Ainol Novo 7 Elf II & Aurora II

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Vispen74, 22 jul 2012.

1. tobbek

tobbek Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Okej, men annars är du nöjd? Var köpte du din? Fick du med laddare eller hur har du löst det?

2. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Yes väldigt nöjd för det priset. Köpte den via tablettkungen. Fick med väggladdare, usb kabel med väggadapter så det var inga problem.
    Det enda är väl att skulle det bli strul med den så lär det bli jobbigt med garantier etc då den är från Asien men det tog jag med i beräkningen så......

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

tobbek gillar detta.
  3. TomS

TomS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ainol Novo 7 ELF II är en pigg liten sak som de flesta andra 7-tummare är ganska smidig att ha med sig, sitta framför TVn med, i sängen... I andra fall kan den kännas lite liten.

Allt rullar på som det ska, visst kan det bli enstaka ryck i filmer och spel, men jag lider inte av det nämnvärt.

Vad gäller strömadapter så stämmer det... den som följer med är anpassad till den amerikanska marknaden el. andra motsvarande. Dock kan bättre distributörer/återförsäljare ta hem den med riktig adapter med full garanti i Sverige så att man kan känna sig trygg att inte behöva skicka den till Kina med betydligt mycket kortare garanti.

Ainol håller rimlig kvalitet överlag, dock sticker produkter från Aoson och SmartQ ut - mycket fina plattor.

Både Aoson och SmartQ hittar ni info om på Facebook

Företaget Skata tar hem Aosons, SmartQs och Ainols produkter till Sverige.
    www.skata.se - Skata på Facebook

/Tom S

Last edited: 14 aug 2012
  4. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

Tänkte bara varna för Simply electronics. Jag bestälde och betalde en Elf II därifrån i Juni, och har fortfarande inte fått den.

Har försökt ringa (gett upp efter tre timmar i telefonkö vid olika tillfällen), samt skickat ett 100-tal mail, och får svar som:
    -Min Elf gick sönder i frakten
    -Lagersaldot på deras Webb stämmer inte, för sidan håller på att "uppdateras"?!
    -Diverse andra svar för att i bästa möjliga mån fördröja ärendet

De svarar ungefär på var 3:e mail (kan ta en vecka), så man får skicka samma mail tre gånger innan man får svar över huvudtaget, och svaret brukar då vara av typen "goddag yxskaft", ibland får man samma standardsvar fast på olika frågor. Kanske är det brister i Engelskan hos dom?

De har till sist lovat återbetalning, får se hur det går. Jag har anmält utebliven produkt till mitt kortföretag.

Efter att ha läst om dessa skojare på nätet, så skulle jag ALDRIG beställt därifrån. Det verkar som att vissa kunder får sina produkter, medans vissa aldrig ser röken av något.

Last edited: 24 aug 2012
  5. Kviske

Kviske Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kan fylla på. Jag fick min platta men den har strulat från första stund. Har försökt få tag i Simply Electronics för att returnera men ingen respons. Bara att acceptera att man blivit rånad på en tusenlapp. UNDVIK!

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2

6. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

Surt.

Kan man inte ta RMA direkt med Ainol kanske?

7. tobbek

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Min skickades den 10:e augusti, jag beställde 2st från Gadget greats för 1600:- sista uppdatering var igår på sändningsnumret, så jag hoppas de kommer snart. Bara positiva erfarenheter av Gadget Greats än så länge, jag beställde på tisdagen men de skickade ingen på onsdagen då tog jag chatten de har på hemsidan och frågade och fick svar direkt att det var för att de vita var slut, jag beställde en vit och en svart, då frågade jag om de inte kunde skicka 2 svarta istället eftersom det skulle dröja 2 dagar innan de vita kom in. Och de skickade iväg 2 svarta då direkt istället. Så inga problem än så länge.. dock vet jag ju inte om de fungerar :) Men Gadget greats har fungerat bra så här långt i.af.

8. tobbek

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Fick mina 2 idag från Gadget greats. Är super nöjd så här långt, de skickades den 14:e aug och kom idag, men det har ju varit 2 helger i mellan och med gratis frakt så är jag nöjd.. 2st för 1600SEK tycker jag är helt okej, fick en vit och en svart.

9. Coolhand

Coolhand Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kul att det funkade! Har också beställt från dem.

Ska du lägga in ngn annan ROM på dem ? DarkElf kanske?

Återkom gärna om ngn dag med utförligare recension!

/ C

10. tobbek

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Han inte testa så mycket igår kväll, han och leka lite, dock är jag besviken på den vita just nu, den har sämre wifi mottagning en den svara, jag köpte ju en vit till frugan och en svart till mig. Jag har mycket bättre wifi mottagning på mobilen än vad jag har på någon av Elf, signalen var dålig på den svara också men på den vita fungerade det inte alls knapp när jag hade dem jämte varandra på övervåningen. Dock har jag ändå tänkt att flytta upp routern för det är inte helt bra mottagning på trådlösa i huset, just nu kör jag med BBB:s router utan antenn, ska testa ikväll och koppla in min Tp-link 300mbit istället och se om det blir bättre, jag tror den har bättre signal än BBB:s router. Jag mailade Gadget greats om detta och de förseslog att jag skulle göra en reset av enheten, hålla powerknappen intryckt 10sekunder och sen köra en factory reset under settings, det har jag inte testat men jag tror inte det hjälper men de ville att jag skulle testa det och sedan återkomma, så de svara snabbt i.af dock är jag inte så sugen på att skicka tillbaka den och vänta 2-3 veckor igen på att få en ny. FW som var i båda jag fick var daterad 0705 och jag laddade ner och la in 0717 som skulle vara den senaste anolstore.com/forum . Jag har testat lite spel och så och jag tycker överlag annars att den är värd sitt pris helt okej skärm än då och bra respons i den, och tycker den är snabb, jämför med min SGS II. Men jag kanske ska testa att slänga in DarkElf ikväll. Dock som sagt är jag besviken på att det är sämre mottagning på wifi:n på den vita, än den svarta.. jag tror ju inte det hjälper med en factory reset utan det kanske är något antennfel :(

11. tobbek

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

jag skickade tillbaka den vita som hade dålig mottagning på wifi i fredags, så de har den imorgon. Skickade med dhl express. Från jobbet, dock skickar de ersättnings varan med snigelpost sa de så jag får väl räkna med 10-15 dagar innan jag får den. Annars är jag nöjd med gadget greats såhär långt. De har svarat snabbt på mail och skickade retursedel sånjag kunde skicka tillbaka. Den svarta funkar kalas' skriver på den nu och kör dark elf på den. Måste varit någon dålig lödning eller så på den vita vid antennen eftersom det var hälften så bra mottagning pp den som den svarta.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

12. Coolhand

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej,

Fick min vita Ainol Novo Elf 2 för 2 dagar sedan och tänkte nu ge lite åsikter och tankar om enheten.

Enheten är lätt, välbyggd (skarvar osv...) men plastig, känns som att man kan repa skärmen lätt också.

Enheten startar upp snabbt, skärmen är responsiv och färgerna är klara. Det märks dock att upplösningen inte är så jättehög men det är inget jag stör mig på, man måste sätta det i relation till priset (800:- på gadgetsgreat) Betraktningsvinkeln är dålig, skärmen blir snabbt svart om man lutar den åt sidan alternativt upp eller ned. (detta problem har inte AURORA enheterna med sin IPS-skärm) En Aurora 2 är nog värd det högre priset då enheten är lite tunnare ca 2 mm tror jag samt att skärmen är bättre. Ainol Novo Flame med den högre upplösningen är jag inte lika säker på då priset då börjar närma sig vad du får ge för en Nexus 7.

/C

Last edited: 5 sept 2012
  13. Kaliber441

Kaliber441 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

fick min plata Ainol alf 2 för 3 dagar sedan. Den fungerade 3, kanske 4 timmar och sen... den dog. Jag kopplade på strömmen men den startade inte. Nu har jag surfplatta med svart skärmen. Självklart ska jag skicka den tillbaka...

14. Coolhand

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej,

Prova att hålla inne volymknapparna eller den fysiska hemknappen, alt alla samtidigt när du försöker starta den. Prova med både ström i och utan.

/ C

15. Kaliber441

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Provade men det går inte :( Tyvärr.
    Och affären som sålde den gick i konkurs. Nu tänker jag att köpa ny i Kina på Ainols sajt eller vänta på Nexus 7...

16. Kviske

Kviske Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du laddat plattan med usb eller medföljande laddare?

17. Kaliber441

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag använder medföljande USB och laddare. Jag läste att USB ge för lite ström. Laddare när jag använder den är kallt. Jag undrar om laddaren fungerar bra...

18. Kviske

Kviske Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testa laddaren då så tror jag det löser sig.

19. Kaliber441

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag ska göra det imorgon... vi får se vad som händer...

20. Kaliber441

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, det går fortfarande inte att starta platan. Jag ska köpa Nexus 7, och hoppas att surfplatta från Google blir ett bättre alternativ...