Är min X10 mini ett måndagsex eller "ska" den lagga något enormt? Hinner knappt svara

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Timilim, 23 feb 2012.

  1. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Jag köpte min X10 mini i oktober 2010 och har aldrig formaterat den.
    Den kör senaste versionen av "sin" Android enligt den själv (2.1-update1).

    Problem jag alltid haft med telefonen:

    * Klockan går fel, den går ca 1,5 minut för fort per månad. Finns det fler med detta problemet eller är det enbart min tro?

    * Den verkar inte själv fatta när den är fulladdad, utan kopplar man ur laddaren när den precis blivit "fulladdad" så laddas batteriet ur jättefort. Den måste fortsätta sitta i laddare i flera timmar för att kunna överleva en dag..

    * Batteritiden är för övrigt bedrövlig men det knepiga är att den vissa dagar kan ha 60% kvar på kvällen, och andra dagar nästan ingenting, trots att man använt telefonen lika mycket...
    Facebook och annat trams körs ju i bakgrunden (och kommer hela tiden tillbaka fast jag dödar dem i Advanced Task Killer), hur mycket påverkar detta batteritiden och telefonens seghet?
    Misstänker att mottagningen kan ha en del med batteritiden att göra. Har i alla fall fått för mig att batteritiden blivit bra mycket sämre från att jag bytte från Telenor till Comviq.

    * Måste skärmen lysa precis varje gång batteriet går från 99% till 100%? Detta är oerhört irriterande, speciellt när man ska sova...

    ---

    Problem som uppkommit efterhand:

    Telefonen har börjat lagga något oerhört, ibland så hinner jag knappt svara när det ringer eftersom "svara-listen" inte kommer fram förrän efter 3 signaler.
    Även SMS-programmet har börjat sega något helt brutalt (kör Handcent SMS). Jag provade GO SMS men då kunde jag inte ta emot några SMS alls, fick hela tiden meddelande om att SMS-minnet var fullt.
    Kunde dock ta emot SMS igen sedan jag avinstallerat GO SMS...

    Jag har ca 8 000 meddelanden på telefonen (ca 20 000-25 000 SMS totalt eftersom många meddelanden består av flera SMS).
    Är den inte gjort för att ha så här många meddelanden, och hur många SMS "ska" det få plats?


    Jag antar att det är dags för en formatering. Men kan jag enkelt spara alla SMS, den egna ordlistan mm? (eftersom allt detta väl inte sparas när man kör säkerhetskopiering).
    Och jag antar att jag även bör roota telefonen. Vilka är de ev. nackdelarna med detta?


    Kan tillägga att jag är befriad från mobiloperatörers övergrepp av mjukvara i telefonen...
     
  2. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Hej Timilim!

    Ska försöka besvara några av dina frågor.

    Japp, det problemet har jag också... inte brytt mig så mycket om det dock.
    Det låter skumt, känner jag inte igen alls. Det borde du kollat upp under garantitiden :(
    Ja mottagningen påverkar batteritiden jättemycket. Varför kommer facebook och "annat trams" tillbaka..? Måste vara någon inställning i appen då? Jag använder inte just facebook så jag kan inte den appen, men om man dödar en app så ska den ju inte bara startas av sig självt... annars är ju den gängse rekommendationen att INTE använda sig av taskkillers då de anses göra mer skada än nytta, och lita på att killarna på Google visste vad de gjorde när de gjorde Android...
    Det här problemet har jag också ibland, fast det brukar vara 1-2 signaler, jag hinner alltid svara.

    :eek:

    Här tror jag vi kan ha boven i dramat. Många sms, och långa samtalslistor (samtalsloggen) segar ner telefonen, sägs det. Jag använder en app som heter "sms backup+" som skickar alla sms till gmail, där de läggs som ett läst mail med etiketten "sms". Funkar löjligt bra! Alla sms finns alltså på min gmail några sekunder efter att jag fått dem, och är därmed sökbara där och för alltid sparade. Jag raderar alla sms i telefonen med jämna mellanrum, har aldrig mer än ~50 sms i telefonen.

    Radera även samtalsloggen med jämna mellanrum.
    Nackdelarna är att du riskerar att göra fel och därmed göra telefonen obrukbar. Utöver det ser jag bara fördelar, om du nu tänker dig roota för att därefter kunna lägga in annan mjukvara i telefonen (s.k. ROM)?

    Till fördelarna hör att du kan köra Android 2.3.7 (senaste innan 4.0) med alla fördelar det medför, t.ex. möjlighet att lägga appar på sd -kortet, möjlighet att använda telefonen som WiFi -hotspot, möjlighet att använda telefonen som usb 3g -modem m.m. m.m. 2.1 är ju en rätt gammal android -version.

    Lycka till :)
     
    Timilim gillar detta.
  3. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Fast detta problemet brukar jag nog bara ha när jag laddar den via datorn, kom jag på... Antar att laddning från datorn inte blir lika effektivt.

    De är igång i bakgrunden, enligt Advanced task killer. Men det är ju inte så att de "ploppar upp" på telefonen..
    Vet att detta började uppkomma efter en av uppdatgeringarna. Jag antar att företagen som betalat Google för att ha igång apparna ansåg att de skulle vara igång, eftersom de ju betalat för det, och att Google därför fick fixa detta i en uppdatering, även om man manuellt stängde av dem..

    Jo, det där med tre signaler var nog just bara då, brukar oftast vara 1-2 för mig med..
    Har dock inte hänt tidigare (inte heller det med 1-2), utan det är som att hela telefonen plötsligt bara blivit asseg(are)...


    Testade att ta bort hälften av alla SMS (har en kontakt jag har 4 000 SMS med, som är kvar), men nog blev den iaf liite snabbare. Kanske... ;)


    Jag läste det där inlägget som finns klistrat om att roota, men jag blev inte mycket klokare av det :/
    Har aldrig pysslat med något sådant innan..
    Men ifall jag nu laddar ner den där zip-filen som är från 2010, får jag inte en programversion från 2010 då? o_O Eller kan man använda SE:s officiella uppdateringstjänst efter att man rootat?

    Jag vill bara ta bort allt som går att ta bort för att telefonen ska flyta på bättre...
    Och skulle den nu dö har jag ett (eller några) problem mindre i alla fall :P



    Tre andra problem:

    * Hörlursuttaget vill ofta inte alls fatta att man satt i hörlurar (testat flera olika) utan man måste hålla på att dra ut, in och snurra på kontakten, tillslut brukar det gå... Kanske är smuts i... Tops?

    * Eftersom jag inte har obegränsad datamängd längre tittar jag sällan på web-TV på telefonen, men när jag gjorde det så slutade videouppspelaren ofta funka ifall videon buffrade mitt i. Fick bara ett meddelande om att "Det går tyvärr inte att spela upp det här videoklippet" (efter ett rätt långt tag). Man var tvungen att starta om telefonen för att få igång den igen.
    Dock brukade youtubeappen alltid funka att spela upp video genom...

    * Nu det sista har jag haft problem med att ladda den, man måste böja USB-kontakten lite när den sitter i för att det ska funka, men den kan ändå hålla på att glappa å grejer...
    Just detta skulle väl kunna vara ett problem ifall jag ska roota den? Eller körs "rootfilen" från mninneskortet?

    Tack så mycket för svaren! :D
     
  4. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Det stämmer, tror att en USB -kontakt kan ge max 0,5A ut medan laddaren kan ge 1A.

    Varför inte ta backup på alla sms med sms backup+, som jag föreslog, och radera ALLA sms? Den kan alltså både ta backup på sms som du får samt på sms som du redan har i telefonen... du har EXTREMT mycket sms ;)
    Att roota är inte att lägga in någon mjukvara, det möjliggör bara att tillåta appar att få "administratörsrättigheter" på din telefon, så att de kan gå djupare in i systemet och ändra vissa saker, t.ex. ta bort förinstallerade appar (finns en app som heter Titanium Backup som klarar detta). Funkar fint att använda SE:s uppdateringstjänst efteråt, eller lägga in annan mjukvara om man skulle vilja det.
    Har inte haft dessa problem tyvärr...

    Nej rootfilen (om du menar superoneclick) körs på pc:n medan du har telefonen ansluten via usb. Så ja, det kräver en fungerade usb -kontakt.
     
  5. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Att de ligger i bakgrunden är inte samma sak som att de är "igång". Merparten av apparna bara ligger där för snabb åtkomst utan att köra och det kan du se om du tar ner någon app typ Android System Info som visar CPU utnyttjandet. Vid minnesbehov slängs dessa appar ut. Det ser likadant ut på alla Androider och är inte unikt för dig.