Fråga: Är ni nöjda med er Nexus 7? Plus och minus?

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Pryltokig, 29 jul 2012.

  1. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag kan heller inte säga att kontrastens känns så dålig.Jag tycker skärmen gör sitt och är helt klart över förväntan med tanke på priset.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
  2. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Jag är också nöjd med kontrasten. Svart är så minst så svart man kan förvänta sig av en lcd. Jag tycker att det är svårt att avgöra om det är glaset eller skärmen man ser reflekteras i svarta partier. Inte sämre än Galaxy Nexus med amoled i mina ögon. Vitt är väldigt vitt.

    Vidare är byggkvaliten på topp. Inte en enda mikrodefekt eller ojämnhet någonstans. Sanslöst exakt och rejält stadig utan att kännas för ruggad.

    Vikten kunde man önska vara lägre, men det dröjer nog några år innan man kan komma under hundra gram för denna.

    Tangentbordet är bra, vilket är tur, för swiftkey funkar pissdåligt hos denna i kombination med Chrome åtminstone. Men jag saknar svensk ordlista, så man kan slarva lite mer över tangenterna...

    Man skulle önska sig mer tryck i inbyggda högtalaren och MHL genom USB-porten och stöd för OTG redan från start. Den är i mina ögon så nära att vara ett fullgott alternativ till en bärbar dator att det är lite synd att OTG och MHL inte finns där från start. Viktigare än SD-kortläsare tycker jag.

    Den verkar svälja allt utan problem med BS player och jag väntar med spänning på XBMC-porten, med playkanaler i HD kvalité och sånt.

    Det som alls går att klaga på för själva enhetens tillkortakommanden är egentligen petitesser i det stora hela. När Google väl vrider på kranen för Movies och Magazines i Sverige och mjukvaruutvecklingen har kommit ikapp möjligheterna med enheter som Nexus Q, så kommer Apple få det rejält svettigt om öronen.

    Det skulle förvåna mig mycket om iPad mini kommer att vara konkurrernskraftig mot denna för förstagångsköpare av den nya tekniken. Det är vad jag kan se bara de som redan är bundna till Appstore som kommer att ha besvär med N7.

    Jag hör oftast av många att de föredrar Google Play eftersom det finns fler gratisprogram och spel där, och det är nog viktigt för att boosta marknaden.

    Chrome behöver göras effektivare. Den är inte lika följsam som resten av systemet och renderingar sker inte lika kvickt som de borde. Jag tror att gamla webläsaren hade varit bättre i de synpunkterna. Samtidigt är flikhanteringen magiskt bra!

    Övriga medföljande program fungerar precis så bra som man kan önska sig. Kalendern är överskådlig och Gmail är kanon. Vyerna ändras för informationsoptimering vid stående eller liggande läge precis som de borde.

    Sammanfattningen är att det är den bästa Android och Jellybean upplevelsen någonsin i ett lagom smidigt format.
    Även om många kanske önskat sig en större skärm ser jag inga som helst behov för det. Den är lagom stor för att kunna skriva med enbart tummarna i porträttläge och den känns aldrig för liten varken när man spelar eller tittar på film ensam.
    Jag var själv tveksam till storleken och att den skulle kännas för liten efter ett tag, men kan nu med säkerhet säga att det inte finns mycket att hämta ur större enheter än så här. Det är en perfekt kompromiss av vikt och portabilitet.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 12 aug 2012
    -WR-, Blackspeed och bomba187 gillar detta.
  3. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Tips - jag har rootat min och slängt in Modacos rom, som originalet fast med vanliga browsern med flash-stöd i utöver chrome-browsern, funkar fint! Modaco gör rom till flertalet plattor.

    http://www.modaco.com/forum/657-asus-google-nexus-7-nexus7modacocom/
     
  4. Zcorc

    Zcorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag är så jävla nöjd med min, har inte märkt några defekter än föutom att en del svart text är svår att läsa på vit bakgrund.

    Storleken, hårdvaran och byggkvaliteten är underbar!

    För en 2350kr är det ett jävla rån

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
  5. zeg

    zeg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 Pro
    ROM:
    CyanogenMod 13.0
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 3:
    LG G4
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Platta 2:
    Onda V919 Air
    Kan ställa mig till skaran som är riktigt nöjd också.

    Tycker skärmen presterar över förväntan till priset. Bra synvinkel, färger, svärta, kontrast och skärpa för att vara en lcd i denna prisklass.
    Premium kännslan är inte på topp men den är över medel tycker jag i alla fall och igen med tanke på priset känns den riktigt bra. Gillar skarpt ytan på baksidan av enheten.
    Rätt format. Den är smidig nog att orka ta mig sig överallt. Får ner min i mina sidofickor på brallorna tillsammans med min s3:a :)
    SD-kort saknar jag inte direkt på denna. Jag använder den oftast hemma då jag kan streama allt jag har från min server. Och ute på fri fot är det sällan jag vill åt media men kan isf få det från min telefon.
    SIM-kort. Helt totalt onödigt och förstår verkligen inte hur nån person med en android lur ens kan tänka tanken att vilja ha det på surfplattan. Tar några få sekunder att slå på min lur som hotspot.
    Rootar själv alltid och kör Pauls rom för tillfället. Utan flash var det ingen höjdare att surfa för mig då många sidor fortfarande kräver det för att utnyttjas helt.
    Att ta bort stödet för Flash för att få företag och folk att sluta använda det är en idiotisk väg, speciellt när det inte finns nått riktigt bra än som kan ersätta det helt. Och nej HTML5 gör inte det fullt ut.

    Detta är vad en surfplatta borde vara. Det som kan bli bättre är en oled skärm och lättare.
    Har använt min i garaget en del på slutet för att kika på lite sprängskisser och slå upp lite fakta på nätet. Med Friends rullandes emellanåt :)
    Om man ska upp till 10" är en smidig bärbar dator ett bättre alternativ.
     
  6. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag har påbörjat en bloggserie av artiklar där jag ska beskriva mina upplevelser med Nexus 7. Kanske inte så kul för alla som redan har en, men för er som funderar på att skaffa en. :)

    www.multipop.se
     
  7. Zax

    Zax Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Man får en hel del hårdvara för pengarna men vad ska man igentligen ha denna nexus 7 till? Det går inte navigera med google maps offline och finns det ens några vettiga spel?
     
  8. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Spel är det som känns bäst för stunden för mig i alla fall. Dead Trigger med PS3 kontrollen är grymt. Och Shadow Gun med samma kontroller är helt fantastiskt.

    Sen är ju formatet väldigt trevligt för forum browsing via Tapatalk.
     
  9. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Jag har den till precis allt man kan tänka sig att ha en surfplatta till. Wifi via telefonen. Nej det drar inte speciellt mycket på telefonbatteriet heller. Skärmen är värsta strömboven och eftersom telefonen är släckt och det mestadels är små datamängder när man är ute och far så håller det finfint.
    navigation funkar fint alltså. Ser fram emot en bilhållare bara.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  10. spaceuser

    spaceuser Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  11. erikla2002

    erikla2002 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är väldigt nöjd med min. Det som känns mest positivt är skärmen. Fin svärta fastän det inte är amoled. Funkar bra i ljusa miljöer också. Gillar även storleken överlag.
     
  12. arno

    arno Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är liksom de flesta andra nöjd med min - den verkar ha bra batteritid och laddar förvånansvärt snabbt.
    Dock finns det ett par saker jag irriterar mig på (som tur är är de flesta mjukvarurelaterade så förhoppningsvis går de att fixa rätt enkelt):
    - Hemskärmen funkar bara i portrait-läge. Irriterande då jag helst har plattan i landscape-läge (se även nedan)
    - Den medföljande mediaspelaren har taskigt formatstöd (fixades enkelt genom att ladda hem bsplayer, men irriterande att det behövs)
    - Inget USB-OTG-stöd för usb-minnen (finns en app för det, men det borde funka out of the box)
    - Jag gillar inte tangentbordet. Antagligen för att jag vant mig vid min xperias tangentbord där jag kan dra fingret mellan tangenterna (fast det går med största sannolikhet att fixa med en ny tangentbordsapp - förslag någon?)
    - Ingen plats för SD-kort (detta går ju att komma runt med usb otg, men ändå...)
    - Jag gillar inte placeringen av usb- och hörlurskontakterna. Har man exempelvis laddaren i finner jag att sladden/kontakten kommer i vägen om jag vill hålla i plattan i portraitläge. I landscape-läge är det helt okej dock.

    Slutligen måste jag säga att jag totalt sett - trots ovanstående irritationsmoment - är nöjd. Något måste de väl ha kvar att fixa till Nexus 7 v2? ;)
     
  13. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Två tangentbord du kan testa, båda har "swipe"-funktion.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dasur.slideit.vt.lite&feature=search_result

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cootek.smartinputv5&feature=search_result
     
  14. silversked

    silversked Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2011
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Okey. Har haft plattan i min ägo i drygt 1vecka nu. Är mycket nöjd med den överlag, tänkte lista någta plus och minus med den.

    Plus:
    Storleken! Innan jag skaffade denna platta visste jag inte vad jag skulle ha en till surfplatta egentligen, det vat bara ett ha begär för det var nytt och spännande. Men direkt från dag ett så förstår jag! det smidiga formatet gör att jag vill ta med plattan överallt , min andra platta som är 10.1 känns lite för stor för o ta med sig överallt, bara på längre visteleser ifrån hemmet tar jag med den.

    Högtalaren: högtalare på surfplattor suger. Man kör full volym men endå så hörs det många gånger som viskningar, på N7 så blev jag övveraskad att de iaf sitter i en något mer boostad högtalare, ibland kan man få ut riktigt bra ljud ur den! (Surfplatte mått sett)

    Skriva:
    Tack vare att plattan är lite mindre så går det mycket enklare att skriva med den, både i landskap och porträtt. Dock blir det lite jobbigt vid långa texter.

    Minus:

    Mediastödet:
    Riktigt dåligt mediastöd, man blir förvånad att en platta från 2012 kan stödja så få filtyper. Speccielt när det gäller video. Det är ofta när jag ska starta en video bara dice mx oc bsplayer dyker upp vid fråga pm vilken jag vill använda. Den inbyggda videospelaren dyker upp väldig sälllan.

    Skärmen:

    Att skärmen inte sitter fast ordentligt utan buktar upp en bit på vänstersidan ( porträtt vyn sett) är en sak som jag stör mig på och det verkar som mer eller mindre alla enheter lider av detta så jag väntar jag med o reklamera tills jag tror att jag kan få en perfekt tillbaks. Dålig kvalitetskontroll?



    Skickat från min N7
     
  15. youknow

    youknow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Själv ser jag inte saker som dåligt mediastöd och dåligt tangentbord som ett minus. Så länge enheten har hårdvaran och mjukvaran finns lätttillgänglig på play store.
    Är ju ingen iPad vi har köpt, det krävs max 30 sekunder sen har du fått ner både ett nytt tangentbord och en mediaspelare och problemet är helt ur världen.