Är SanDisk microSDHC 16GB snabbare än orginalkortet i min Desire HD?

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av ManUnited, 19 jan 2011.

  1. ManUnited

    ManUnited Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har just köpt mig ett SanDisk microSDHC 16GB klass 2. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=342678
    Jag vet dock inte om det räcker för att filma i 720p med det? Orginalkortet i min HTC Desire HD är ett Samsung 8GB i klass 2. Jag tycker dock det är lite förvirrande med Sandisk vilken klass de egentligen tillhör. Ett test jag läste var att kortet jag har köpt egentligen presterade som ett klass 6-kort. Jag funderar på att lämna tillbaka mitt SanDisk microSDHC, men det kanske går att filma i 720p med det?
    Jag har testat att filma med mitt Samsung-kort som följde med Desiren och det laggar lite ibland.
     
  2. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

  3. ManUnited

    ManUnited Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar.
    En av trådarna hade jag redan läst. Jag blev dock inte klokare av detta, snarare tvärtom. Nu står det ju t.o.m. att HTC påstår att klassen på kortet inte spelar någon roll.
    Frågan kvarstår: Kommer jag få bättre videoinspelningar med SanDisk microSDHC 16GB (klass 2??) jämfört med mitt orginalkort på 8GB i min HTC Desire HD? Eller är ett 16GB från t.ex. Kingston klass 4 bättre?
     
  4. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    HTC's påstående om att det inte spelar någon roll ska nog inte tas hur bokstavligt som helst, eftersom det uppebarligen inte fungerar under alla omständigheter.
    Man kan t.ex. inte skriva massor av data till minneskortet och samtidigt spela in film. Det går bara inte eftersom det helt strider mot logikens lager, vilket är ganska självklart!
    Rent teoretiskt sett räcker Class 2 (alltså 2 MB/s) för att spela in film med Desire, och antagligen även Desire HD (om inte bitrate m.m. är väldigt olika). Men det finns inte mycket till marginal. Eventuell buffring som ska hinna ikapp inspelningen, eller andra applikationer som vill skriva till /läsa av kortet samtidigt som du spelar in, kan lätt ställa till det för dig. Det gäller särskilt om kortet presterar smått i underkant - även om det bara är tillfälligt!


    Om just ditt exemplar kommer att prestera bättre eller sämre än ditt tidigare kort går inte att svara på. Det du är garanterad är class 2, vilket är samma som på ditt befintliga kort, och då kan du inte kräva att kortet ska vara bättre än så.

    Kortet du köpt är sannolikt marginellt bättre, eftersom diverse tester föreslår det. Ett Ultrakort (vilket du inte har) är med ännu större sannolikhet mycket bättre. Men hur ditt enskilda exemplat kommer att prestera kan du inte veta förrän du testat det. Köper du ett Class 4 är du garanterad en högre hastighet, men du får antagligen betala lite mer för ett sånt kort också...

    Se det hela lite som ett lotteri, med en garanterad minsta vinst.

    (fast jag gissar att det här antagligen inte var svar på din fråga, eftersom allt detta framgick i de tidigare länkade trådarna)
     
    Last edited: 19 jan 2011
  5. ManUnited

    ManUnited Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  6. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Ja, om korten inte är defekta av någon anledning så erhåller du högre garanterade hastigheter på något av dessa kort.

    Jag vet inte exakt hur mycket data inspelning i HD-upplösning på Desire HD genererar, men om det är i närheten av vad Desire genererar så bör class 4 vara lugnt.
    Tänker du läsa av mycket data från minneskortet av någon anledning, säg kartor eller applikationer som eventuellt är installerade där, så kan det ju vara en bra idé att köpa kort med ännu högre garanterad hastighet för att minimera fördröjning och lagg.