Diskussion: Är SwiftKey skit?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Nogger, 7 jul 2018.

  1. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Använde tidigare Androids standardtangentbord, GBoard eller vad det heter. Tyckte dock att jag kände mig långsamt på det och blev frustrerad när jag börjat skriva något långt med det och aldrig blev klar.

    Bytte därför till SwiftKey, eftersom att det måste vara det mest välkända tangentbordet. Dock har det flera problem, som att den ändrar "i" till "I", att den lägger in storbokstav och mellanslag när jag försöker skriva "t.ex.", "m.fl.", "i.o.m.", att swipe-skrivningen ofta gissar fel, och de 3 förslagen ovanför tangentbordet nästan alltid är fel såvida man inte redan skrivit 80% av ordet man tänkt skriva. Så det tar väldigt lång tid att skriva något på det, mycket på grund av att man ofta måste gå tillbaka och rätta alla fel som uppstått, och förgäves skanna ordförslagen.

    Jag har använt SwiftKey ett tag nu, och jag har låtit den skanna in min Twitter, Gmail, Facebook och SMS. Trots det tycker jag den känns lika korkad.

    Är detta er upplevelse med SwiftKey? Eller hur ska man använda appen för att känna sig snabb? Känns spontant att jag måste använda appen fel, för annars begriper jag inte hur så många kan lovsjunga dess namn. Som det är nu är jag många gånger snabbare på att skriva på datorn än på telefonen.

    Gud välsigne,
    Nogger
     
  2. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Kan känna igen de du skriver. Förr var Swiftkey verkligen sjukt bra tycker jag. Sen började dom proppa in massa extra grejer och blev dessutom sålda och sen dess har det gått sakta men säker utför.

    Den blir inte bättre enligt mig. Visserligen kan du ställa in att den inte ska ändra till "I" osv så den kan bli bättre. Men smartare och snabbare blir den tyvärr inte och inte du heller med andra ord.
     
    Eder och EricG gillar detta.
  3. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    har använt den i evigheter så kan inte känna mig igen i det du skriver, har typ noll problem med den.
     
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Samma här, upplever också att swiftkey är sämre på att ge rätt ord trots att jag swipe:ar precis som jag alltid gjort. Kommer alla möjliga konstiga ord. Allmänna känslan över tangentbordet blir sämre för var dag.
     
  5. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Jag vill minnas att jag använde SwiftKey på min gamla Samsung Galaxy Spica, för en massa år sedan. Då tyckte jag den var helt fenomenal. Men nu har det gått många år sedan jag senast använde SwiftKey, och jag får inte alls samma känsla nu som jag minns att jag hade då. Men det kanske är nostalgin som spelar mig ett spratt eller något; den kanske alltid var skit.

    Hur gör man för att lägga in så den inte ändrar "i" till "I"? Kan man också lägga in förkortningar som "t.ex." och "i.o.m."? Hade varit guld om den kunde lära sig att börja föreslå sådant.

    Och vad ska det betyda? Jag är civilingenjör inom informationsteknik med en master i software engineering, jobbar till vardags med systemutveckling parallellt på flera projekt inom app-, webb- och Windows, är team leader för några kollegor, och använder mer eller mindre varje vecka för närvarande programmeringsspråken C#, C++, Python, Java, JavaScript och Swift. Så att det skulle bero på en brist på teknisk kompetens från min sida tror jag inte på. Men visst, fortsätt du förolämpa min intelligens om du tycker det är ett schysst sätt att behandla folk på.

    Då kanske du kan berätta hur man skriver "t.ex." utan att behöva backa och ändra dess automatiska ändringar? Helst skulle jag vilja att den lär sig att det är ett ord som den ska föreslå.

    Ibland får jag swipe:a och ta bort ordet den föreslår flera gånger innan det blir rätt. 3, 4, 5 gånger är inte ovanligt. Ibland ger jag bara upp och skriver det manuellt istället. Det är sådana moment som gör att det överlag blir väldigt långsamt. Man får aldrig upp ett flyt när man hela tiden måste gå tillbaka och kämpa med att få det rätt. Det blir aldrig ett flyt som man kan få på ett datortangentbord när man köttar ut tecken med 10 fingrar utan att titta.
     
    Last edited: 7 jul 2018
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Bristen på bra tangentbord är ett av Androidplattformens största problem i mina ögon. Jag vet inte varför Gboard är så långsamt på Android när det fungerar klockrent på iOS.

    Med risk för att bli idiotförklarad så installerar jag alltid Samsung-tangentbordet. Det har lägst input lag och går att konfigurera så att det beter sig relativt irritationsfritt. Testa: Samsung Keyboard 3.0.30.94 APK Download by Samsung Electronics Co., Ltd. - APKMirror

    Glöm inte att stänga av rättstavningen (orsakar lite delay).
     
  7. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Haha oj va kaxigt de där blev men var inte alls menat så. Var menat att du blir inte snabbare då du inte får den assistans man önskar utan måste rätta och korrigera hela tiden. Med högre intelligens så kanske du hade förstått att jag menade så (skämt!! men du lämnade öppet mål där faktiskt)
    Men ett av dom stora problemen är väl svenska språket tänker jag, med alla dessa regler, undantag och inga särskrivningar som engelskan är fullproppad med.
     
    Last edited: 7 jul 2018
  8. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Du kan ju göra så att den inte förutspår en viss korrigering igen genom att skriva som du vill att de ska stå och sen hålla inne förslaget(knappen med förslaget). Ja hittar faktiskt inte vart man lägger in egna ord längre. Förut var det under personligt tror ja menyn hette.
    Använder inte Swiftkey längre så har inte hunnit gräva ner mig så mycket.
     
  9. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag avskyr Swiftkey och har alltid kört med Xperia keyboard, men är nog för är van vid det, andra kanske inte gillar det alls! :)
     
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Xperia Keyboard är nästan lika rappt som Samsungs. Mycket bättre än Gboard och Swift. Gboard har fortfarande buggen att det börjar toklagga när man raderar mycket text. Har varit så i över två år.
     
    hahadaoc gillar detta.
  11. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    En grej jag ogillade med senaste uppdateringen från Swiftkey är att de ändrade när smileys. Tidigare syntes senast använda smileys först. Nu plockar appen fram rekommendationer på smileys som i princip är att den plockar fram allt...
     
  12. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Anledningen varför t.ex. "i" blir stort "I" är nog för att du har ställt in SwiftKey för att använda svenska och engelska parallellt. Om du skriver ett "i" d.v.s. så tror nog SwiftKey att du skrev på engelska och ändrar det därmed till "I" (jag). Gissningsvis blir föreslagen du får på engelska efter det också?

    GBoard har precis samma problem av samma anledning. Händer det brukar jag bara trycka på suddaknappen en gång så blir det ett "i" igen.
     
    Nicole gillar detta.
  13. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Tycker SwiftKey är riktigt bra, är det tangentbord jag använt mest genom åren. Dock tycker jag att alla tangentbord behöver riktigt lång inkörning innan det sitter i fingrarna. Använder Gboard sedan några veckor nu och tragglar fortfarande med vissa saker. Tycker fortfarande SwiftKey är aningen bättre att skriva på, men Gboard har en del smartare funktioner som gör att fördelarna överväger .
     
    bernard gillar detta.
  14. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Kör SwiftKey på både min Android och Iphone och har gjort det länge. Tycker det fungerar riktigt bra, visst finns det saker att störa sig på men det gör det väl alltid [emoji3].
     
    bernard gillar detta.
  15. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 206
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Ända problem jag upplever är att Swiftkey gör stora "i" hela jävla tiden. Går inte att ta bort inlärningen i tangentbordet heller....

    Edit: Läste ovan om språken vid sidan av varandra.

    Men förr var det inte på detta viset...
     
  16. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 342
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det bästa tangentbordet enligt mig. Desto längre man använder det, desto bättre blir det. Kör inlärningen då och då. Uppdatera det ibland (inget som sker automatiskt) och använd det även om det är irriterande. Det lär sig ju hur och vad du skriver hela tiden så ger man upp för snabbt så hinner det aldrig bli så pass bra som det kan bli. Stänger alltid av Swipe vid nyinstallation. Se till att ha synk aktiverat så att du lär tangentbordet från fler enheter om du använder fler.

    Egna ord lägger man in genom att bokstavera dem och välja det i den förslagsruta som visar det du vill ha. Okända ord visas i den till vänster. Det man väljer sparas då i din ordlista. För att ta bort det så är det bara att hålla in på ordet i någon av förslagsrutorna.
     
    Last edited: 17 jul 2018
  17. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Jag har använt Swiftkey i några år, innan dess var det nog gingerbread keyboard från Android gingerbread.

    Tycker att Swiftkey börjat bete sig udda der senaste året, typ mikrolagg som fuckar upp hela ordet ibland och andra oskona beteenden.

    Gboard känns mer responsivt, men mitt problem med Gboard är att det suger på att ge förslag och man måste vara betydligt mer noggrann för att ens få ett förslag som är i närheten av det man vill skriva...

    Vad gör man?
    Vill bara hitta något dom funkar som gjorde innan det började suga...
     
  18. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Jag kör SwiftKey både på IOS och Android, tycker det fungerar skit bra. Har testat flera men det slutar alltid med att jag går tillbaka till SwiftKey.
     
  19. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Det är så jag gjort efter mina försök att gå över till Gboard. Fått acceptera Swiftkey trots att det dagligen laggar till och sabbar ord.
     
    bernard gillar detta.
  20. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Som jag skrivit tidigare så körde jag Swiftkey i många år och gillade det, men jag tycker att Gboard har fler smarta funktioner som överväger. Dock tog det nog faktiskt nåt halvår innan jag lärde mig skriva lika snabbt på Gboard som jag tidigare gjort med Swiftkey. Nu har jag äntligen avinstallerat Swiftkey, och håller mig helt och hållet till Gboard :)
     
    MultiMan och bernard gillar detta.