Aftonbladet: Iphone 4 vs Desire

Discussion in 'Off Topic' started by JohanL, Sep 2, 2010.

1. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Oroa dig inte. iPhone kommer inte att kopiera Android eller nån annan. Dom bara uppfinner allt igen och hävdar att dom var först.

Att iPhone har drivit på utvecklingen håller nog alla här med om och är tacksamma för. Det är Apples attityd mot sina kunder och konkurrenter som de flesta har invändningar mot. Apple påstår nästan alltid att dom har uppfunnit det dom presenterar och äppelätarna verkar okritiskt svälja det.

Apple gör bra saker men de är inte ensamma om det. Apple är inte heller det enda företaget som driver utvecklingen.

2. Blup

Blup Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

+1

Kunde inte sagt det bättre själv.

3. skruven

skruven Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

ok, säg en sak som apple påstått sig uppfinna? Videosamtal fanns men det gick över 3g nätet vilket var urkasst. Ljudet syncade inte med bilden och sen var upplösningen katastrofal. Nu när det går över wi-fi blir bilden så mycket bättre så det går inte ens att jämföra med dom gamla videosamtalen. Själva grejen videosamtal är inte nytt men apple har satt en helt ny standard för videosamtal. Förresten har inte jag läst att apple själva sagt att dom uppfunnit videosamtal.

Så vad är det egentligen dom påstått sig själva har uppfunnit?

Last edited: Sep 4, 2010
  4. Blup

Blup Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Att de påstått sig uppfinna saker kanske var lite överdrivet enligt min mening, men multitasking är ju bara ett exempel.

När Steve Jobs introducerade 3gsen så ("enligt vad jag har läst") påstod han ju att multitasking var helt onödigt, och att iPhone inte behöver detta. Men nu introducerar man ju multitasking i 4an "i en mycket bättre form, än alla andra!".

OBS detta är, som sagt, vad jag har läst på lite olika sidor och kommentarsforum. Har EJ källa på detta.

5. skruven

MINA ENHETER

Om du har sett presskonferensen när han presenterar multitasking säger han nått i stil med detta:
    Vi är inte först med multitasking, men som med ''cut, copy and paste'' så gör vi det bäst. Det har han rätt i då deras multitasking ger samma funktion men drar betydligt mindre batteri. Där säger han uttryckligen att dom inte har kommit på multitasking eller varit först med det.

Angående det när han sa att multitasking var onödigt så är det inte riktigt så han sa. Han så här: ''Multitasking drar för mycket batteri, därför vill vi inte införa det.''

Men nu när dom kommit på ett väldigt strömsnålt alternativ så använder dom sig av det.

Fler exempel på att apple tyder sig uppfinna saker på nytt?

6. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Mja, det är inte helt sant. Den ger en liknande funktion, men inte samma. Apples implementation pausar till exempel saker som videobuffring och nerladdningar om du växlar till en annan app, den fortsätter inte köra sådant i bakgrunden, vilket äkta multitasking gör. Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om vilket som är bäst, jag påpekar bara att det inte är samma funktion som riktig multitasking.

Såvitt jag vet så är inte ens iPhones inbyggda YouTube-app kapabel att buffra som bakgrundsprocess, än mindre tredjepartsapps som inte av Apple har fått äran att verkligen rulla aktivt i bakgrunden.

7. Blup

Blup Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan tänka mig att det är just det som många stör sig på gällande Steve Jobs. Jag gör det iallafall.

8. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, jag håller med. Apple går oftast inte ut rikgtigt hårt. Däremot presenterar de rätt gamla grejer som om de vore helt nya och revolutionerande; videosamtal, till exempel, samt multitasking och mycket annat... Flertalet kunder verkar svälja detta med hull och hår också.

9. skruven

MINA ENHETER

När man väl släppt multitasking ska man då hålla det hemligt? När det är en funktion många saknat tidigare vill man visa att man fixat fram det. Läser man på apples hemsida får inte jag bilden av att man uppfunnit multitasking eller varit först med det.

10. skruven

MINA ENHETER

Visst är det bra att android kan köra multitasking utan att omptimera appen för det. Dock så drar det mer batteri med androids lösning. Nu har även windows hakat på apple med deras api-lösning för multitasking.

Som med mycket annat kan apple ha satt starten för ''smart-multitasking'' som dom själva kallar det.

11. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Du är ju lika invevad och blind när det gäller Apple som GP:s bloggare om teknik :)

Smart multitasking? På vilket sätt är den smart menar du?

Antingen så är det multitasking eller inte. Om ett program pausas är det i min värld inte multitasking. Självfallet drar det mer batteri att ha igång fem program samtidigt jämfört med att ha igång ett program.

EDIT:
    Google Multitasking Definition: Running two or more programs at the same time on the same single-processor (single CPU) computer.

Även jag säger inte att det ena eller det andra är bättre men man bör nog ha sina definitioner klart för sig :)

12. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jojo, men det är stor skillnad på hur man presenterar det. Jag påstår att Apple på något sätt lyckas lyfta fram saker som betydligt mer spektakulära än vad de egentligen är, och kommer undan med det.

Påstod jag det eller?

13. skruven

MINA ENHETER

Just det var inte riktat mot dig. Blir så krångligt att göra flera citeringar.

14. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag säger inte emot dig vad gäller detta, jag påpekade bara att du har fel då du påstår att det är samma funktion. Det är en liknande funktion, inte samma.

15. skruven

MINA ENHETER

Visst det är liknande funktioner. Men jämför man med förut då inte ens multitasking fanns på iphone så är detta ett stort steg framåt. Vilket betyder att iphone krossar android ännu mer nu när den också fått multitasking :cool:

16. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    Eller också är iphone lite mindre dålig nu än vad den var innan...

17. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Haha, där slog du huvudet på spiken :)

18. dazzin

dazzin Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Men kliv upp ur sandlådan grabbar (och flickor)!

Hurvida det är riktigt eller inte är väl rätt irrelevant, det vi alla här inne på forumet är intresserade av är väl bra teknik, som kanske kan hamna över på den ena eller andra plattformen så småningom.

Ni ger skev av att det hela tiden ska vara en tävling vilket är ganska tröttsamt, är intressantare att diskutera det sakligt. För och nackdelar med vettiga argument.

Hur ofta buffrar man en youtube-video i bakgrunden? Jag låter den laddas ett par sek innan jag ser den i min realtid. Däremot kan ju en låt i mp3 spelaren spelas i bakgrunden, medans jag messar eller liknande, för det har jag ju en nytta av också.

Men ni kanske sitter på tåget och laddar klipp som man kan se när tunneln kommer?

Om man på detta sätt kan spara en del batteri är det väl ett steg framåt, att optimera funktionen. Göra den mer fri från brister (dra ström i det här fallet).

Är absolut inte mac-frälst men tycker de gör snygga produkter som fungerar riktigt bra. Och bäst ihop. Sällan problem ju mer man köper, lite som ett lego. Se bara på musplattan på Macbook-pro. Maken på musplatta får man leta efter, inga knappar man sköter allt med sk. swipes, bläddrar sidor bakåt framåt, scrollar, minimerar alla fönster etc. Också riktigt genomtänkt.

Tror det är HP som implementerat att man ska kunna skrolla med två fingrar på nån av sina bärbara, och fler lär följa på. Det är ju i slutändan konsumenten som får saker som fungerar bättre och enklare. Sen om man kopierar, eller inte är först är väl av mindre betydelse. Som med alla personer så kan man inte älska dem alla eller likaså hata dem, men säga vad man vill om Steve Jobs, hålla föredrag är nått han är riktigt bra på. Har ni sätt deras senaste Apple Music Event?

Dom kan tyckas ha en liten kaxig attityd men betonar också att det är deras kunder de lever för, och arbetar för. En viktig drivkraft ett företag inte får tappa.

19. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    nja... men ladda ner filer gör man rätt ofta i bakgrunden... och nog har det hänt att jag laddat en youtubefilm för att sedan surfa vidare medans den laddas ner.
    dessutom är multitasking som tvingar bakgrundsapplikationer att stanna ingen multitasking. det är möjligheten att återuppta en process som tillfälligt pausas. jag tycker nog man borde kalla det vid sitt rätta namn.

hela resonemanget kring batteriprestandan blir lite som att säga att det sitter en bättre motor i en skoda än i en formel-1-bil eftersom den drar mindre bensin.

Last edited: Sep 6, 2010
  20. skruven

MINA ENHETER

Jo då, det du beskriver finns. Utvecklare kan lägga till ''task completion'' i en app. Då kan en fil eller liknande tankas ned i bakgrunden.

Sen att du lägger konstiga kopplingar till bilar förstår jag inte. Du har i princip samma funktioner men som drar mindre batteri. Vad är det du inte förstår?