AINOVO NOVO7 - ANDROID 4.0 ICE CREAM SANDWICH

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Swedroidman, 6 dec 2011.

1. silas

silas Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Det är väl så att Ainovo är företaget, men plattan heter Ainol?

Kamera och HDMI borde du dock ha om du köpt Novo 7 Basic, det är bara Ainol NOVO Knight Paladin som saknar det.

dust79 gillar detta.
  2. dust79

dust79 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Uppenbarligen har du bättre koll än mig. Det är en ainol Novo7 Paladin jag fått, när jag beställde så hette den "Ainovo 7" och hade kamera och hdmi i specen, vilket borde betytt att det var en Basic.

3. silas

silas Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Tja, om du fått fel specifikationer så borde du väl ta ett snack med dem du köpt från. Det är väl värt ett försök, om inte annat så kanske de iallafall rättar till specen på hemsidan. :D

4. Mushu

Mushu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Kommer Basic att finnas kvar nu när de börjat snacka om "Elf" (jupp) med sin IPS-skärm osv?

5. rufsen

rufsen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Last edited: 3 jan 2012
  6. NoNick2

NoNick2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    327
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Fick min i går, åkte dock på avgifter på ca 250 kr.

Plattan i sig har 4.0.1 och är vid första anblicken duglig. Får kanske återkomma efter några dagar användning.

Dock så är det som sagts tidigare MIPS vilket gör utbudet av appar väldigt begränsat.

Jag hittade dock ett sätt att gå runt det, detta genom [dev]MagicCode. Jag har bara testat med ett par appar och det funkade.

Det finns en bugg som gör att man inte kan synca sina kontakter eller sin kalender mot Google när man lägger in sin kontoinformation. Den syncar bara mailen. Det finns en workaround som delvis fungerar, och det är att först skriva in Google kontot i som "Corporate" och välja kalender och kontakt sync där, och sen skriva in Google kontot som vanligt och synca mailen den vägen. Problemet med den metoden är att delade Google kalendrar inte syns då.

7. bjwe

bjwe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Sitter i skrivande stund och väntar på leverans av 2 st ainol novo7 knight. Har du några mera tankar runt hur plattan funkar?

8. MonkiYoghurt

MonkiYoghurt Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    MotoG3

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    MotoG3
    Telefon 2:
    Ericsson DBH 1001
  9. NoNick2

NoNick2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    327
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Jag har i princip inte petat på den mer ännu så jag kan tyvärr inte svara på det.

10. hiro

hiro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 9
    Funderar pa att kopa en nu nar jag ar i Kina.

Vad jag undar ar dock om android-market fungerar, och hur manga appar som fungerar? Den ska val ha nagon speciell CPU som staller till det for vissa program?

(Dessa fragor finns det sakert svar pa i nagon av alla lankar pa sidan men i prinicp allt jag forsokt klicka pa ar blockat, inklusive youtube)

Edit2: Via google hitttar jag en sida som heter "Ainol Novo7 Elf ICS 4.0 Android Market Fix". Den ar dock blockerad, nagon som kan sammanfatta vad den sager?

Last edited: 18 jan 2012
  11. Kimball

Kimball Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    425

MINA ENHETER

Efter extensivt googlande verkar ju Novo 7 Elf och Aurora mycket mer intressanta, dels pga deras mer kompatibla cpuer, men Aurora sportar även IPS-skärm som verkar trevlig.

Lite orolig över hur pass "krasslig" skärmen och dess känslighet är vs. iPad 1/2 bara, går det få en likvärdig upplevelse för ~160$ för Aurora vs. iPad måntro?

12. Kattensmatte

Kattensmatte Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har vi inte den nya Novo 7 Elf utan Novo 7 advanced men att jämföra vår platta med en iPad är att jämföra en folkvagnsbuss med en Porsche. Plattan är helt ok men tjock och klumpig - lite seg ibland när man ska skriva med dålig känslighet vid kanterna, får tex rotera plattan för att a ska funka. Spel funkar för det mesta ok - surfa ok -den är en OK platta men någon höjdarupplevelse är det inte. Den är köpt som en mediaspelare till vår 4-åring och köksplatta till recept då duger den.
    Som vanligt man får vad man betalar för:)

13. Kimball

Mottagna gillanden:
    425

MINA ENHETER

Anade nästan det, självklart får man vad man betalar för. Tanken var eg. att bara använda den som simpel köks/surfplatta först, men jag tror en begagnad iPad 1 ger mig en bättre upplevelse då jag vant mig med min iPhone sedan 3 år tillbaks då. Tack för inputen :)

14. pina

pina Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har beställt en elf.. tyvärr så kom aurora ut typ 2dar efter jag beställde, får se hur den funkar när jag får den.. men jag hade köpt en aurora om jag hade beställt idag. läste den har bättre känslighet.

15. Kimball

Mottagna gillanden:
    425

MINA ENHETER

Är fortf. lite sugen på Aurora trots allt.. runt 1200:- inkl frakt om man slipper tull och annat onödigt är inte så farliga pengar ändå.

Man borde kunna hoppas på rätt bra "community-stöd" på dessa plattor, right? Det verkar ju som att de är ganska omtalade för att vara i detta marknadssegmentet osv?

16. schween

schween Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haft den i 4 dagar

Köpte min från Wholesale Post Air Mail registered Shipment, AINOL NOVO7/Ainol Novo 7 Paladin Android 4.0 Ice Cream Sandwich Novo 7
    ca 870 kr inkl frakt och med "läderfodral".
    Frakten tog förvånansvärt nog bara 12 dagar inkl helger och slapp betala tull för den.

Levererades med en jäkla massa kinesiska appar och annat mög. I speccen står det att det skulle vara 512MB ram, men på min var de var 388. lite i de klenaste laget för ICS. Nuvarande 4.0 versionen innehåller en del buggar, så som Wifi disconectar titt som tätt. har sett på Ainovos hemsida att de har börjat släppa 4.03 release av ICS till några andra tablets nu, så snart kommer den även för palladin.
    Det går inte att säga att den är spec snabb heller med nuvarande ICS vers, hoppas på attt man kommer optimera den i framtida versioner, eller att någon gör ett custom rom till den.

Upplösningen kunde gärna varit högre än 800x480 men duger gott tills surfa och spela med.

Kvaliteten känns över lag bra byggmässigt, men touchen lämnar en del att önska, så som dålig känslighet i kanter.

Hade jag köpt en tab nu, så hade jag satsat på mer ramminne och högre upplösning. Men som sagt, när jag köpte den gav den bra spec till bra pris. kanske har kommit något annat som kör ICS nu, men bättre spec för samma peng

17. MarQz

MarQz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Efter lång väntan och nyfiket kikande så beställde jag precis en aurora från pandawill via denna länk
    Ainol Novo 7 Aurora 16GB Version Android 4.0 Tablet PC IPS HD Screen 7 Inch 1GB RAM Camera HDMI White

Det blev en 16GB Vit, finns även 8GB på den sidan. 1315 kr har dragits från mitt kort, tog gratisfrakt-alternativet. Så får väl se om den fastnar i tull och när den kan tänkas komma, med tanke på kinesiska nyåret osv..
    Skriver självklart mina synpunkter på den när jag fått den.

18. devilman

devilman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har själv beställt en Elf från chinagrabber gjordes den 4:e jan verkar som att den är på väg till sverige nu! Planen är att främst ha den till surf men även att dottern kan titta på film vid längre bilresor. Återkommer med en recension när jag fått den!

Är ju lite sugen på en Ainol novo 7 Paladin till frugan från Pandawill då de haft kampanj på den 89$ med frakt lite titt som tätt men har ej handlat tidigare av dem någon annan som handlat därifrån?

Last edited: 22 jan 2012
  19. beltet

beltet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag funderar verkligen på en Aurora just nu. Men vad är det som gör att vissa appar inte funkar? Det verkar som att MIPS processorer klantar till det. Och vilka program skulle inte funka? Kan ni ge några exempel ni som har testat eller har en tablet som är baserad på MIPS.

20. Tette

Tette Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER