Aftonbladet: Iphone 4 vs Desire

Diskussion i 'Off Topic' startad av JohanL, 2 sept 2010.

1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Och än en gång så förlorar iPhone med ett av de riktigt stora argumenten:

http://www.expansys.se/d.aspx?i=200810

PRISET. Tjena Stefan... Över 9 bananer. Det är ju tamejfan nästan dubbelt så mycket som den genomsnittsliga kvinnan i Bergsjön tjänar per månad. BRUTTO. Galen prissättning.

Jag som har jobbtelefon vill ju aldrig köpa den med abbonemang. Och inte fan lägger jag mellan hälften och en tredjedel av min lön på en TELEFON. Även om jag nu så kan köpa den på ett företag jag har liggandes så blir det ju dryga 2000:- mer än vad en bättre Android-telefon kostar inkl. moms.

2. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

I sak håller jag med. Att iPhone 4 är dyrt om man ser till hårdvara (som ungefär är ekvivalent med Desire, som kostar ~4500 kronor). Även 3gs är dyrare än Desire, och har klart sämre hårdvara. (notera att jag inte säger något om mjukvaran)

Dock tycker jag att det är lite smått oärligt att jämföra på det sättet. https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=224071&postcount=456

Men återigen, i sak håller jag med dig.

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

En rättvis jämförelse är ju att jämföra med priset för en Desire på samma sida. En Desire på Expansys, som alltså det också är import, kostar ganska precis hälften så mycket. Du får alltså två Desire på varje iPhone 4. Det bör ju betyda att iPhone 4 är dubbelt så bra. Det är nu jag försöker hålla mig ifrån att skratta :sealed:

4. skruven

skruven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

1. iPhone är bättre på appar och har fler appar. Men dom apparna letar sig inte in i systemet som det finns i android. I huvudsak är det massor med spel, och dom letar sig inte in i systemet.

2. När man använder en iphone känner man att iOs är byggt just för min telefon. På en desire (eller vilken telefon som helst) märker jag att det inte riktigt är gjort just för min telefon.

3. Det är självklart att appar som är inbyggda i systemet är bättre än tredjepartsappar. Det spelar ingen jättestor roll om det är olika bra utvecklare. När en funktion är inbyggd i systemet och inte på tredjepart så är det en sak man märker.

4. Om alla skulle tänka som dig kan man ju undra varför det fortfarande är typ 8 veckor leveranstid på iphone 4? Alla tycker inte som dig, utan folk vill ha ett enkelt system som inte måste byggas upp av tredjepartsappar.

5. Jag tycker det är en nackdel att telefonföretagen, så fort det kommer en uppdatering måste sätta på ett ''skin'' utanpå. Det gör att det tar ett himla tag innan man får uppdateringen på sin telefon.

5. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Det är rätt svårt att hänga med när du talar om vad som är möjligt och inte möjligt i programmeringsväg. Jag förstår att ovanståened är en metafor av något slag, men jag greppar inte riktigt vad du vill komma åt. Att de flesta appar på Market egentligen är virus, eller vadå?
    Iofs tyckte jag att du var ute och cyklade när du talade om multitasking. Så om du inte hade rätt om den saken så tror jag att du bör läsa en grundläggande kurs i programmering innan du ger dig in på det spåret igen. Annars är det nog jag som missat något riktigt grundläggande.... o_O

Men visst, Appstore har onekligen fler appar. Bättre? Mjo, antagligen i det stora hela. Men tar man hänsyn till åldern på Android, att man inte (ännu) kan köpa betalapps i sverige, samt utvecklingstrender, så ligger Android rätt bra till.

Fast det finns ju faktiskt mer än en version av iPhone där ute... Och som vi flera gånger sagt tidigare så följer det inte bara positiva saker av att man maximerar kompatibiliteten på det sättet.

:) Jasså?
    Skulle du säga att samma sak gäller vanliga datorer? T.ex. att man lika gärna kan kasta ut Photoshop och istället köra med Paint? Och bort med Word, in med Notepad! :P Njaee.... Det håller inte riktigt.

Oförmåga att producera kan vara en orsak till långa leveranstider. Men långa leveranstider gäller ju även för vissa Androidtelefoner...

Det följer iofs vissa fördelar med det också. Men visst, det är inte så kul att vänta.
    (Det är iofs antagligen heller inte kul att vänta på en iPhone i 8 veckor :))

Last edited: 8 sept 2010
  6. skruven

skruven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

1. Jag tycker att android är ett operativsystem som nästan alla dess funktioner bygger på tredjepartsutvecklare. Många saker som android kan men som iphone inte kan är saker som tredjepartsutvecklare har gjort. Inget fel med det. Men när det är något iphone kan göra så har nästan alltid apple implementerat det.

Man kan nästan säga att google är lite lata och ger möjligheter för utvecklare. Sen är det upp till tredjepartsutvecklare att göra android till ett bra os.
    Apple vill däremot göra funktionerna själva och inte lägga över allt på utvecklarna.

2. just nu är app store några strån vassare än android. Den dagen android får betalmarket i sverige och får ett hyffsat utbud ska jag i alla fall fundera över vilken min nästa telefon blir.

3. Det finns 4 stycken iphones. 3 stycken med ios4. Alla dom är nästan på samma sätt byggda. När ett företag gör både hårdvaran och mjukvaran så märks det i telefonen. Det kan jag lova för er som inte testat iphone.

4. Photoshop kan man kalla för en vanlig app som inte tränger in på systemet på samma sätt. Dom appar som tränger in på systemet är ofta dåligt gjorda. Dom skulle i alla fall kunnat gjorts betydligt bättre om google själva tex. skulle låtit en själv byta låsskärm. Om man ska byta låsskärm på android måste man ladda ned en app från market. Sen kan man byta till lite olika. Problemet med den är att den inte låser telefon helt som den riktiga låsskärmen gör.
    Detta är ett typiskt exempel på varför man hellre vill att företaget som gjort systemet också gör funktionerna som tränger in på systemet allra mest.

5. Nu vet vi inte hur snabb produktion apple gör på iphone. Dom har dock själva sagt att den har sålt mycket mer än dom trodde. Vad jag vet kunde man gå in och traska in i en butik och köpa en sgs när den släpptes. Så skulle gissa att det finns ganska många fler iphones i sverige än det finns sgs, desire tillsammans.

6. Beställde man en iphone 4 i god tid så ska man behöva vänta i 8 veckor.

7. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    vadå "letar sig in i systemet"?
    en app som är installerad och kan köras har väl "letat sig in i systemet"?
    i androids market är man ju hygglig nog att säga precis vad applikationen gör med din telefon innan man installerar den. det gör inte app store.

När man använder en desire känner man att Sense är byggt precis för en desire.

ok. så varför finns det tredjepartstillverkare av mjukvara överhuvudtaget???

ok... om man nu ska mäta popularitet genom leveranstid (vilket är fullständig idioti) så är ju desiren ungefär lika lätt att få tag på som iphonen.

Att alla inte tycker som jag kan jag förstå. men det är inte sant att htc desire behöver tredjepartsappar för att fungera som telefon. när jag tittar på min hemskärm är det idel genvägar och widgets som kom stock förutom tre undantag. det ena är spotifywidgeten och det andra är 3bananas (anteckningsverktyg med onlinesynk) dessutom finns en genväg till bankapplikationen. i övrigt finns inga customprylar där. ingen av de funktionerna kommer med iphone stock, så berätta för mig vad jag har missat för kritisk funktion som finns i iphone4 men som inte finns i android som stock???

ärligt talat är det här det jag stör mig mest på: hela argumentet att man "måste" meka en massa för att få en android man är nöjd med. det är totalt skitsnack om man köper en bra androidtelefon. att det sedan GÅR att meka om man vill, det är väl bara trevligt?

faktum är att jag hör det här ganska ofta, och det verkar som att folk har fått för sig att så är det, punkt slut. "jag vill ha en telefon som bara funkar out of the box" har blivit ett argument mot android... lite som att tro att HTC säljer halvfärdiga telefoner.

det här är återigen en av de stora fördelarna som jag ser det. Android är inte beroende av att man har en gränssnittsdesigner som ska lyckas få till den optimala designen. kommer det ett bättre gränssnitt kommer det att bli dominerande istället för det som för tillfället finns. Dessutom är de flesta stockgränssnitt (bland annat sense som desire kommer med) riktigt, riktigt bra.

uppdateringen tar nog inte så mycket längre tid bara för det, men på grund av att alla känner till att nu är det uppdaterade underliggande systemet klart, upplevs det som en längre väntan. men om man gör en liten jämförelse mellan hur lång tid det tog för 3gs att få apples operativ för mobiler version 4 (14 månader) kontra hur lång tid det tog för desire att få froyo (6 och en halv månad) känns argumentet rätt spyfärdigt...

8. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    1. inga av de centrala funktionerna i operativsystemet är gjorda av tredjepartstillverkare. möjligen påverkade av OEM-tillverkare

2. möjligt att det är sant.

3. men jag som har testat iphone och saknar widgetar då? vad kan du lova mig?

4. nuuu är du ute på djupt vatten. för är det något jag vet att photoshop gör så är det att nästla sig in i operativsystemet. egna common files-mappar, en massa systempåverkan hit och dit för att just photoshop ska funka bra. in med egna färginställngar för skärm och annat snudd på vidrigt plågande av operativet.

5. HTC har sagt att de sålde mer desire än de trodde också... och leveranstiden på en sån var inte nådig.

6. Sen när var lång leveranstid ett säljargument??? men det verkar som att när apple står för att skita så totalt i sina kunder, då är det ok. det är som att alla har blivit steve jobs brainslaves som bara äter i sig varenda ursäkt som jobs har för att iphonen är en ganska medioker teknisk pryl. pseudomultitasking... inte för att apple inte har kompetensen... neeej vi kallar det "smart energisnål multitasking" widgetar? neeej du vill inte behöva meka med telefonen... lång väntetid? Jaaaa, titta vad dålig SGS är som går att få tag på...

9. Blup

Blup Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vill egentligen inte dra upp denna diskussion igen, men kände mig tvungen.

Ang. ditt snack om låsskärmarna osv så kan man faktiskt byta låsskärm och hela temat för hemskärmarna osv, i det nya Sense.

http://www.youtube.com/watch?v=RUZ-pfJUbYI&feature=player_embedded

10. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

iphone har _INTE_ samma möjligheter som android, en sak till som saknas är :
    broadcast receivers
    Det är det som får locale att fungera, för locale är verkligen "avstängt" eller ligger bara i minnet (vilket INTE drar ström ) tills ett "event" reses, exempelvis "användaren har lämnat en viss position, eller batteriet har gått till 50%, eller det ringer ett samtal.
    Antalet eller typen av events som kan resas är bara begränsad av fantasin...
    Exempel på när position ändras (användarens telefon flyttar på sig) :
    http://developer.android.com/reference/android/location/LocationManager.html

11. Blup

Blup Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det är ju den första applikationen jag kommer att köpa om betalmarket kommer igång nu, som det verkar. Då får man ut maximalt av telefonen. Visst, det är en telefon med mycket möjligheter men många av dessa funktioner måste man hålla på och fippla med manuellt, vilket kan vara jobbigt ibland. Ta en enkel sak som att ljudet stängs av automatiskt när man kommer till skolan, ovärdeligt...

Offt: Ett kul citat på halebops support-sida, riktat till iPhone-ägare. Punkt 3.

Aktivera mobilt nätverk i iPhone

1. Gå in på Inställningar - Allmänt - Nätverk - Mobilt datanätverk: tryck på "återställ inställningar" längst ned.

2. På APN-inställningen för Mobil data ska det nu stå online.telia.se

3. Starta sedan om telefonen. (Håll in "vila" knappen i 4 sekunder tills "stäng av" reglaget kommer fram)

12. Anzen

Anzen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag har slutat bry mig om AB sedan länge. De skriver vad de flesta vill läsa, inte hela sanningen.
    De har även riktigt dåliga grunder till vad de skriver oftast.
    Metro är enligt mig den enda med bra objektiv info om man ser till dagstidnimgarna.