Diskussion: Är TIER eller VOI bäst? Ser betydligt fler TIERs ute i stan...

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av ZoooPoly, 9 jun 2019.

  1. ZoooPoly

    ZoooPoly Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Kriget mellan dem (samt Lime) är väl i full gång i Sverige, men i alla städer förutom Stockholm ser jag betydligt fler använda TIER än VOI - varför är detta? VOI lanserade ju först i alla städer - är TIER bara allmänt bättre? Pendlar själv ofta Stockholm - Malmö, och i Malmö är det ju typ bara TIER som syns...

    Någon savy som kan hjälpa mig reda ut dynamiken mellan de olika aktörerna? Lägger Tier bara ut sina elsparkscyklar bättre på morgonen än VOI?
     
  2. albin04

    albin04 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2019
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    20
    Well, Voi har börjat med sina "rullande minutpriser" ilket gör att minutpriset kan överstiga 1,5kr vid fint väder osv. TIER kör däremot fast pris, vilket jag anser känns tryggast. Dessutom har TIER börjat med att ställa ut en robustare modell av sina elscootrar som jag tycker kan jämföras med Lime´s elscootrar i Stockholm.
    Vad jag också har för mig är att TIER har mer bestämda "time slots" för när elscootrarna är tillgängliga.

    Min personliga favorit är alltså TIER just nu :)
     
    bernard gillar detta.
  3. Bmik

    Bmik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2018
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Telefon 2:
    Apple Watch Ultra
    Platta:
    iPad Pro 12,9” M2
    VOI är ett riktigt skitbolag. Dåliga scooters (dåliga modeller och dåligt underhåll), dålig kundtjänst, dålig företagsledning (skämmer ut Sverige genom att sätta klistermärken ’Designed by VOI in Sweden’ på en massa kassa kinesiska Ninebot ES2/ES4).

    Föga förvånande är det VOI som är inblandade i dödsolyckan i Helsingborg. Titta på Tiers nya fina scooters med riktig handbroms som redan dominerar utbudet i Stockholm.

    Av ren princip borde ingen normal människa stödja VOI - företaget klarar inte ens ordna så att deras nyladdade scooters inte sätts ut så de hindrar synskadade.
     
  4. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    VOI är på väg med nya modeller med mekaniska bromsar.
     
  5. Dukelukeem

    Dukelukeem Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2015
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    22
    Just nu ligger Tier verkligen till fördel gentemot Voi set till både pris och modeller, i alla fall i Stockholm.
    Tycker Vois flotta av Ninebots är i så dåligt skick att jag hellere går än hyr en Voi. Får se när Vois nya modeller är ute.
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har de presenterat någon tidsplan för när utrullningen skall börja? Det är ju rätt akut med tanke på hur dåligt skick Ninenbot ES2-flottan är i.
     
  7. albin04

    albin04 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2019
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    20
    Väldigt exalterad över det. Hört att de ska rulla in i Tyskland först, elelr iallafall att de är anpassade för Tyskland. Och att de kan dyka upp under sommaren. Men Stockholm var ju där allt startade trots allt, så det skulle vara kul med en uppgradering. För nu finns ju Moow och GLYDE också (fast GLYDE verkar inte vara igång just nu), där man kan hyra en ES4 med extrabatteri billigare än Voi. Och Tier med sina nya modeller och ändå väldigt väl fungerade ES4:or, bara stött på en med problem.

    Så skynda er nu Voi!
     
  8. moonroy

    moonroy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tog en VOI en kväll, såg inte att priset var 4 kr minuten för den infon har de smugit in med små bokstäver. Förut kostade det 1.5 kr minuten. Dessutom gick det inte att låsa den, så jag var uppe i över 100 kr till slut. Fick avinstallera appen, installera på nytt, få en smskod och sen kunde jag stoppa den. Fick tillbaks 60kr, helt godtyckligt belopp. Har även låst upp skotrar som visat sig vara trasiga. Då blir man av med startavgiften. Orka krångla med att reklamera för småbelopp liksom.

    TIER med stora hjulen är bäst att köra tycker jag. Min favorit just nu.
     
  9. stingfoot

    stingfoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag letar själv efter en (ska köpa) scooter med lite större däck och såg att den nya modellen i från Tier hade just detta. Någon som råkar veta vad märket och modellen heter? Har ni andra rekommendationer på skotrar för den som vill ha just en lite mer rejäl modell?
     
  10. albin04

    albin04 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2019
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    20
    TIER har sen egen modell som ej finns ute på marknaden för oss konsumeter skulle jag tro.
    Kolla Xiaomi M365 annars!
     
  11. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Zero 10 är tom ännu bättre. Kolla in den.
     
  12. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
  13. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

  14. albin04

    albin04 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2019
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    20
    bernard gillar detta.