Är jag den enda som föredrar LCD-färger före OLED?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Heuristik, 23 apr 2019.

  1. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    The value of the average color inaccuracy of a display, resulting in from a measurement of the three primary (red, green, blue) and three secondary colors (cyan, magenta, yellow). Numbers below 2 are ideal.
     
  2. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 176
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
  3. Fredex

    Fredex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    13

    Deltat är värde på hur mycket det avviker från ett jämförelse värde. Det är därför värdelöst att använda för att bedöma hur du upplever en skärm. Du har inte jämförelse värdet, färgen att jämföra med!
    Om du däremot vill göra en bedömning hur korrekt skärmen visar en färg jämfört mot en referens så är det en annan sak.

    Du verkar ha hängt upp dig på de tekniska värdena mer än vad du själv uppskattar och då gör dig själv en oförtjänst.
    På en mobil så tittar du på media som har lägre kvalitet än vad mobilen kan visa, du tittar på mobilen i olika ljus, kanske t.o.m i solljus. De medier du tittar på är inte högupplösta foton med fullständig färgrymd mm.
    Så att hänga upp sig på olika värden är bara hål i huvudet.

    Jag har varit fotograf i drygt 30 år. Alla mina bildskärmar är kalibrerade.
    Jag har aldrig sålt en bild, varken under den analoga tiden eller den digitala till en kund som inte är justerad.
    Kunder vill inte ha bilder med så nära verkligheten som möjligt återgivning, med högsta möjliga färgrymd och verklig återgivning.
    De vill ha kontrastrika bilder med hög mättnad, de vill inte ha den tråkiga och grådaskiga verkligheten.
    Jag har flera gånger raljerat med mina kollegor över sensorer, kalibrerade skärmar, vad ska vi ha de till?
    Kunderna vill inte ha vad verkligheten levererar.

    Så du kan leta mobiler med tekniska värden hur mycket du vill, kalibrera din TV hur mycket du vill enligt teknisk spec, du kommer aldrig att bli nöjd!
    Då den personliga uppfattningen inte stämmer överens med dessa värden.
    Skit i värdena, leta efter en skärm som levererar vad du tycker om! Den kommer Aldrig att leverera verkligheten, för att du kommer inte att tycka om att titta på verkligheten och det material du tittar på är inte verkligheten det är alltid justerat.
     
    Finskpinne, galaxy81, flipp och 7 andra gillar detta.
  4. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Jag kan se att färgtemperaturen är medioker, vilket labbtesten även visade. XZ3-Oleden har 7990 i temperatur vilket är genomsnittsvärde. Idealvärde är 6500.
     
  5. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    För mig handlar det nog mer om kalibreringen. Samsungs telefoner runt generationen S6-7 och motsvarande Note var helt bedrövliga i mina ögon. Färgerna var så starka att jag tyckte det nästan blev en sorts halo runt exempelvis ikoner. Fick i princip ont i ögonen. Då var en mer färggrann LCD klart bättre för mig. LG hade på den tiden bra kalibrering vad gäller färgstyrka även om vitbalansen var väldigt mot det blå. Men smaken är olika.
     
  6. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Grejen är att jag såg inte någon skillnad utöver kalibreringen. Du hade kunnat lura mig att jag såg på dåligt inställda LCD-färger. Jag upplevde inte en skillnad som rättfärdigade en teknologiuppgradering.
     
  7. Dupp

    Dupp Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER


    När en idiot läser en manual, så blir aldrig resultat av manualens och idiotens förväntningar den samma.
    Det blir "maniot", resultat av en persons upplevelser och den faktiska fysiska konstanterandet. Eftersom det finns ett par drygt miljarder personer på denna jord, så kommer vi andra att få uppleva ett fåtal procent som vill bestrida och framhäva sina egna avvikelser.
    Men, what the fuck, gilla vad du vill, varför grina över det