Är X10:an inte aktuell för framtida uppgraderingar längre?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av jaja, 6 jan 2011.

1. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Det är väl bara knappt 1 år skillnad mellan dem i ålder. :)

// A

2. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ja, för det känn liksom som att SE inte ens gillar sin mobil. snyft. Jag gillar ju min X10:a

3. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Väldigt väntat skulle jag säga. Ärligt talat förstår jag inte varför det är så hemskt heller. Ni köpte nallen med 1.6 och var lovade 2.1. Det har ni fått. Mer är tillverkaren inte skyldig att göra.

Tror absolut att SE skulle förlora pengar på att släppa nyare versioner. Det är ytterst få som bryr sig om vilken androidversion deras mobil kör. Vet många som inte ens uppgraderat sina X10or till 2.1 utan är kvar på 1.6. De ser ingen anledning att ändra på nåt som fungerar.

SE skiter fullständigt i om några gnällspikar på ett forum byter märke.

4. Gleenquagmire

Gleenquagmire Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Dom där gnällspikarna tenderar att höras rätt tydligt, ett gäng mycket krävande kunder.

Är inte speciellt glad på SE själv, inte det minsta, tvärtom rätt förbannad men hey, man får komma ned till jorden ibland och det kan man göra genom att jämföra med denna situationen:

http://1.bp.blogspot.com/_Q6KJTNMNJlE/RvdSiv0lLyI/AAAAAAAAAjw/9QAMD1DEtRo/s400/svek.jpg

5. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Man kanske kan efterfråga efter uppdateringsplan till modellerna, så man faktiskt vet vad man köper.

X10i, kommer få uppdatering till 2.2.

X10n är en bra mobil, dock tycker jag att man ska utnyttja potentialen i hårdvaran, jag är dock väldigt nöjd med min men jag ska nog flasha den nu :):money:

6. Tobias901222

Tobias901222 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe
    Gojz jag vill med flasha, men vet ej hur jag ska göra

7. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

De är fortfarande en försvinnande liten del. Skulle tro att max 2-3 st av 100 ens vet vilken version deras nalle kör. Av dessa så är det kanske 0,25 som byter märke för att man är besviken.

Vad tror du är billigast? Att förlora dessa kunder eller att släppa 2.2 om man dessutom betänker att det med all sannolikhet innebär en minskad försäljning av deras nya modeller?

8. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag menade mer att jag tycker företagen ska gå ut med vad man kan förvänta sig, istället för att man köper grisen i säcken. :)

När dom knäckt bootloadern i min X10, ska jag flasha direkt!

9. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    2.3 kommer ju Q1 om du byter till en Arc ;)
    Småkul jämförelse dock, X10 mot Desire HD...

10. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Ganska dum t.o.m.
    Ännu roligare är att sense läcker så hårt så den får bootas om i ett. :)

Jag är glad att jag tog en nexus s ist för hd.
    Men något de bägge saknar är den ombonade och trevliga känslan SE förmedlar i sina lurar.

Slänger troligtvis nexusen när arc kommer. Den är fet :)

11. jaja

jaja Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har hört det argumentet tidigare men det håller inte längre i och med att det ger företaget dåligt rykte. Missnöjda kunder hörs en del för de uttrycker gärna sitt missnöje. Jag måste till och med gå så långt att säga att ditt resonemang tillhör ett ganska omodernt företagstänk.

Ett bevis på att du har fel i ditt resonemang är dessutom apple med deras iphone. Har inte de den högsta vinstmarginalen bland alla mobilföretag? Tror den är skrämmande hög dessutom. Hur förklarar du det? Där verkar tydligen användarna veta vilken version deras nalle kör.

T.om. och med Sony Ericsson verkar ha insett fördelen med att hålla sina telefoner uppdaterade nu dessutom. Detta i och med att man lovar att Arc, deras nya modell, ska hållas bättre uppdaterad i framtiden.

Det är ju tyvärr inte endast SE bland alla android mobiltillverkare som inte bryr sig om att hålla sina modeller uppdaterade. Så jag klagar inte bara på SE.

12. PaKr

PaKr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Vi var också lovade uppdateringar i två år efter det att telefonen släpptes.

Iom att det är Android som är telefonens OS så har nog dom flesta med mig tolkat "två års uppdateringar" som att så länge telefonen klarar av androidversionen så kommer det en uppdatering.

Det är väl det som är själva grejen med Android, just att man ska kunna uppdatera vart efter som Google släpper en ny version?

---

Måste vara kul för marknadsavdelningen på SE idag.
    Igår släppte man sitt nya flaggskepp, men i stort sett alla diskussioner på alla Androidforum på nätet handlar om idioterna på SE som bestämt att inte uppdatera X10-familjen/X8 till Froyo/Gingerbread.

13. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Ganska komiskt tycker jag :teeth:
    Visar ju bara hur fel det är att inte släppa 2.2 till dom lurarna.
    Provade SE igen efter en sväng till HTC, men blir nog en HTC igen, dom händer det iaf saker med lurarna.

14. Halvan

Halvan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nä nu kryper jag till korset, får väl bli en HTC lur. :( Trött på att bli bajsad i munnen av SE.

15. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Eftersom majoriteten av användarna inte ens vet vilken version deras nalle kör så förstår jag inte hur ryktet skulle försämras. Vad som däremot skulle försämra SEs vinst skulle vara att släppa 2.2. Dels för att man hade behövt ta ut ett högre pris för nallen = färre sålda mobiler, men även för att det hämmar försäljningen av nya modeller.

iphoneägare har bättre koll på OS-version? Vad grundar du det påståendet på egentligen?

16. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Källa på det tack!

17. PaKr

PaKr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Fast om det var vinst/förlust som SE oroade sig för, kanske dom inte skulle gett sig på Android alls, då det är ett OS där det kommer nya versioner då och då och som dom flesta kunder förväntar sig att(tex) SE uppdaterar telefonen med.
    Eftersom att det dessutom är ett ganska nytt OS som kanske har uppdateras lite oftare än vad som kommer att ske i framtiden och det inte är förens vid version 2,2 som det har börjat använda sin fulla potential, och att då göra som SE och vägra uppdatera en 9 månader, en 6 månader och en 3 månader gammal mobil till den OS-uppdatering telefonen klarar av är bara ren och skär BS!

18. Fishk

Fishk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Att ge upp efter deras första smartphone, nä. Skippar det :-)
    SE blir det för mig igen !

Sent from my X10i using Tapatalk

19. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

De flesta kunder vet inte ens vilken version deras mobil kör. Hur ska dessa samtidigt kunna förvänta sig uppgraderingar menar du? Däremot förväntar sig de flesta kunder ett lågt pris framför tillfredställda gnällspikar på ett forum. Där har SE gjort helt rätt prioritering.

Bekymra sig om vinst/förlust? Menar du alltså att det finns företag som inte gör det? Dessa lär inte bli långlivade i så fall.

20. PaKr

PaKr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Det jag menade med vinst/förlust är att dom det bara var vinst på kommande telefoner dom tänkte på (vilket inte är så konstigt iofs) så skulle dom aldrig skulle ha gett sig in på Android-marknaden, för i mina ögon är det ett OS som är byggt på att det ska uppdateras när ny version kommer och så länge telefonens hårdvara klarar av det.

Att inte uppdatera X10-familjen/X8 bara för att man har ett nytt flaggskepp ute är inte OK, och framförallt inte genom att ljuga och säga att deras 2,1 är bättre än Googles egna version av 2,2/2,3.

Hittar tyvärr ingen länk på mitt uttalande om 2 års uppdateringar, men vet att jag och många med mig har läst det, men även där har tydligen SE och deras kunder olika åsikter om vad uppdateringar är.
    Jag har fått 1 uppdatering, det var till 2,1. Det övriga är inte uppdateringar, det är småfixar, på saker deras programmerar inte klarade av att i ett tidigare skede.
    Nästa uppdatering som vi väntade på var alltså 2,2/2,3 uppdateringen med medföljande MT/PZ som väl borde ha kommit samtidigt som nya Arc släpptes till försäljning.

Hade dom släppt det samtidigt så hade nog de flesta x10/8 ägare varit väldigt nöjda och mycket väl kunnat tänka sig att köpa en SE igen, nu har ju detta fått en tvärtom-effekt. Många SE-kunder är istället skitförbannade och kommer att ta varje chans dom får att kasta skit på SE.
    Vilket ju gör att SE i slutändan troligtvis kommer att förlora på detta beslut, istället för att göra befintliga kunder nöjda OCH ge nya kunder chansen att köpa en riktigt bra telefon (Arc).

Som det dessutom ser ut idag så har ju det mesta på internet det senaste dygnet handlat om en utebliven uppdatering till x10:an istället för allt prat om deras nya telefon. Varumärkesvårdande? Nej inte direkt, framförallt inte med den arrogans som SE bemött alla arga kunder som undrar vad faan dom håller på med.
    Nog inte riktigt så dom hade tänkt sig att det skulle bli.