja om de vill bygga billiga telefoner med lite sämre kvalitet och sälja i stora kvantiteter eller om de vill bygga dyrare telefoner med bättre kvalitet och kanske inte sälja lika många. I vissa fall lyckas tillverkare med båda delarna - att bygga dyra telefoner som dessutom säljer i stora kvantiteter. Då sticker det plötsligt i ögonen på vissa och vi får den diskussion som vi kan se i den här tråden.

      Om man vill ändra på detta är det bara att bli politiker och försöka inskränka på den enskilda individens fria vilja. Kanske tillverka den perfekta IKEA-telefonen, med de funktioner och egenskaper som en viss "elit" anser är rätt.

      Ja, ni förstår förlängningen av detta. En diskussion som hör hemma i Den stora politiska tråden
    2. Vad kostar egentligen en mobiltelefon?

      Den här tråden handlar också om hur man räknar ut kostnaden på en mobiltelefon. Att bara titta på inköpspriset är i mitt tycke inte helt relevant. Om telefonen för 10000kr håller 5 år (hårdvaran går inte sönder och mjukvaran hålls uppdaterad) och en telefon för 5000kr håller 2 år, vilken är då mest ekonomisk i det långa loppet? Mitt svar på trådskaparens frågeställning blir alltså att min personliga gräns är nådd för en ren leksak, t.ex. Huaweis Porsche-mobil för 15000, som inte får systemuppdateringar längre och vars hårdvara redan är gammal och trött. Men jag tycker inte att 10000kr för en telefon typ iPhone 8 Plus, med minst 5 år mjukvaruuppdateringar och en A11-processor som är så snabb att den kommer klara de senaste apparna många år framöver, har nått min personliga gräns.

    Mina fem cent...
     
    orbyffs, Ascii, Kristy och 1 annan gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Problemet med hållbarheten är ju också att batteriet knappast kommer vara bra efter säg 3 år, tänk hur det i så fall är om 5 år
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja, bra poäng.

    Visserligen går det ju alltid att byta batteriet, men det är en kostnad som man får räkna in om man planerar att behålla telefonen en längre tid.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo, går gör det, men det är inte många nu mera som faktiskt byter batteri på en telefon som har "icke utbytbart batteri". Sedan är ju faktiskt batteribyten rätt så dyra ändå
     
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag skrev inte ett ord om Apple.
     
  9. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Kan du ge ett rakt exempel där H+ inte duger rent prestandamässigt, utan där användaren måste ha LTE/+?

    Jag reser mycket. Vart i Afrika tio gånger, Asien fem gånger, och massvis kring Medelhavet. Även rört mig mycket i de nordiska trakterna.

    Ett exempel: Xiaomi Mi5S med Snapdragon 821 har Sony sensorn IMX 378 vilket är exakt samma komponent som Pixel/XL erbjöd. Kameran var således också mycket bra, vare sig med Xiaomis mjukvara eller med en ihopsnickrad Google applikation.

    LeEco:s toppmodeller erbjuder dock inga vidare kameror, det håller jag med om.

    Menar du Mi Max eller Mi Mix? Max är långt ifrån en flaggskeppsmodell medan Mix har väldigt kraftfulla komponenter.
     
    AVR4000 gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Där det inte finns 3G/H? Stora delar av Norrland har inte 3G (iallafall inte med min operatör), men där finns det 4G(+) istället
     
  11. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Gustav Karlsson har nog Telia, som har 3G/H+ där det finns 4G/4G+.

    (Visade sig att han har Telenor,
    men nog om det...)

    Och ja, jag tycker det kan vara värt de priserna som Samsung har på sina premiummodeller. Finns ju ganska mkt tillbehör som bara passar till premiummodellerna dessutom.
    Sedan funktioner som Samsung Pay.

    Men jag slulle nog aldrig köpa en mobil för säg 10 000 utan att ta den med abonnemang och på så sätt få ned priset, abonnemang behöver man ju iaf och det är ett sätt att få ned priset.
    När hag köpte min Galaxy S8 Plus så var det via Telia, men utan abonnemang då jag just då behövde en ny mobil.

    Och om jag skulle köpa en betydligt billigare mobil av annat märke så skulle den aldrig bli min primära mobil, utan mer en leksakstelefon som jag har för t.ex täckningstest eller mobilrouter.
     
    Last edited: 8 okt 2017
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nope, står som operatör att han har Telenor, vilket inte har 3G/H+ i stora delar av Norrland
     
  13. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Nä. Ändra Apple till valfri tillverkade och försök förstå andemeningen istället
     
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag sysslar inte med gissningslekar. Har du något att säga så säg det.
     
  15. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Håller med. Tycker det är fascinerande att se hur det framförs att man "måste" ha 4G+ helt plötsligt. Tidigare var det OK med band 20 men nu är det andra tider... Om man har obegränsad LTE-data och kör krävande tjänster har jag full förståelse för att en uppkoppling på 100 Mbit/s eller snabbare är fördelaktig på samma sätt som det är det med fast bredband.

    Dock kommer jag aldrig att kunna hålla med om att 4G+ och liknande "behövs" för traditionellt mobilanvändande (e-post, sociala nätverk, spel, ladda ner appar o.dyl). Detta är inte saker som pressar en uppkoppling.

    Att det är fördelaktigt att ha specifika LTE-band i diverse situationer (t.ex för att operatören endast har 2G annars) kan jag förstå men när HSPA+ utmålas som nästan "oanvändbart" blir det lite väl mycket överdrifter. Jag tar obegränsad HSPA+ över datacappat LTE alla veckans dagar. Hittills har jag inte råkat ut för den situation där det förstnämnda "inte räckt" - d.v.s att olika saker inte fungerar p.g.a för låg uppkopplingshastighet.

    När det gäller Samsungs flaggskepp konstaterar jag enbart att Knox 0x1 Warranty Void och den generella utvecklarfientligheten totalt diskvalificerar deras enheter för min egen del. Det spelar helt enkelt ingen roll vilken hårdvara de använder, pris eller annat sålänge mjukvaran är vad den är och efusen ger en rejäl smäll på fingrarna om man försöker ta kontroll över enheten.

    Dessa begränsningar gör också att jag tar en Mi Max eller Max 2 m.fl alla veckans dagar över valfri Samsung.

    Jag håller med om att det märket har tekniskt bra hårdvara men det räcker inte, utvecklarvänlighet och mjukvara kommer in också. Även om en del tycker att orootad Samsung stock-ROM är det bästa som finns (och sedan kör adblocker via VPN samt Package Disabler Pro för att debloata...) ändrar det inte på situationen - valfri utvecklarvänlig enhet med bra ROMar springer åttor runt märket.

    Släpper Samsung däremot en särskild "experimentmodell" som är utvecklarvänlig och satsar på community runt den vore det ytterst intressant men sålänge det är Knox/efuse som gäller ligger de i underläge mot enheter med bra XDA-stöd.

    Tidigare fanns det s.k "Developer Editions" av Note-serien (bl.a. Note 4 Developer Edition). Skulle de släppa en Note 8 Developer Edition och även satsa på lite bra XDA-samarbete runt den vore mycket vunnet.

    Jag bifogar nu lite bakgrundshistoria om Samsung och deras hantering av utvecklare etc. Mycket läsvärt.


    View: https://plus.google.com/u/0/+AndrewDodd/posts/cdPnNjLAb4F
     
    masze och cobben gillar detta.
  16. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har kört H+ i flera år och inte ännu varit med om att det inte skulle fungerat bra, d.v.s att man åkt på pumpen med t.ex ändlöst buffrande vid streaming eller långsam surf.

    Ibland undrar jag om de som skriker om hur viktigt det är med 4G+ och hastigheter på över 100 Mbit/s kör sina mobila enheter som mediacenters för 4K-streaming? I.s.f kan jag förstå hastighetsjakten om obegränsad höghastighetsdata ingår.

    Däremot kan jag inte se vikten av dessa hastigheter om man sitter med en datacappad uppkoppling på 1-20GB per månad.

    När det gäller Mi Max kan jag enbart konstatera att ja, jag har testat Samsungs flaggskepp och nej, jag skulle inte byta ut min enhet mot något av dem och det beror helt och hållet på mjukvaran. Hårdvarans komponenter (alltså skärm, processor, kameramodul, minne etc) är utmärkt men denna OEM har policies som stoppar.
     
    masze gillar detta.
  17. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Och ang operatörer osv, så kanske vi bör ha en egen tråd om skillnad mellan lågpris vs "premium" likt denna tråd som handlar om priset på telefoner.
     
    iterva och Gustav Karlsson gillar detta.
  18. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Nu börjar ni spåra ur...Det räcker med 3G vs 4G diskussioner!
    Vill ni fortsätta tjafsa om det så ta det i en lämpligare tråd eller som @6150@6150 föreslår starta en ny tråd!
     
    Kristy, cobben och 6150 gillar detta.
  19. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Trådens 2 sista sidor är nu rensade på inlägg där endast 3G/4G kom på tal.
     
  20. ezone

    ezone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Kan man inte jämföra med en resa? Endel väljer och åka till Åland och får en bra upplevelse andra väljer att åka längre bort och får en bättre upplevelse. I mina ögon är det upp till enskilda individer vad man lägger pengarna på. Har tillverkaren satt ett pris som folk är villiga att betala så har ju telefon det marknadsvärdet oavsett vad man tycker. För endel är 10 k mycket pengar för andra inte alls lika mycket. Förra gången jag köpte mobil valde jag att köpa en ny som var 1år gammal. Var i mina ögon ett ok köp men denna gång vill jag ha en ny och jag har råd. Sen räknat på tiden jag använder den så blir det inte många kronor per minut [emoji6]
     
    maxin och Asawi gillar detta.