Fråga: Är intresserad av en One S, är verkligen pentile en så stor deal?

Diskussion i 'One S - Allmänt' startad av Avicii, 10 apr 2012.

1. Avicii

Avicii Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Som rubriken lyder. Vill ha åsikter från så många som möjligt.

2. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Nej. Är ungefär som folk som påstår sig kunna höra skillnad på högtalarkablar. Dvs placebo.

3. HugSeal

HugSeal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Går inte att jämföra med hela diskussionen kring högtalarkablar.

Många stör sig något ENORMT på pentile. Det beror helt på dina ögon. Att säga att det är en icke-fråga som Facit gör är gravt felaktigt och duskall inte lyssna på honom. Varför hade det varit så jävla mycket snack kring pentile och folk som inte gillar det om det hade varit som olika högtalarkablar?

Högtalarkablar ger ingen mätbar skillnad, det gör pentile.

Alltså; det är en stor grej för vissa, Facit har itne en siffra rätt, bästa sättet är att titta på en pentiletelefon själv och se vad du tycker. Mycket klagomål handlar om att text blir oskarp.

4. Avicii

Avicii Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jag hade inga problem innan med min Nexus One så det borde väl fungera.

5. HugSeal

HugSeal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Störs du inte av pentile så är det nog inga problem. Jag hade själv kört på en S om jag inte hade det. Nu blir det en X istället :)
    Du kan ju leta upp lite mobiler som har pentile och svänga förbi en telefonbutik och jämfröa själv också om du har tid. Det lär ju itne vara exakt samma panel som i S-en men ändå :)

6. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Det bästa är väl att testa en One S direkt i butik, finns idag hos de flesta återförsäljare.

Jag tycker själv det är tråkigt att denna teknik "lever kvar" i mobiltelefoner som lanseras under 2012. Personligen lider jag av försämrad syn och ställer därför höga krav på en mobilskärm. Efter lite tester med One S förra veckan upptäckte jag att viss text upplevs som suddig när den presenteras i litet format på skärmen.

Om detta är något som jag skulle ha upptäckt utan att ha vetat om skärmens begränsningar är svårt att säga då jag var där just för att undersöka själva pentile-fenomenet.

7. tramsgar

tramsgar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har tittat noga på SGSII och tycker fortfarande att skärmen på min Desire med pentile ser riktigt bra ut. Och jag hör skillnad på dåliga och bra högtalarkablar fast min syn är bättre än min hörsel.

Problemet är kanske att One S visas bredvid One X och att den senare har en fantastiska bra skärm? Men som vanligt, gå å titta IRL.

8. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Har faktiskt helt perfekt syn, var på en synundersökning (jippo med en kund) förra veckan. Det är nog snarare du som har någon synfel som gör att du måste hålla skärmen precis framför ansiktet och då blir det kanske synbart. Men du hör väl skillnad på högtalarkablar också? :o

9. tramsgar

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Syn och synupplevelse är inte så enkelt som ni som träter om det vill få det att låta. Det sker otroligt mycket mellan näthinna och frontalloberna, inte minst förväntningar, erfarenheter, inställning och vad man tittar efter påverkar helhetsintrycket.

10. Manwe

Manwe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var idag och klämde på en One S på mediamarkt. Tyckte inte att skärmen är så dålig som man kan tro när man läser alla inlägg om pentileskärmar. Faktiskt så kändes den helt ok. Visst, när jag kom från Nokias Lumia 800 så kändes den lite mörk. Lite dassig i färgerna. Men då smacka jag upp den till full ljusstyrka och då kändes den helt ok igen.

11. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Tips är att inte titta på One X's skärm först, för den blir man snabbt förälskad i...

12. SirFarFred

SirFarFred Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ha, Det har du redan förstört för mig!!;)

13. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Jag skrev min åsikt gällande pentile och du börjar svamla om hjärndöd och blind... Sen säger du att jag inte har något vettigt att komma med? Ha ha...

14. smurfb

smurfb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om jag förstått rätt så bygger Pentile på att "normala" västerländska människor ser grönt mycket bättre än blått och rött. Därför är det mycker gler gröna pixlar än röda och blå.

Alla som läst biologi, fysik och lite om färger vet att det inte stämmer för alla människor på jorden. Utan det är väldigt olika. Tillexempel ser människor som lever en miljö fattig på grönt (typ grönlänningar) grönt sämre än en "ursvensk"..

Så att om skärmen är bra eller dålig är högst subjektiv uppfattning och sitta och gnälla vem som har fel på ögonen/hjärnan leder ingenvart. Bättre gå och kolla på skärmen själv och se vad man tycker.

15. svajo44

svajo44 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

16. tramsgar

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har suttit å kikat på min One S brevid min gamla Desire (oled) en stund nu, och det är ungefär samma, förutom mycket mindre blänk på One S - skärmen är liksom "närmare" (mindre luftspalt). Och eftersom jag inte var missnöjd med min Desire så är jag inte missnöjd med One S. (Tänker inte titta på One X om jag kan undvika det :) Men jag undrar varför skärmen ska vara så jäkla stor om de inte tänker ha några pixlar på den...

Tillagt senare: Vid en närmre titt så blir vitt grönt när man vrider skärmen sisådär 20 grader åt sidan. Sida vid sida med Desire så vinner två år gamla Desire. Antar att de slängde in denna usla panel för att den var tunn och inget annat. Så ja, "stor deal" faktiskt. Men rätt schysst till film.

Last edited: 12 apr 2012
  17. Ariozo

Ariozo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    SKa prova se vad jag själv tycker om skärmen som det har snackats om en del på oilka forum, men har ju kört One X sen den kom ut och var nog en av dom som fick ett par helt felfria mobiler :) Så blir intressant och se vad jag kommer tycka om One S nu när jag lägger X åt sidan för ge plats åt min nya S ett tag.