Fråga: Är S22+ en uppgradering från S20+?

Diskussion i 'Galaxy S22+' startad av foffen, 9 feb 2022.

  1. foffen

    foffen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Skärmen på min s20+ gick sönder igår och jag tänkte passa på och uppgradera istället för att laga men nu vet jag inte, är det verkligen en uppgradering? Mindre skärm, lägre upplösning, lägre ppi, mindre RAM...

    Jag vet att spec är inte allt det är ju vad man gör med specen också men det är ju svårare att bedöma? Kanske en s21 ultra är en bättre uppgradering?

    Det jag tycker verkar vara bra är såklart CPU, kameran och delar av skärm specen (Nits, variabel refresh) men eftersom jag spräckt skärmen är även Gorilla Glas Viscus+ jätteintressant. S22+ verkar också ha mindre edge på glaset och det är ett plus för mig för det är i kanten min s20 gav upp

    Jag tittar JÄTTE mycket på youtube/netflix etc på mobilen så en mindre skärm är stort minus, s20+ 6,7" var sweetspoten mellan yta och praktisk storlek på mobile, tyckte ultra går över den gränsen...
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    S22+ har en lite bredare skärm än S20+ så skärmytan är inte mindre.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är dem bredvid varandra. Skulle säga att det inte är någon nämnvärd skillnad egentligen:
    upload_2022-2-9_23-28-47.png

    Det är dock inte så stor skillnad sett till yttermåtten mellan S21 Plus och S22 Ultra annars, om du vill ha större yta.
     
    Janne303 och foffen gillar detta.
  4. foffen

    foffen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    tack så mycket för ditt svar och jämförelse, var ett tag inne på ultra men inser att s22+ numera inte har edge skärm, mina senaste trasiga skärmar (s9+ och s20+) har "bara" gått sönder när de fått ett slag på kanten. helt plötsligt seglade det upp som ett argument...

    å andra sidan ingår samsung care+ nu om man förbokar och då är vi nere på 5-600 att byta glas om det skulle hända nått...

    fasiken så svårt det var då helt plötsligt, tidigare år var det mycket enklare att välja.
     
  5. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Som ägare av S22 Ultra tycker jag det stora du ska fundera på är om du vill ha de bättre kamerorna som Ultran ger dig, och/eller pennan. Resten är ju otroligt likt: Samma SOC, samma ljusstyrka, 120 Hz, börjar på 128 GB lagring med 8 GB RAM, WiFi 6E, Bluetooth 5.2, 45W-laddning, UWB, får uppdateringar lika länge, mm.