AiMesh vs dedikerade Mesh-system

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av BOZG, 21 nov 2018.

  1. fireon

    fireon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    1 370
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Fick du svar på din fråga? Sitter i samma sits...
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Vad jag förstår så är det lite olika beroende på vilken förbindelse du har. Om du har Telia fiber med fiberomvandlare med en röd port på denna för IP-TV så är det förstås denna port du behöver förlänga ut antingen med switch och TP-kablage. Om du istället får in IP-TV direkt via ADSL eller en fiberport direkt till routern kommer IP-TV troligtvis in som VLAN där vanligaste VLAN-taggen är 845. I ett sådant läge behöver du säga åt routern att ta in detta nät taggat och passera vidare till Telia IP-TV boxen. Det kan räcka med att aktivera IGMP Snooping på din router för att detta ska fungera vad jag förstår, dock så har jag aldrig testat då jag inte har någon linjär TV-tjänst.
     
  3. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Nej IPTV via Telia fungerade inte för mig på den sekundära enheten.

    Jag har två digitalboxar som är kopplade till den första enheten. Lyckligtvis har jag en patchpanel och flera uttag i varje rum. VLANen är taggade och konfade på port 3 och 4 i Asuswrt-Merlin GUIt. Jag gjorde ett snabbtest och kopplade in digitalboxen på motsvarande port på den sekundära enheten men det gick inte. Har inte pillat mer än så. Enheterna är anslutna med kabel mellan varandra.
     
    Last edited: 26 nov 2020